Hledáme s Bing.com – čtvrtý pokus Microsoftu

Společnost Microsoft zpřístupnila svůj nový vyhledávač Bing.com. Má šanci ohrozit Google? A máte důvod jej začít používat? Nebo další googlebijec, po němž se za pár týdnů zavře bez zájmu médií voda?

Když navštívíte webovou adresu www.bing.com, otevře se vám nejnovější vyhledávač na Internetu s výmluvným názvem Bing. Čekáte-li ovšem pod touto adresou nejnovější služby od Google, jste na omylu. Jeho provozovatelem totiž není nikdo menší, než největší softwarová společnost na světě (alespoň ještě v době psaní tohoto článku) – Microsoft Corporation. Nový vyhledávač má nastavit konkurenční laťku gigantovi od Google, je ovšem otázkou, zda jeho vlastní laťky dosahuje.

Pozor: Pokud na Bing.com přijdete z české IP adresy, Microsoft vám automaticky nabídne jen přebarvenou verzi Live Search. Abyste používali skutečný nový Bing.com, musíte si v pravém horním rohu přepnout na verzi „Spojené státy americké“ – češtinu jako komunikační jazyk si můžete nechat.

Bing v kontextu

Společnost Microsoft vstoupila na trh vyhledávačů v roce 1998, tehdy ještě s vyhledáváním v licenci společnosti Inktomi. Byla to doba, kdy tomuto trhu dominovalo americké Yahoo, AltaVista a HotBot, a trh se, z dnešního pohledu trochu nepochopitelně, dělil striktně na vyhledávače na jedné straně a na katalogy na straně druhé, přičemž jejich konvergence do jedněch celků měla teprve přijít.

Historie pokusů o internetové vyhledávání společnosti Microsoft

Historie pokusů Microsoftu o vyhledávání na Internetu od MSN Search po Bing.com. Klikněte pro větší verzi.

Ambice vyhledávače od Microsoftu byly vždy veliké, ale dosažené výsledky s těmito ambicemi nekorespondovaly. Vyhledávač MSN Search (tak se první pokus jmenoval) vystřídal několik fyzických poskytovatelů vyhledávání, než se společnost dopracovala k vlastní funkční verzi pracovního algoritmu. Mezi tím se změnila doba. Vyhledávače a katalogy se víceméně konsolidovaly do velkých portálů, většina z nich zanikla a oblast „čistého“ vyhledávání prakticky ovládl Google. MSN Search bylo chápáno jako služba někde na pomezí mezi samostatnými vyhledávači a mezi portály (MSN.com v této podobě poskytoval většinu tradičních portálových služeb, přičemž se ale jednalo o pozůstatek neúspěšného experimentu s vlastní počítačovou sítí The Microsoft Network z poloviny 90. let). Své zákazníky si vyhledávání našlo v anglofonním světě, nicméně jinde je překonávaly lokální služby, a postupem času také lokalizovaný, a v relevanci výsledků vyhledávání mnohem výkonnější Google.

Po této historické fázi vývoje následovala podstatná aktualizace, která přišla v roce 2006 a jmenovala se Windows Live Search. Zcela nový vyhledávací algoritmus byl komponentou aktivit souhrnně ukrytých pod značkou Windows Live. Tato značka (i aktivity) měla označovat nový začátek v přístupu Microsoftu k aplikacím na Internetu a zejména, k pokročilému využívání tohoto média. Některé technologie, respektive nápady, použité ve Windows Live ideově zasahovaly do konce 90. let a tehdejší až příliš avantgardní představy o převedení veškerých aplikací do online světa. Celek vypadal, přinejmenším v betafázích svého vývoje nesmírně lákavě, nicméně ne všechny očekávané vlastnosti byly nakonec implementovány.

Následovalo marketingové a organizační odtržení vyhledávače od služeb Live do další podoby – Live Search v roce 2007. Aktuálně uvedený vyhledávač Bing je bezprostředním potomkem této vyhledávací platformy. A ze všeho nejvíce pokusem Microsoftu o nový start na trhu vyhledávačů. Trhu, kde to nebude mít ani v nejmenším jednoduché.

Bing.com titulní stránka

Titulní stránka Bing.com 6/2009

Vyhledávač jako ostatní

Microsoft při své současné technologické úrovni v daném oboru může nabídnout služby plně srovnatelné s konkurencí – tedy v globálním měřítku s Yahoo a s Googlem. Vzhled a funkce nového vyhledávače se drží zažitých konvencí (rozuměj: drží se přibližně toho, jak vypadá Google, tedy způsobu prezentace vyhledávacího rozhraní), aby byly pro uživatele jednoduché.

Live Search nabízel některé věci, které byly podle mého soudu před Google. Jednou z nich byl třeba způsob, kterým mohli jeho vyhledávání webmasteři implementovat do svých serverů, respektive jím prohledávat své servery. Pokud jde o samotné výsledky, podle mnoha uživatelů byly zejména v lokalizované verzi o něco méně relevantní než ty od Google, problém ale je také v tom, že řada uživatelů přehlédla fakt, že pro jejich zemi nebyl spuštěn Bing.com, ale jen přebarvený Live Search. To platí i pro Česko, pro použití skutečného Bing.com si přepněte na USA verzi. Vyhledávač bylo (a je) možné standardním způsobem vložit do webových prohlížečů, zobrazuje uložené starší verze stránek, třídí výsledky dle typu a lokace a umožňuje uživatelské nastavení.

Nově představený Bing.com je tedy standardním vyhledávačem, který na první pohled vypadá ze všeho nejvíce spíše než jako technická revoluce jako redesign a rebrand MSN Search/Windows Live Search/Live Search. Autoři si dali záležet na tom, aby „nový“ vyhledávač dobře vypadal (fotografické pozadí je prostě sexy), a byl uživatelsky maximálně jednoduchý. Bing se líbí.

Líbivosti Bing přispívají také drobné vychytávky jako jsou měnící se fotografie na pozadí vyhledávání a také možnost zvýraznit si aktivní oblast na fotografii a dozvědět se informace o tom, co na této aktivní oblasti je vidět. Jak to vypadá v praxi vidíte na příkladu screenshotu s holandskými mlýny. Microsoft se tímto příjemným doplňkem zřejmě snaží reagovat na fenomén „Google log“ – lidé se těší, k jakým příležitostem Google připraví zvláštní logo na svém vyhledávači.

Bing.com se zvýrazněnou oblastí informace z fotografie

Zvýrazněné oblasti na fotografii s doplňkovými informacemi.

Pokud chcete Bing prozkoumat, Microsoft připravil celý web DiscoverBing.com, který osvětluje, co je v pozadí Bing.com a jak to co nejlépe využít, samo o sobě jde o hezký web, který stojí za pozornost.

Rozdíly verzí (CZ vs USA)

Jak už bylo řečeno, není Bing jako Bing. Pokud máte českou IP adresu, uvidíte jen starý přebarvený Live Search. Poznat to není tak snadné, takže si ukážeme, jak se na první pohled výsledky vyhledávání liší vizuálně (a ony se liší i fakticky, jak uvidíte). Microsoft připomíná, že lokální verze bude ladit a budou je dělat experti v daném místě tak, aby výsledky hledání byly co nejlepší.

Porovnání Bing.com v CZ a US verzi

Vlevo verze pro Česko, vpravo verze pro USA, stejná vyhledávací fráze (Bing.com 6/2009)

Co je navíc v Bing (US) verzi:

  • vyhledávání videa, v mapách a obchodech ihned v liště
  • historie vyhledávání
  • jiné podobné často používané vyhledávací dotazy, pokud jsou (na obrázku nejsou)
  • náhled textu v prohledávané stránce

Na světlo světa se dostala i mobilní verze Bingu, kterou najdete na m.bing.com – ta vyhledává i podle přednastavené lokality, v níž se uživatel nachází.

Perspektivy

To ovšem nemění nic na tom, že Bing (alespoň prozatím) poskytuje v některých případech (s ohledem na lokalitu uživatele) méně výsledků než Google, a i když lze připustit námitku, že u verze pro USA se tento problém prakticky neobjevuje a naopak výsledky jsou zde velmi relevantní, Microsoft si zřejmě hodně ublíží tím, že většina recenzentů nepozná, zda se nachází na Bing vyhledávání nebo ještě ve starém Live Search. Bylo by samozřejmě možné říct, že Bing je prozatím v testovací fázi své existence, to ale nic nemění na faktu, že staví na relativně dlouhé době vývoje a postupných evolučních kroků.

Pokud Microsoft hodlá svým vyhledávačem skutečně konkurovat Google, je zřejmé, že přehledné rozložení výsledků vyhledávání a velmi zdařilý design stránek nemůže být jediným argumentem pro uživatele. Na výběr tak zůstává ze dvou možností. Bing může být buď masivním vyhledávačem s opravdu gigantickou databází stránek, která by dosahovala velikosti Google. A nebo mohou autoři zapracovat na relevanci výsledků a umělé inteligenci, což by přineslo lepší výsledky vyhledávání i při menším počtu procházených serverů. Tady má Microsoft svá želízka v ohni v podobě investice do sémantického vyhledávače PowerSet, z něj také Bing některé technologie využil. Bing by se také mohl přiblížit v mainstreamu momentálně, ale domnívám se, že rozhodně ne navždy opuštěné technologii katalogů editovaných živými lidmi. Ostatně, i Google experimentuje se zpřesňováním výsledků pomocí ručního doporučování formou SearchWiki.

Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by nejnovější (leč ve skutečnosti již letité) dítko Microsoftu vstupovalo do hry s něčím skutečně přelomovým. Je pouze milé, učesané a dotažené na roveň Google. Což je na průlom v používanosti vyhledávače málo, jeho život a cesta z hranice 3% používanosti vyhledávání celosvětově a pod 10 % v USA směrem vzhůru bude velmi obtížná.

Content

Podíl na trhu US vyhledávačů

Vývoj podílu vyhledávačů na trhu USA, zdroj dat: ComScore

Přesto má Microsoft příležitost využít nové služby ke smělému náskoku do rozjetého vlaku webového vyhledávání. Poněkud paradoxně se právě v tomto oboru může Redmondská společnost stát právě tím, co sama potřebuje ve světě operačních systémů. Totiž štikou v rybníku. Zda tomu tak bude, nebo zda Bing čeká za několik let další redesign a rebrand, je v současnosti ve hvězdách. Nakonec, dost možná uspěje Bing právě tím, že je dost podobný Google, ale není to Google, jehož hegemonie se zajídá ledaskomu.

Anketa

Líbí se vám Bing?

30 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 13. 6. 2009 21:55
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení SEO - jak na optimalizaci pro vyhledávače

  •  
    Analýza klíčových slov - jaká slova vybrat.
  • Metody linkbuildingu - jak získat zpětné odkazy.
  • Vyhodnocování SEO - nesledujte jen pozice.

Detailní informace o školení SEO »