Hlavní navigace

Horké prázdniny na Internetu

14. 8. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

V posledních týdnech se událo v telekomunikacích tolik věcí, že se člověku nechce věřit, že je okurková sezóna. Společným aktérem většiny kauz je Český Telecom -- jeho manažeři se pravděpodobně zrekreovali a duševně občerstveni se vydali škádlit zbytek trhu. Zkusme se podívat, na jakých frontách se vlastně hraje.

Na začátek spláchněme nejjednodušší kauzu – vláda prodala Český Telecom konsorciu vedenému Deutsche Bank, které je telekomunikačně podpořeno společností TDC (bývalý TeleDanmark). Na celé věci je pikantní, že podobné konsorcium koupilo před nějakým časem České radiokomunikace (ČRa) a zároveň TDC společně s vlastní Contatel.

Předpokládám, že integrace Contactelu do Imaginetu (internetové divize Českého Telecomu) je de-facto vyloučena díky stanovisku Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. TDC tak zbývá najít kupce jak pro ČRa, tak pro Contactel. Taková věc nebude jednoduchá kvůli dvěma věcem. Jednak na trhu není příliš mnoho subjektů ochotných nakupovat a jednak především Contactel může být jen těžko označován za výhodný nákup (ostatně ČRa už investici do Contactelu odepsaly). Takže nadpis krátké zprávičky na Lupě Čupa zpět v Telecomu? byl spíše bonmotem. I přesto, že se bude měnit majitel nejvýznamnějšího subjektu na českém trhu, rozhodně díky tomu nemůžeme čekat v nejbližších měsících nějakou převratnou změnu v jeho chování.

Druhá kauza spočívá v nabídce Internet OnLine, že připojí zákazníky k Internetu za cenu až o 40 procent nižší. Obyčejný uživatel nemůže porovnávat, protože poskytovatelé internetového připojení (ISP) své ceníky nezveřejňují, nicméně informovaný člověk potvrdí, že tato cena je pod nákupní cenou digitálních okruhů. Protože nejde o jednorázovou položku, ale o dlouhodobé poskytování služby, existují opět dvě varianty vysvětlení. První možností je, že nový management Imaginetu neumí počítat a nabízí ztrátovou službu. Druhou, horší, je, že vědomě dumpuje trh. To je věc, kterou by si jako součást monopolního operátora neměl dovolovat. Paradoxní navíc je, že se Internet OnLine označuje za leadera trhu a takové chování o tomto faktu rozhodně nesvědčí.

Již déle uleželou kauzou je ADSL. Český telekomunikační úřad (ČTÚ) přikázal Českému Telecomu zastavit „komerční pilot“, který nebyl ani tak „pilotem“, jako spíš „komerčním“. Český Telecom totiž nepřipravil velkoobchodní nabídku pro ISP či alternativní operátory a hodlal si z vánočky širokopásmového trhu pěkně vyzobat rozinky. Když ponecháme stranou nehoráznou předraženost (viz ceníky v zemích Evropské unie) služby pro koncové zákazníky, zjistíme, že se nabídka nápadně překrývala s nabídkou velkých bezdrátových operátorů. Český Telecom zacílil velmi dobře – kromě early adopters, kteří jsou schopni zaplatit skoro cokoliv, aby získali nové služby, by zároveň trefil bezdrátové operátory, kteří mu leží v žaludku.

Situace je v tuto chvíli taková, že Český Telecom určitě nebude pospíchat s velkoobchodní nabídkou pro ISP a bude ukazovat na ČTÚ jako na viníka celé situace (objevily se však informace, že Český Telecom někde instaluje ADSL pro školy zapojené v projektu Internet do škol). Nicméně toto váhání může vést k tomu, že ISP přijdou se svým návrhem dříve a Český Telecom z něj potom bude muset při nabídce vycházet.

Poslední, nejsložitější kauza se týká komutovaného přístupu na Internet. ČTÚ na začátku prázdnin rozhodl, že Český Telecom musí odvádět alternativním operátorům poplatek. Kromě obligátního odvolání a přípravy na soud však Český Telecom tentokrát vymyslel i praktické protiopatření.

BRAND24

Principem je likvidace tarifu Internet 2002 a rozdělení plateb tak, aby ony částky za propojení Český Telecom mohl přenést na koncové uživatele. Kvůli tomu budou nuceni ISP přepojit maximum svých modemových centrál přímo k síti Českého Telecomu, snížit svoje výnosy nebo zdražit přístup. Český Telecom tak dosáhne kýženého stavu, o který usiluje od roku 1999 – tedy toho, že ISP přesunou své komutované vstupy do jeho sítě.

Protože by tisková konference s takovým oznámením nebyla dobře přijata, Telecom připravil několik mlžných závojů a vábniček, na které se většina mainstreamových médií chytila.

  1. Tvrzení, že za případné zdražení budou moci ISP.
  2. Tvrzení, že telefonní účet bude přehlednější.
  3. Tvrzení, že je třeba co nejdříve převést hlasový provoz na datový (Sakra a co je vlastně to ISDN, které vede od uživatele až do modemových vstupů ISP? Že by to byla data?).
  4. Tvrzení, že celý problém byl dlouhodobě projednáván se všemi operátory
  5. A nakonec nabídka skvělého paušálu 399 korun za víkendová volání – což znamená každý víkendový den „viset“ na síti přes tři hodiny, aby se vyplatilo.

Kolik kauz ze jmenovaných (bez prodeje) se podaří Českému Telecomu vyhrát?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je nezávislý konzultant v oblasti Internetu, telekomunikací, videa a komercionalizace technologických výsledků výzkumu a vývoje. Pohybuje se na rozhraní akademické vs. komerční sféry a internetové infrastruktury vs. přenosů videoobsahu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).