HyperInzerce krade inzeráty

Na Internetu se krade obsah ve velkém. V kurzu jsou především fotografie a texty, kopírují se ale i webové stránky. Na rozdíl od reálného života se k virtuálním krádežím uchylují i seriózní média. Podobný přístup po vstupu nového investora zvolil i provozovatel serveru HyperInzerce. Automatizovaný proces krádeží inzerátů vyváží „úspěšně" i do sousedního Slovenska. Uživatelé se pak nestačí divit, že se jejich inzeráty objeví i tam, kam je nikdy nevložili.

„Kdo krade málo, jde do vězení, kdo krade mnoho, udělá kariéru,“ praví jedno italské přísloví. Aniž bych chtěl jakkoli paušalizovat, v běžném životě toto přísloví velmi často odpovídá realitě. Na Internetu je ale vše jinak. Kdo bych chtěl dnes podstupovat soudní martyrium kvůli několika ukradeným fotkám.

Anonymní prostředí a skutečnost, že krást můžete v pohodlí domova pouhým kliknutím myši, odbourává u některých jedinců bariéry, které zamezují podobnému chování v reálném světě. Faktem je, že na Internetu se krade, a to ve větším než malém množství. Krade se obsah – texty, fotografie, ale kopírují se i celé weby. Jako bezedný zdroj informací si Internet oblíbila klasická média, která mají občas problém rozlišit, že Internet není jednolitá hmota, ale že obsah zde prezentovaný někdo vytvořil. Magické sousloví „zdroj: Internet“ se čas od času objeví i dnes.

Český Internet po krizovém roku na CIF 2009

Český Internet v kostce pro telekomunikační i marketingové odborníky, taková je konference CIF 2009, která proběhne v Praze 12. listopadu 2009. Přinese ohlédnutí za uplynulým rokem, který poznamenala krize na všech frontách.

Na CIFu mluví osobnosti Český Internet po krizovém roku, to je téma přednášky Marka Antoše. Všude kolem nás sice zuří krize, v českém Internetu však o ní v poslední době není příliš slyšet. Jsme už za vodou, nebo se máme připravit, že hlavní úder teprve přijde? A změnila se vůbec nějak pozice jednotlivých mediálních hráčů? To nejsou jediná lákadla konference CIF, její kompletní program najdete zde.

Web CIF 2009 s cenami a registrací.

Právě anonymita Internetu je příčinou toho, že obsah zde kradou i seriózní média. Čas od času se „seknou“ editoři velkých zpravodajských serverů a vypůjčí si amatérskou fotku. Lákavým obrázkům grilovaného bůčku nedávno neodolal ani správce webu nejmenovaného rádia. Zalíbily se mu natolik, že se je jal okopírovat, samozřejmě řádně „ořezané“, aby nebylo poznat, kdo je jejich původním autorem. Když okradený náhodou na „šlohnutý“ obsah narazí, následují klasické výmluvy typu „nemohli jsme najít autora“ nebo „pracoval na tom externista“ atd.

Kradou nám inzeráty

Nedávno nám do redakční pošty dorazil e-mail od rozhořčeného provozovatele inzertního serveru Bazos.cz. Radim Smička si stěžoval na podivné chování konkurenčního serveru. Zjistil prý, že v nočních hodinách dochází ke stahování desítek tisíc inzerátů z jedné IP adresy, aby se pak následně objevily na konkurenční HyperInzerce.cz. Na podobné stížnosti je třeba nahlížet velmi opatrně, zvláště jedná-li se o přímé konkurenty. Není přece nic jednoduššího než prostřednictvím médií očernit firmu, která ujídá ze stejného koláče.

HyperInzerce, kterou provozuje společnost HyperMedia, patří dnes mezi dominantní hráče na trhu s řádkovou inzercí na českém Internetu. Na začátku září koupilo třetinový podíl v HyperMedia švýcarské investiční uskupení CentralWay (analyzovali jsme zde) a právě od té doby si prý HyperInzerce přilepšuje inzeráty na úkor svých konkurentů.

Když se podíváme na čísla z Netmonitoru, tak zjistíme, že co do počtu reálných uživatelů měsíčně je na tom HyperInzerce o nějakých 150 tisíc uživatelů lépe než Bazos. Jenže pokud vezme statistiky od ledna do září, tak jasně vidíme, že Bazos náskok každý měsíc neustále stahuje. Výjimkou je září, kdy se Hyperinzerci podařilo svůj náskok opět zvýšit. Těžko říci, zdali se jedná o nový trend nebo pouze o výkyv. Bazos naopak HyperInzerci válcuje co do počtu zobrazených stránek.

Přesvědčivé důkazy

Důkazy o tom, že HyperInzerce inzeráty kopírovala a možná i nadále kopíruje, jsou přesvědčivé. Radim Smička poskytl redakci výpis z logu, ze kterého je patrné, že v nočních hodinách docházelo k přístupu k obrovskému množství inzerátů z jedné IP adresy. Jednalo se o IP adresu z rozsahu IP adres hostingové společnosti Gigant GROUP s.r.o., která zajišťuje pro provozovatele HyperInzerce servery a jejich kompletní správu.

Následně byly inzeráty včetně fotografií vkládány do databáze HyperInzerce s tím, že logo Bazos.cz bylo z obrázků odstraněno velmi „elegantním“ způsobem, a to jednoduchým oříznutím, aby byly fotky následně „obrandovány“ logem HyperInzerce. Protože ukradené inzeráty byly vkládány v noci, nebyly další den tolik „na očích“.

Zimní bunda Bazos Zimní bunda hyperinzerce

Patrné oříznutí u fotografie pocházející původně ze serveru Bazos.cz. Redakce má k dispozici množství dalších podobných fotografií.

Když Smička zjistil, odkud vítr vane, rozhodl se pro jistotu zablokovat celý rozsah IP adres Gigant GROUP. Ani to však nepomohlo. HyperInzerce totiž změnila IP adresy a stahování inzerátů pokračovalo vesele dál. A tak se Smička rozhodl posílat na IP adresy, které využívá HyperInzerce, místo fotografií logo svého serveru. Logo Bazos označené logem HyperInzerce je více než výmluvným důkazem toho, že provozovatel HyperInzerce si se získáváním nových inzerátů nedělá příliš velkou hlavu. Tisková zpráva z února o tom, že překonáním hranice „magické“ hranice 700 tisíc uveřejněných inzerátů nekorunovaným králem webové inzerce, tak hořkne na jazyku.

HyperInzerce - Bazos 2

Inzeráty stažené z Bazos.cz mají místo fotografie logo postižené firmy.

HyperInzerce - Bazos 1

Detail fotografie ukradeného inzerátu na motor se třemi válci.

Krade se i na Slovensku

Ukazuje se také, že Bazos není jedinou obětí robota z HyperInzerce. Na slovenské mutaci s názvem SlovenskaInzer­cia.sk, kterou provozuje HyperMedia, se totiž objevují inzeráty z konkurenčního serveru HyperInzercia.sk. „Máme stejný problém jako pan Smička. Dokonce se na nás už obrátili někteří uživatelé, jak je možné, že se inzeráty zadané na našem serveru objevují na Slovenské inzercii. Stěžovali jsme si na toto chování u telekomunikačního úřadu. Ten pořádal o vyjádření pana Šmídáka (jeden ze zakladatelů HyperMedia, pozn. red.), který ale vše popřel," říká zástupce provozovatele serveru Hyperinzercia.sk.

CIF16

Stejně jsme pochodili i u výkonného ředitele HyperMedia Petra Beneše. Ten v průběhu telefonického rozhovoru vyzvídal, kdo že si to na HyperInzerci stěžuje a jak na to, že dochází k přebírání inzerátů, přišel. Na přímou otázku, zdali HyperInzerce krade inzeráty od svých konkurentů, odpověděl zamítavě. Navíc je prý HyperMedia v současné době pod drobnohledem Centralway. Nicméně připustil, že k takové praxi v oblasti internetových inzertních serverů dochází a že s tím mají některé servery z rodiny HyperMedia také problémy, rozuměj, že z nich někdo kopíruje obsah.

Petr Beneš v jednom z rozhovorů říká: „Musím říci, že práce mě vždycky bavila. Dále ale také musím připustit, že jsem školu na úkor práce trošku flákal. Myslím ale, že dnes už tolik nezáleží na tom, jakou má člověk školu, ale spíš na tom co umí a co dokáže.“ Ke znalosti elementárního pravidla, že krást se nemá, a to ani na Internetu, opravdu žádnou školu nepotřebujete.

Anketa

Setkali jste se někdy na Internetu s kradeným obsahem?

145 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 19. 8. 2016 11:04

Workshop: UX design v návrhu webu

  •  
    Rychlý a efektivní návrh rozhraní.
  • Metoda Design Studio.
  • Prototypy - proč a jak prototypujeme.

Detailní informace o workshopu UX designu »