Hledáte inspiraci na vánoční dárky?

Ondřej Bojar ve svém článku nabízí řešení všem, kteří podobně jako redaktor tohoto serveru hledají tuto inspiraci stále naléhavěji: zkusme použít zvláštní dárkový portál! U nás tato myšlenka bohužel zatím nezvítězila, v USA jsou o něco dál, ale světlé zítřky jsou zatím stále ještě jen na dohled.

reklama

Tento článek by se stejně dobře mohl jmenovat Co na Internetu (bohužel(?)) (skoro) chybí. Uznávám ale, že takový titulek by byl stejnou měrou neatraktivní jako nesrozumitelný.

Serverů usnadňujícím nám zatvrzelým elektronicky informovaným volbu dárků pro naše nejbližší je skutečně zoufale málo. Tak málo, že vzhledem k rozloze Internetu neexistuje skoro žádný. Prohledávání jsem začal v té kapičce českých serverů (věren své národní hrdosti) a s překvapením zjistil, že i na celý anglofonní svět existuje jediný dárkový server. (Pro netrpělivce: Gift Idea Center.)

Pravý dárkový server není jen tak nějaký server, kde vám darem nabízejí své tričko nebo starožitnou sošku domorodého Indiána jako dar novomanželům. Takových serverů najdete v sekci Obchod, Dárky (resp. Shopping/Gifts) v každém Internetovém katalogu na stovky. U jednoho můžete kreditní kartou platit za prsteny, u druhého za cokoli se symbolem žáby, třetí vám dovolí z okna vašeho prohlížeče nechat odeslat květiny nebo čokoládu. To všechno jsou hezké a užitečné elektronické službičky, ale není to pravý dárkový server.

Pravý dárkový server zkrátka není server jednoho prodejce suvenýrů. Měl by představovat nestrannou bránu k mnoha různým prodejcům, bránu, která vás nejdříve správně naladí tematickou grafickou úpravou stránek a výsledky z čtenářské ankety, pak důkladně a fundovaně informuje o možnostech darů pro vaši tchýni, pro novorozeného synovce, vašeho spolubydlícího na koleji nebo kteroukoli pěknou slečnu či mladého muže. Až projdete sérií pomocných otázek ohledně zájmů a koníčků obdarovaného a dojdete k samotné volbě dárku, dozvíte se přehledně, kde můžete za vybrané dárky rovnou zaplatit.

Dobrý dárkový server je skutečně široká brána, doslova portál. Navíc kromě samotného zpřístupnění stránek jednotlivých prodejců má pro vás bezplatné služby jako je upozorňování na blížící se příležitosti, a to nejen světově uznávané, ale i vaše vlastní, podle toho jak si server nastavíte. Umožňuje čtenářům o volbě dárků diskutovat ve volně přístupné konferenci a pomocí důmyslného prohledávání vám ze své databáze umí najít nejoblíbenější dárek pro ženu ve věku 35 let, která se živí psaním románů a na Silvestra ráda jezdí na Havaj.

Až potud je dárkový portál novou hezkou Internetovou hračkou. (A bohužel ještě v plenkách. Uvedený Gift Idea Center jen v nerozvinutých náznacích realizuje popsané služby.) Navíc hračkou, která je sama schopna se celkem dobře uživit – z reklam od skutečných prodejců, nebo jen z jakýchsi poplatků za registraci prodejce v databázi. Celkem mne tedy překvapuje, že pořádný dárkový server ještě neexistuje.

Moderní doba by dárkovým serverům mohla přinést ale ještě celou řadu fascinujících možností! Asi znáte elektronické podpisy osobností. Jejich unifikovaný formát dovoluje automatické zpracování a vám jako dárci by stačilo dárkovému serveru předložit podpis osobnosti obdarovávaného. Výběr dárku by se uskutečnil už automaticky za vás. Samozřejmě, že není žádoucí dávat téže osobě dvakrát tutéž věc, ale s tím se kapacity dnešních databázových systému hravě vyrovnají… Nebo by server mohl vybírat dárek na základě domovské stránky obdarovávaného (statistika významných slov na vaší stránce charakterizuje vaši osobnost dost přesně), nebo na základě sbírky elektronické korespondence… Pak by bylo možné nechat dát dokonce i dárek aktuální, spjatý s nedávným tématem! A rozjet v tomto směru známou „pozitivní spirálu“ firmy Microsoft, máme za chvíli takovou databázi charakterů a automatické pochopení osobnosti rozvinuté na takové úrovni, že vám váš osobní počítač bude moci odpovědět na otázku: „Když Alena říká, že mne má ráda, mluví pravdu, nebo lže?“

Ne vážně, jedno docela pěkné použití by tyhle automatizované dary měly. Víte, kolik by se tím ušetřilo starostí našim blízkým, zvláště něžného pohlaví? Prostě by nás, neobdarovatelné běžnými statky, nechali projet dárkovadlem a konečně by jednou věděly, co nám k Vánocům dát. Nebo by nás (při svém odporu k technice) o tuhle službičku poprosily samy. Pak by se sice musel použít nějaký kryptovací mechanismus, abychom se o dárku nedozvěděli předem, nebo by se nechal vybraný dárek zatelefonovat domů, až budeme připojeni z práce. A možná by se stačilo i jen spolehnout na sílu odosobňujícího tranzu, v němž se při brouzdání sítí každodenně nacházíme…

KL2014

       

Ondřej Bojar
http://www.cu­ni.cz/~obo

Odkazy:

Školení web copywritingu

  •  
    Jak strukturovat text na webové stránce.
  • Tajemství atraktivního a úderného titulku.
  • Optimalizace webového textu pro vyhledávače.

Detailní informace o školení psaní pro web »

       

Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví. Pro řešení aktuálních problémů doporučujeme využít naše diskusní fórum.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem