Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Hrozba ukrytá v Googlu od Libb - Já si myslel, že Google mi na základě...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 12. 2. 2003 11:08

    Libb (neregistrovaný)
    Já si myslel, že Google mi na základě toho, že mu řeknu co hledám, vrátí odkaz na stránky, kde bych mohl dostat příslušné informace. Pokud Google dospěje k závěru, že daná stránka tyto informace nepodává, tak mi na ni prostě nevrátí odkaz, případně až někde vzadu. Používat Googe jako základ podnikání mně tedy opravdu přijde jako blbost, ostatně být to na mně, tak právě tyhle uměle optimalizované stránky sestřeluju se žebříčku dolů... I když je mi jasné, že ekonomicky je to nemožné :-( Kde jsou časy, kdy byla Altavista novinkou... :-)
  • 12. 2. 2003 16:55

    Marek Prokop (neregistrovaný)
    1) Správně jste napsal, že Google (libovolný vyhledavač) je cesta vedoucí k uživatelem (zákazníkem) požadované stránce. Obdobně je chodník (v kombinaci s nazvy ulic, ukazateli, apod.) cesta ke kamennému obchodu. Mnoho obchodů je založeno na tom, že k nim vede chodník a nikdo na tom nic divného nespatřuje.

    2) Jak jste přišel na to, že všechny stránky optimalizované pro vyhledavače, jsou optimalizované *uměle*?
  • 13. 2. 2003 16:15

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Ad 2 - to je mozna otazka, co se mysli tim "umele". Pripustme, ze na pocatku Google tusil, jak chce radit odkazy. Nasel si nejaky zpusob, jak ohodnocovat pro ucely tohoto razeni stranky. Takovy zpusob ale funguje pouze na "prirozene" stranky. Jakmile se nekdo pokusi zmenit vzhledm stranky procemz hlavnim kriteriem pro provedeni teto zmeny neni "aby byla relevantnejsi k nejakemu problemu", ale "aby si algoritmus nejakeho vyhledavace myslel, ze stranka je relevantnejsi" (coz by myslim mohlo byt definici optimalizace) tak se proste pokousi algoritmus vyhledavace podvest. Z meho pohledu je kazda optimalizace pokusem o uvedeni v omyl - a to ze zistnych duvodu. Mozna, ze prave to mel znamenat obrat "umela optimalizace". Rozumim tomu proc se to dela, coz ale na veci nic nemeni. A chapu take, ze se vyhledavace podvadeni vehementne brani.
  • 15. 2. 2003 0:57

    Marek Prokop (neregistrovaný)

    Pokud se skutečně domníváte, že každá optimalizace je snahou podvést vyhledavač, máte, při vší úctě, o moderním SEO velmi zkreslené představy. Možná by stačilo, kdybyste vzal v úvahu, že Michal Illich za Jyxo jinde v této diskusi prohlásil, že dobré SEO vyhledavačům pomáhá, případně byste se mohl seznámit s tímto stanoviskem Googlu k SEO, ve kterém se hned v úvodu píše:

    Many SEOs provide useful services for website owners, from writing copy to giving advice on site architecture and helping to find relevant directories to which a site can be submitted.

    Dále v dokumentu Webmaster Guidelines Google přímo radí, jak dělat dobré SEO. Zástupci Google se též aktivně účastní diskusních fór na téma SEO, kde opět pravidelně radí seriózním SEO konzultantnům.

    Zkrátka, SEO dnes neodmyslitelně patří k nezbytným technikám kvalitního webdesignu. Web, který není optimalizován pro vyhledavače, není především optimalizován pro uživatele. Uživatelé takový web nenajdou (nebo najdou omylem, hledají-li něco jiného), obtížně budou rozumět jeho sdělení a uspořádání, pravděpodobně v něm těžko najdou požadované informace, snadno v něm zabloudí, atd.

    Když něco na internetu kupuji (nebo si vybírám dodavatele či obchodního partnera), automaticky beru v úvahu kvalitu webu včetně SEO, neboť to velmi dobře vypovídá o vztahu firmy ke svým zákazníkům a obchodním partnerům.

  • 16. 2. 2003 12:32

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    To se, obavam, nedohodneme. Tedy, prinejmensim castecne. Tam kde vam dam za pravdu je ta cast, ze ta optimalizace, ktera vychazi ze zverejnenych pravidel provozovatele vyhledavace neni pokusem o podvod na vyhledavaci. To, kde se patrne ne zcela neshodneme je ta pasaz, kde pokladate ekvivalenci mezi tim, co je vhodne pro vyhledavac a tim, co je vhodne pro uzivatele. Dobry prohledavac by, pokud pristoupime na tezi, ze prohledavace jsou tady predevsim jako pomoc pro uzivatele, by mel co nejpresneji odhadnout co uzivatel hleda a predlozit mu co nejpouzitelnejsi odpovedi vzhledem k jeho otazkam. Pro me, jako uzivatele neni nijak prinosna takova uprava stranky (stranek), ktera nesleduje to, aby poskytnute odpovedi byly relevantnejsi (presnejsi, prehlednejsi), ale to, aby je prohledavac za relevantnejsi (presnejsi, prehlednejsi) povazoval. A to je prave otazka, na ktera se (dle meho laickeho nazoru) znacna cast optimalizaci soustreduje - zrejme proto, ze podvest prohlizec je obvykle snadnejsi a lacinejsi nez stranky skutecne vylepsit. Tim netvrdim, ze kvalitni optimalizace a kvalitni SEO takove praktiky nepouziva. Ja ale nemluvim o vyjimecnych pripadech, ale o pripadech (dle meho nazoru) typickych. A to, na cem se zcela jiste neshodneme vubec, je me presvedceni, ze jen velmi malo optimalizaci se temto "lacinym trikum" (abych nerekl "podvudkum") dokaze vyhnout zcela a tedy. Pripoustim, ze nemam zadne exaktni udaje, kterymi bych mohl sve tvrzeni podeprit - jde o pocit ziskany pri pomerne castem pouzivani WWW a prohledavacu. Mozna, ze je cely spor o tom, ze ja mluvim o tom, k cemu optimalizace slouzi, kdezto vy o tom, k cemu by v idealnim pripade slouzit mela ...
  • 16. 2. 2003 14:24

    Marek Prokop (neregistrovaný)

    Myslím, že váš názor vychází ze stavu SEO před třemi, čtyřmi lety. Moderní SEO (říkejme raději moderní než kvalitní, neboť jde o principy, nikoli o kvalitu) funguje zcela jinak, mj. právě zásluhou Googlu, na který žádné triky dlouhodobě neplatí a seriózní konzultanti se je vůbec neodváží zkoušet. Mimochodem, odhaduji, že významný podíl (globálně možná třetina, ne-li víc) SEO zakázek v uplynulých dvou letech, ve skutečnosti napravovaly škody způsobené triky předešlých let a z vašeho negativního pohledu na SEO se tedy vlastně jednalo o deoptimalizace.

    Tím samozřejmě nepopírám, že neexistují neseriózní SEO konzultanti snažící se o rychlý úspěch pomocí nefér metod. Existují, ostatně tento článek právě před nimi varuje. Jenže tyto trikové praktiky jsou už dnes v naprosté menšině. SEO roku 2003 je normálně rozvinutý, plně etablovaný obor, s uznávanými autoritami, s rozsáhlou literaturou, se seriózním výzkumným zázemím (dokonce univerzitním, vezmeme-li v úvahu jeho široký průnik s informační architekturou a použitelností) a nachází se ve stabilizovaném tržním prostředí (alespoň na globální úrovni). Díky tomu jsou dnes korektní metody vnímány jako normální a ty nekorektní jsou vytlačeny na okraj.

    Zároveň platí, že nelze uspět bez rozsáhlého základu stojícího na zcela korektních principech a přinášejícího uživatelům jednoznačnou kvalitu a současně lze bez problémů uspět i bez nekorektních triků, které by jakkoli poškozovaly uživatele daných stránek nebo vyhledavačů.

    Problém trochu je v případě českých vyhledavačů, které víc než kvalita výsledků zajímá jejich kvantita. Na ně, bohužel, různé triky stále platí, ke škodě jich samých i uživatelů. Na druhou stranu české fulltexty generují tak zanedbatelnou návštěvnost (a ještě zanedbatelnější zisk), že prakticky nikomu za zvláštní trikovou optimalizaci nestojí. Pokud vám tedy český vyhledavač vrátí nerelevantní výsledky, není to v 99 procentech případů důsledek optimalizace, nýbrž chyb autora webu, které daný vyhledavač neumí (nechce?!?) postihnout.

  • 17. 2. 2003 0:58

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Ale z toho, co jste ted napsal plyne, pokud je to realita, ze Google mel na cele odvetvi WWW prezentace prevelice kladny vliv - prinejmensim z hlediska nas, uzivatelu. A soucasne to potvrzuje, ze pro mnoho podniku a podnikatelu je skutecne Google hrozbou, jak zminoval clanek, i kdyz v malinko jinem smyslu, nez o tom byla rec.
  • 17. 2. 2003 2:47

    Marek Prokop (neregistrovaný)
    Samozřejmě, že Google měl (a stále má) na Web nesmírně positivní vliv. Proč myslíte, že ho mám tak rád? :-) Moderní proud bezbariérového, informačně bohatého a uživatelsky přátelského webdesignu sice asi vznikl z jiných důvodů, ale opravdu se uchytit, přežít a dále expandovat může jen díky jedinému argumentu: "je to dobré pro Google." Stejnému argumentu vděčí za svůj vznik (resp. koncepci redesignu) nejlepší současné weby.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).