Hlavní navigace

Hledaní zboží na Internetu z druhé strany

Miroslav Suchý 10. 11. 1999

Nedávno jsme se zabývali hledáním zboží v Internetových obchodech z pohledu zákazníka, dnes se podíváme na stranu obchodníka. Dosud mu stačilo zaregistrovat se v seznamech obchodů a jenom čekat, kolik přijde lidí. Nyní už to tak jednoduché není, jak to funguje píše Miroslav Suchý.

Jaké je prohledávání zboží pro zákazníka už zde bylo popsáno. Dnes se chvíli věnujme těmto vyhledávačům ze strany obchodníka. Pro ně tento způsob vyhledávání přináší nové závazky. Dosud jim stačilo zaregistrovat se v seznamech obchodů a jenom čekat, kolik k nim bude posláno lidí. Pokud ale přistoupí na vyhledávání podle komodit, musí začít s vyhledávači aktivně spolupracovat. Podívejme se tedy jak tato spolupráce vypadá u Centra a Atlasu.

Atlas požaduje, aby předávaná databáze zboží byla vystavena na serveru elektronického obchodu a byla přístupná přes protokol HTTP. Jejich robot pak v pravidelných dohodnutých intervalech stáhne soubor a provede aktualizaci databáze na Atlasu. Soubor musí být v datové struktuře XML, což je derivát HTML, který umožnuje více než klasické HTML a má jej postupně nahradit (tento formát již podporuje jak NN a IE, tak i MS Office 2000, ale to by byla jiná kapitola). Je s podivem, že autoři Atlasu používají takové futuristické multiplatformní protokoly, ale nabídky obchodům rozesílají ve formátu MS Word předpokládajíce, že každý má naistalované Windows, a zapomínají na ty co používají Linux.

Centrum požaduje databázi ve formátu CSV (středníkem oddělené položky, řádek ukončený znaky CR LF). Soubor by měl být zazipovaný a je možné ho posílat do Centra emailem, nebo si ho mohou stahovat z dohodnute adresy (HTTP i FTP). Každá položka může mít v současné době maximálně 15 různých parametrů; strukturu těchto parametrů si může obchodník určit sám.

Jaké má který systém výhody a nevýhody? Na Centru je podle mého názoru výhodou používání CSV formátu. Jeho export z libovolné databáze by neměl být problém pro žádného obchodníka, což se o XML formátu říci nedá. Autoři Atlasu sice nabízejí XML rutiny pro ASP, ale uživatelé, kteří tuto technologii nepoužívají, si musí poradit sami. Další nevýhodou Atlasu je nemožnost komprimovat data. Databáze v XML je navíc oproti CSV asi dvakrát až třikrát větší a může dorůst i čtyřnásobné velikosti! Pokud má vaše databáze pár kilo nemusí vám to vadit, ale například databáze Music Katalogu má cca 200MB a její převod do XML ji ještě řádně zvětší. Přenášet denně takový objem jistě není maličkost. Přesto se oba vyhledávače staví k takovým objemům čelem a tvrdí, že jim nebudou dělat problémy. Snad jedinou výhodou XML formátu jsou jeho nadějné vyhlídky do budoucna a jeho snadná modifikovatelnost, kdy každá položka může mít různý počet parametrů. Zda to však vykoupí nárust objemu dat, je diskutabilní v situaci, kdy má většina obchodníků beztak fixní počet parametrů položky a všechny je používá.

Navzdory tětmo nevýhodám se nedomnívám, že by se měl Atlas obávat nezájmu obchodníků (narozdíl od dříve popisovaného SeznamuCen). Atlas má totiž velký počet uživatelů a ty si žádný rozumný obchodník nenechá ujít. A Centrum? Škoda, že za ním stojí zrovna monopolní Telecom. Jinak bych ho pasoval na mého interního favorita.

Miroslav Suchý

Našli jste v článku chybu?

10. 11. 1999 23:58

Tomas Holusa (neregistrovaný)
Upresneni: Pro Centrum je mozno exportovat data ve formatu CSV i XML, snazime se vyjit vstric vsem klientum. PS: format XML je sice vetsi, ale po komprimaci snesitelny take umoznuje obecnejsi popis i rozsirovani. Prakticky: je snadnejsi s nim pracovat.

10. 11. 1999 18:50

Daniel Dočekal (neregistrovaný)
Děkuji za odpověď, jsem rád že je to konečně oficielně vyjasněné - v tomto okamžiku ale mám velký problém s prvotním prezentováním projektu Centrum.cz kde bylo evidentně poskytováno, že se jedná o aktivitu SPT - převzala to řada novinářů a bohužel se neobtěžovala si to ověřit. Společnost Netcentrum se nenamáhala uvést tento omyl na pravou míru - z mého pohledu jde tedy o ZÁMĚR a uvedení v omyl - minimálně silně neetickou aktivitu.
Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Lupa.cz: Propustili je z Avastu, už po nich sahá ESET

Propustili je z Avastu, už po nich sahá ESET

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

DigiZone.cz: Další dva kanály nabídnou HbbTV

Další dva kanály nabídnou HbbTV

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Lupa.cz: Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

Měšec.cz: Přejete si číslo účtu na přání?

Přejete si číslo účtu na přání?

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček