Hana Žáková (Kosmas): Zákazníci jsou na ceny e-knih citlivější než u papíru

V malých městech začnou mizet knihkupectví, prodej knížek se přesouvá na Internet, předpovídá pro letošní rok Hana Žáková. Kosmas.cz podle ní brzy vstoupí i do velkodistribuce e-knížek.

Loni se na Kosmas.cz prodalo více než 30 tisíc e-knih. Splnilo to vaše očekávání?

Měli jsme jen orientační představu. Vzhledem k tomu, že se stále jedná o poměrně novou věc, tak nikdo ve firmě vyloženě netlačil, abychom splnili nějaký plán. Nebylo dopředu vůbec jasné kolik e-knih bude vydáno a jak se budou chovat zákazníci. Nicméně s počtem prodaných e-knih za loňský rok jsme opravdu spokojení. Po Vánocích jsme zaznamenali obrovský nárůst zájmu o e-knihy, jejich prodeje se zvedly na dvojnásobek a drží se na této úrovni i teď v lednu.

Museli jste loni podpořit prodeje e-knih snížením ceny?

Ne. Celkově mám ale pocit, že trh elektronických knih je na cenu hodně citlivý. Na rozdíl od tištěných knih, kde koruna nehraje příliš velkou roli, u e-knih je reakce na zlevnění velmi rychlá a silná.

Dá se říci, že nastavení ceny e-knihy v okamžiku zahájení prodeje má vliv na to, jak dobře se kniha prodává? Nebo spíš záleží na tom, o jaký konkrétní titul se jedná?

Kdyby e-knihy od Nesba byly o desetikorunu dražší, tak by se zřejmě stále prodávaly velmi dobře. Nakladatelství Kniha Zlín například po nějaké době e-knihy zlevňuje a tím dokáže vyvolat další vlnu zájmu, a to mnohem většího než v případě tištěných knih.


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Zlevňují takto postupně e-knihy i jiní nakladatelé?

Spíše se to dělá výjimečně. Nakladatelé i u e-knih vycházejí z toho, na co jsou zvyklí u tištěných knih. Podobné hýbání s cenou je u tištěných knih velmi administrativně náročné. Nicméně existují nakladatelé, kteří marketingové akce zkouší. Několik e-knih na omezenou dobu nabízejí za nižší cenu a většinou bývají z prodejů příjemně překvapení.

Může se i u e-knih do budoucna masivně aplikovat v zahraničí u tištěných knih běžný model, tedy že nejdříve vychází kniha jako tzv. hardback a po nějaké době v levnější verzi tzv. paperbacku? Tedy, že by e-kniha po určité době od vydání zlevnila?

V současné době zkoušíme tento model s vybranými vydavateli u tištěných knih. Před deseti lety v Česku paperbacky vůbec nefungovaly. I když byly levnější. Protože Češi chtějí mít doma pěknou vázanou knížku. Zkoušelo se to například u Nesba nebo Frenchové a vypadá to, že paperbacky začínají i na českém trhu pomalu fungovat. Jistou analogii si dokážu představit i v případě e-knih.

Stále není běžné, že by nakladatelé vydávali současně tištěnou a elektronickou verzi knihy?

Tištěné a elektronické knihy se současně vydávají stále jen výjimečně. Někdy jde o strategické rozhodnutí nakladatele, jindy nakladatel e-knihu vydat nestihne. Obě verze knihy by měly ale vycházet současně. Je velká škoda, nepodchytit zájem o knihu hned v počátku u co největšího okruhu čtenářů. Že to funguje, ukázal Velký knižní čtvrtek, kdy vyšlo několik knih současně v tištěné a elektronické podobě. Ten den patřil na Kosmas.cz k prodejně nejúspěšnějším dnům, co se e-knih týče.

E-knihy se loni podílely na celkovém obratu internetového knihkupectví Kosmas.cz šesti procenty. Je možné říci, jak velký byl celkový obrat?

Obrat našeho e-shopu nezveřejňujeme. Není to tak, že bychom nechtěli, ale nedělá to nikdo. Neznám utajenější trh než ten knižní. Vzhledem k tomu, že nikdo není ochoten uvolnit jakákoliv čísla, tak i velikost tuzemského knižního trhu a počet prodaných knih se dá jen velmi hrubě odhadovat.

Prodej e-knih loni rostl, jak to ale vypadalo s tištěnými knihami?

Tržby internetového knihkupectví Kosmas.cz loni rostly meziročně o 19,8 %, naše kamenné prodejny v součtu rostly pouze mírně. Prodej knih se obecně přesouvá na Internet. Obzvláště na malých městech nám knihkupci hlásí klesající prodeje. Když na malých městech skončí knihkupci, může to mít pro knižní trh nepříjemné následky. Lidé sice budou moci knihy koupit stále na Internetu, ale může to znamenat, že u mnoha lidí začne být kniha vytěsňována z jejich běžného života. Je pak otázkou, kde se například dozví, že vyšel nový titul atd.


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Celkový objem knižního trhu v Česku podle našich odhadů zatím neklesá. Poklesy u nezávislých knihkupců kompenzuje růst prodejů přes internet a pokračující rozšiřování sítí knihkupeckých řetězců.

Když jsme spolu dělali loni v únoru rozhovor, říkala jste, že v roce 2012 začnou knihkupectví na menších městech mizet. Naplnilo se to?

Ne. Ale myslím, že v letošním roce k tomu už opravdu docházet začne. Celkově plocha knihkupectví roste, to je ovšem způsobeno tím, že velké prodejní řetězce otevírají obchody mimo Prahu.

Z čeho na to usuzujete? Vidíte například trend v poklesu počtu knih, které od vás taková knihkupectví odebírají?

Prodeje v těchto knihkupectví opravdu klesají. A navíc z nových digitálních produktů, jako jsou například e-knihy, tito knihkupci žádným způsobem neprofitují.

Loni bylo vydáno podstatně více titulů v elektronické podobě. Co podle vás v nabídce ještě stále chybí?

Chybí stále velcí hráči jako je například Albatros Media.

A nějaký konkrétní titul?

Fifty Shades of Grey. O tu si lidé píšou nejčastěji. Samozřejmě si ale píšou o řadu dalších knih. Tyto podněty předáváme nakladatelům.

Co brání masivnějšímu vydávání e-knih v Česku? Jsou to například u zahraniční literatury smlouvy s majiteli práv?

Smlouvy jsou hlavně problém finanční. Velkým problémem, se kterým se mnohá tuzemská nakladatelství potýkají, je fakt, že se jim nepodařilo e-knihy úspěšně implementovat do standardního procesu vzniku a výroby knihy. Proto jim vznikají zbytečné náklady, které zatím samotné e-knihy nejsou schopny zaplatit, ale bylo by možné, rozpustit je do nákladů na tištěnou knihu. Mnoho nakladatelů vydává e-knihy zbytečně draho a složitě. Nutno také říci, že někteří nakladatelé se stále do e-knih příliš nehrnou.

Je to důvod, proč si někteří nakladatelé nechávají dělat e-knihy externě například u distributora?

Může to být jeden z důvodů. Osobně si ale myslím, že každá e-kniha by měla projít korekturou. Pokud se e-kniha dělá externě, tak k tomu nakonec dojít nemusí. Ještě loni na jaře jsme měli relativně hodně reklamací na kvalitu ePubu i na to, že nebyly pořádně udělány korektury. Takové e-knihy jsme vydavatelům nekompromisně vraceli k opravě a zákazníkům vraceli peníze. Dnes už je situace o poznání lepší a e-knihy z těchto důvodů vracíme jen výjimečně.


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Jak se díváte na velkodistribuci e-knih? Tedy na model, kdy například konkurenční Palmknihy.cz nabízejí na e-knihy v e-shopech Alza.cz a Datart.cz.

Zhruba do dvou měsíců chceme do velkodistribuce e-knih také vstoupit. V současné době máme dva partnery, kteří se účastní pilotního projektu.

Můžete být trošku konkrétnější?

Jedná se o partnery jak z knihkupecké, tak neknihkupecké branže.

Vydáváte se na cestu velkodistribuce e-knih proto, že je v této oblasti úspěšná vaše konkurence Palmknihy.cz?

Nepochybně to hrálo svoji roli. Naši stálí partneři v prodeji tištěných knih, kteří provozují e-shopy, na nás tlačili, abychom jim dodávali knihy také v elektronické podobě. Chtějí se profilovat jako plno sortimentní knihkupectví. Jelikož Kosmas je velkodistributorem tištěných knih, tak bylo logické, že jednou začne i s velkodistribucí e-knih.

Dá se z edičních plánů nakladatelů vyčíst, že letos vyjde více titulů v elektronické podobě než loni?

Ediční plány nemáme ještě k dispozici ani u tištěných knih. Nicméně předpokládám, že i letos nabídka e-knih poroste. Tlačíme na nakladatele, aby e-knih vyšlo co nejvíce.

Mělo vliv na ceny knih zvýšení DPH?

U e-knih se v podstatě nezdražovalo, vzali to na sebe nakladatelé. U tištěných knih se částečně zdražovalo. DPH na knihy od roku 2008 kontinuálně roste. Zatím to k poklesům prodejů nevedlo, ale nepochybně existuje hranice, která by už na prodeje mohla mít vliv.

Nemyslím si, že by se současné zvýšení DPH nějak výrazně projevilo na prodejích. Vliv na ně může mít ale současná ekonomická situace.

V prosinci jste začali prodávat audioknihy ve formátu mp3. Jaký byl na to ohlas u zákazníků?

Denně prodáme přibližně 30 audioknih ve formátu mp3 ke stažení. Zatím ale nemáme plný sortiment a nijak výrazně jsme audioknihy nepromovali.

Co chystáte na letošní rok kromě spuštění velkodistribuce?

Pohráváme si s myšlenkou spuštění knižního klubu nebo předplatného.

EBF16

Jak by to fungovalo?

Zákazník by si předplatil určitou částku na měsíc a mohl by si za ni koupit knihy se zajímavou slevou.

87 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 17. 2. 2013 13:16

Školení UX: Jak zapojit uživatele do designu

  •  
    Jak dostat ono tajemné UX do designu.
  • Ve kterých fázích zapojit uživatele, abyste dostali nejvíc muziky za nejmíň peněz.
  • Jak vytvářet jednoduché a srozumitelné persony

Detailní informace o školení UX »