Innovation Day 2015: V roce 2020 může české HbbTV vynést až miliardu korun

České televize věří, že jim HbbTV udrží diváky a přinese nové možnosti výdělku. Škálovatelnou cloudovou platformu pro ně připravily České radiokomunikace.

Na HbbTV můžeme pohlížet jako na sebeobranu televize v soutěži s internetem. Jde o přivedení interaktivity a personalizovaných služeb na televizor — a sice pomocí internetového připojení, ale tak, aby divák interagoval s obsahem připraveným nadále vysílatelem, a ne někým jiným.


Foto: Charlie

HbbTV je ve světě i u nás na postupu a mluvčí na „Innovation Day“ zaměřeném na „monetizaci HbbTV“ se k jeho budoucnosti vyjadřovali veskrze příznivě. Na této konferenci uspořádané ve středu 7. 10. Internet Infem (vydavatelem Lupy) v rámci sítě Tuesday sešli se pracovníci televizí i jiných médií, digitálních agentur, ale i firem technologických, zejména pokud se nějak zabývají videoobsahem.

Co je HbbTV?

Je to způsob, jak tradiční televizní vysílání obohatit o možnost interaktivity skrze druhý, internetový kanál. HbbTV je zkratka z Hybrid broadcast broadband TV; můžeme také mluvit prostě o „hybridní televizi“. HbbTV je určeno pro ty televizory, které jednak přijímají běžné digitální vysílání — ať už cestou pozemní, družicovou nebo kabelovou — jednak jsou zároveň připojeny k internetu.

Celosvětově ho standardizuje stejnojmenné oborové sdružení, jež si při tom počíná pragmaticky a využívá jiných zavedených standardů, včetně webových standardů W3C.

Pavel Kohout předvádí ovládání HbbTV spárovaným tabletem; Česká televize se tuto možnost teprve chystá uvést.
Foto: Charlie

Pavel Kohout předvádí ovládání HbbTV tabletem spárovaným s televizorem; Česká televize se tuto možnost teprve chystá uvést.

Podporovat HbbTV musí televizor, nebo popřípadě set‑top box, a až k němu musí neporušeně doputovat HbbTV signalizace obsažená v digitálním datovém toku, což je víceméně samozřejmost při příjmu digitálního vysílání pozemního, ale nikoli nezbytně při příjmu z družice nebo kabelem.

Pavel Kohout, výkonný ředitel nových médií v České televizi, si nemyslí, že třeba české kabelovky záměrně filtrují HbbTV, spíše odhaduje, že HbbTV nepodporují jejich starší set‑top boxy.

Zvláštní je případ IPTV. To na jednu stranu nepotřebuje dodělávky jako HbbTV, jelikož samo umí z podstaty totéž a více, ale na druhou stranu je zájem o to, aby se i k divákovi na IPTV dostal ten obsah, který vysílatel připravil pro HbbTV.

V jarním rozhovoru o největší české IPTV platformě Nangu.TV mi její technický ředitel Zdeněk Gerlický řekl o HbbTV: Naše set‑top boxy to podporují vnitřně, ale zatím chybí integrační API, takže jednáme s výrobci. Budeme to řešit nejspíše ještě letos.

Jak funguje HbbTV?

Robert Mitka na Innovation Day
Foto: Charlie

Robert Mitka na Innovation Day

Robert MitkaČeských radiokomunikací vysvětluje HbbTV tak, že v televizoru vlastně běží webový prohlížeč, a to v průhledném okně, bez viditelných prvků nebo okrajů, na jehož pozadí se zobrazuje televizní obraz.

Základní kód pro prohlížeč se dá vpravit do digitálního vysílání a televizory se (zapnutou) podporou HbbTV tento kód prostě vykonají, tedy například doplnění obrazu (překrytí jeho části) výzvou ke stisku barevného tlačítka na ovladači (která je po technické stránce vlastně pevně umístěným HTML prvkem). Popřípadě se do vysílání vkládá jen signalizace dostupnosti dalších funkcí na stisk tlačítek na ovladači a televizor si stáhne potřebné z internetu.

Návazná komunikace se servery vysílatele probíhá už nutně po internetovém připojení televizoru.

Vědí lidé, že to doma mají?

Jen šest z deseti chytrých televizí v německých domácnostech je připojeno k internetu, v polských jen čtyři z deseti. V Česku pak asi každá druhá, odhaduje Robert Mitka.

Výzva zařazovaná Českou televizí do vysílání
Autor: Pavel Kohout, Česká televize

Výzva zařazovaná Českou televizí do vysílání

Česká televize proto zařazuje přímo do digitálního vysílání výzvu „ČT bod“, a není‑li HbbTV televizor připojen k internetu, zobrazí po stisku červeného tlačítka na ovladači alespoň nápovědnou stránku.

Přitom prý už přes 70 % televizorů nyní prodávaných na českém trhu podporuje HbbTV. Většina ho má z výroby zapnuté. Jen Samsung se dosud nevzdal vlastního „chytrého“ řešení a HbbTV je na jeho televizorech z výroby vypnuto, jde však zapnout.

České radiokomunikace naměřily tyto počty připojených přístrojů:

Celkový počet zjištěných HbbTV zařízení dohromady na všech kanálech dvou nejmenovaných komerčních televizí.
Autor: Petr Nemeth, České radiokomunikace

Celkový počet zjištěných HbbTV zařízení dohromady na všech kanálech dvou nejmenovaných komerčních televizí.

Poměrný počet domácností vybavených televizorem s HbbTV; opět celkově za dvě nejmenované komerční televize (jež patrně teprve chystají spuštění HbbTV služeb ve spolupráci s ČRa).
Autor: Petr Nemeth, České radiokomunikace

Poměrný počet domácností vybavených televizorem s HbbTV; opět celkově za dvě nejmenované komerční televize (jež patrně teprve chystají spuštění HbbTV služeb ve spolupráci s ČRa).

Jiný pohled však poskytuje dotazníkové šetření průběžně prováděné agenturou Nielsen Admosphere, za níž na konferenci vystoupil Tomáš Bičík. Odpovídají‑li lidé sami podle svého vědomí, pak jen 11 % domácností uvádí, že je vybaveno chytrým televizorem (tedy televizorem schopným připojení k internetu a spouštění aplikací), a pouhá 2,2 % domácností vědí jmenovitě, že jejich televizor je schopen HbbTV.

Proč vůbec HbbTV?

Panelová diskuse, zleva Daniel Grunt (FTV Prima), Petr Nemeth (ČRa), Tomáš Bičík (Nielsen Admosphere); moderuje Libor Kudláček.
Foto: Charlie

Panelová diskuse, zleva Daniel Grunt (FTV Prima), Petr Nemeth (ČRa), Tomáš Bičík (Nielsen Admosphere); moderuje Libor Kudláček.

Smyslem HbbTV pro televizní vysílatele je zvrátit trend, že si lidé k „první“ obrazovce přibírají ještě „druhou“ — tablet, mobil, počítač — protože ta poskytuje to, co první neposkytuje — interaktivitu a další informace na vyžádání; nebo že vůbec odejdou od televize sledovat raději něco na počítači. Skrze HbbTV jim vysílatel může nabídnout přístup do archivu nebo k dalším, menšinovým nebo žánrovým programům, a tak soutěžit s nabídkou zábavy na internetu.

Největším lákadlem HbbTV pro diváka je to, že poskytuje odložené sledování a archiv — tak jako IPTV nebo některé kabelovky.

Smyslem pro televize je prostě neztratit diváka, udržet ho u sebe. Z pohledu komerční televize zejména ovšem proto, aby mu mohla zobrazovat reklamu.

Do diskuse se právě zapojil Martin Gebauer, generální ředitel Českých radiokomunikací
Foto: Charlie

Do diskuse se právě zapojil Martin Gebauer, generální ředitel Českých radiokomunikací

Reklamu, která může být personalizovaná a měřená stejně jako internetová, a interaktivní, přičemž interaktivní část se zobrazuje, jestliže divák sám projevil zájem stištěním tlačítka. Reklama přitom nesoutěží se spoustou jiných jako na webu, ani není blokována. (Uživatel televizoru však může vypnout HbbTV jako takové.)

V zahraničí, i u nás televizi Óčku, se osvědčuje kupříkladu výzva, aby divák zadal své telefonní číslo, na něž mu smějí zavolat z telefonního centra zadavatele reklamy. Lukáš Hnilička, technický ředitel Óčka, prozradil, že za dvacet dní kampaně Komerční banky na Óčku posbírali již stovky telefonních čísel. Mysleli jsme, že to budeme posílat ručně e-mailem, ale už jsme to museli zautomatizovat, prozradil na konferenci.

Do HbbTV obecně nepatří nic složitého, zejména ne delší texty. Člověk před televizí má k dispozici jen ovladač, a především se chce bavit.

Robert Mitka odhaduje obchodní potenciál HbbTV v ČR v roce 2020 na miliardu korun ročně. Při panelové diskusi na závěr konference se strhla debata, odkud se ta miliarda vezme. Daniel Grunt z FTV Prima soudí, že převážně ne z internetu, kde „tolik peněz není“. Odhaduje, že možnosti HbbTV ukousnou především z „letákového byznysu“, ve kterém jsou „desítky miliard korun“.
Autor: Robert Mitka, České radiokomunikace

Robert Mitka odhaduje obchodní potenciál HbbTV v ČR v roce 2020 na miliardu korun ročně. Při panelové diskusi na závěr konference se strhla debata, odkud se ta miliarda vezme. Daniel Grunt z FTV Prima soudí, že převážně ne z internetu, kde „tolik peněz není“. Odhaduje, že HbbTV ukousne především z „letákového byznysu“, ve kterém jsou „desítky miliard korun“.

HbbTV v Česku

Česká televize má vlastní řešení, které buduje už od roku 2012. Óčko provozuje HbbTV od počátku roku 2014.

KL_NOMINACE

Pro komerční televize velké i malé postavily mezitím České radiokomunikace Media Cloud — jedno škálovatelné cloudové řešení, obsahující odbavovací systém i základní aplikace, kupříkladu pro videoarchiv nebo pro náhradní zvukové stopy — tak aby české komerční televize nemusily budovat každá vlastní řešení. Óčko přešlo v létě právě na Media Cloud a je jeho prvním zákazníkem v ostrém provozu.

Co je největší noční můrou pro televize?

Nejspíše představa, že si nově zakoupený televizor připojíte doma k internetu, zapnete ho, a první naběhne nějaká internetová aplikace, díky které už nebudete potřebovat televizi.

18 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 10. 2015 7:50

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »