Pokud se skutečně domníváte, že každá optimalizace je snahou podvést vyhledavač, máte, při vší úctě, o moderním SEO velmi zkreslené představy. Možná by stačilo, kdybyste vzal v úvahu, že Michal Illich za Jyxo jinde v této diskusi prohlásil, že dobré SEO vyhledavačům pomáhá, případně byste se mohl seznámit s tímto stanoviskem Googlu k SEO, ve kterém se hned v úvodu píše:
Many SEOs provide useful services for website owners, from writing copy to giving advice on site architecture and helping to find relevant directories to which a site can be submitted.
Dále v dokumentu Webmaster Guidelines Google přímo radí, jak dělat dobré SEO. Zástupci Google se též aktivně účastní diskusních fór na téma SEO, kde opět pravidelně radí seriózním SEO konzultantnům.
Zkrátka, SEO dnes neodmyslitelně patří k nezbytným technikám kvalitního webdesignu. Web, který není optimalizován pro vyhledavače, není především optimalizován pro uživatele. Uživatelé takový web nenajdou (nebo najdou omylem, hledají-li něco jiného), obtížně budou rozumět jeho sdělení a uspořádání, pravděpodobně v něm těžko najdou požadované informace, snadno v něm zabloudí, atd.
Když něco na internetu kupuji (nebo si vybírám dodavatele či obchodního partnera), automaticky beru v úvahu kvalitu webu včetně SEO, neboť to velmi dobře vypovídá o vztahu firmy ke svým zákazníkům a obchodním partnerům.
Myslím, že váš názor vychází ze stavu SEO před třemi, čtyřmi lety. Moderní SEO (říkejme raději moderní než kvalitní, neboť jde o principy, nikoli o kvalitu) funguje zcela jinak, mj. právě zásluhou Googlu, na který žádné triky dlouhodobě neplatí a seriózní konzultanti se je vůbec neodváží zkoušet. Mimochodem, odhaduji, že významný podíl (globálně možná třetina, ne-li víc) SEO zakázek v uplynulých dvou letech, ve skutečnosti napravovaly škody způsobené triky předešlých let a z vašeho negativního pohledu na SEO se tedy vlastně jednalo o deoptimalizace.
Tím samozřejmě nepopírám, že neexistují neseriózní SEO konzultanti snažící se o rychlý úspěch pomocí nefér metod. Existují, ostatně tento článek právě před nimi varuje. Jenže tyto trikové praktiky jsou už dnes v naprosté menšině. SEO roku 2003 je normálně rozvinutý, plně etablovaný obor, s uznávanými autoritami, s rozsáhlou literaturou, se seriózním výzkumným zázemím (dokonce univerzitním, vezmeme-li v úvahu jeho široký průnik s informační architekturou a použitelností) a nachází se ve stabilizovaném tržním prostředí (alespoň na globální úrovni). Díky tomu jsou dnes korektní metody vnímány jako normální a ty nekorektní jsou vytlačeny na okraj.
Zároveň platí, že nelze uspět bez rozsáhlého základu stojícího na zcela korektních principech a přinášejícího uživatelům jednoznačnou kvalitu a současně lze bez problémů uspět i bez nekorektních triků, které by jakkoli poškozovaly uživatele daných stránek nebo vyhledavačů.
Problém trochu je v případě českých vyhledavačů, které víc než kvalita výsledků zajímá jejich kvantita. Na ně, bohužel, různé triky stále platí, ke škodě jich samých i uživatelů. Na druhou stranu české fulltexty generují tak zanedbatelnou návštěvnost (a ještě zanedbatelnější zisk), že prakticky nikomu za zvláštní trikovou optimalizaci nestojí. Pokud vám tedy český vyhledavač vrátí nerelevantní výsledky, není to v 99 procentech případů důsledek optimalizace, nýbrž chyb autora webu, které daný vyhledavač neumí (nechce?!?) postihnout.