Hypersleva.cz: Snažili jsme se do poslední chvíle, ale nevyšlo to

Slevový server Hypersleva na sebe v pátek podal návrh na insolvenci a po zhruba třech letech působení končí. Účetní uzávěrky z let minulých ukazují na milionové ztráty.

V pátek 15. února skončil provoz další z českých slevových serverů, Hypersleva.cz (viz Na Hypersleva s.r.o podán návrh na insolvenci, hypersleva.cz mimo provoz) a nebylo to zdaleka neočekávatelné. O problémech provozovatele, Hypersleva s.r.o., se mluvilo již od léta loňského roku. Dodavatelé zmiňují prodlužující se doby splatností ale i problémy s komunikací (redakce má k dispozici e-maily, faktury, návrhy na splátkové kalendáře a další materiály) a podle všeho provozovatel dodavatelům nevyplatil z vybraných peněz částky od tisíců až do statisíců korun. Počet takto neuspokojených dodavatelů může jít do desítek, možná až stovek.

Snažili jsme se vše vyřešit vstupem externího kapitálu, ale aktuálně vše došlo tak daleko, že nebylo možné nepodat insolvenční návrh,“ uvedl pro Lupu Petr Jarkovský, jeden z vlastníků i jednatelů. „Na přelomu roku došlo k velkému poklesu v příjmech, ze kterého jsme pochopili, že bez finančně silného kupce to již nezvládneme,“ dodává.

Jarkovský potvrdil, že první problémy se objevily už na konci léta, kdy docházelo k potížím s tokem hotovosti a zhruba týdenním zpožděním plateb. Připomeňme, že slevové servery fungují jako „zprostředkovatelé“. Od zákazníků vybírají peníze za zboží. Z takto vybraných peněz si ponechávají provizi (pohybující se – velmi zhruba řečeno – okolo 20 procent) a zbytek vyplácí dodavatelům. Dodavatelé pak zákazníkům dodávají služby či zboží. S obdrženými penězi samozřejmě slevové servery běžně pracují, zejména proto, že si ponechávají určitou lhůtu na výplatu peněz dodavatelům.

Ztráta skoro 5 milionů za první dva roky

Riziko pro zákazníky u slevových serverů přitom existuje jak v případě krachu slevového serveru (nevyplatí peníze dodavateli), tak v případě krachu či nespolehlivosti dodavatele (ten už navíc mohl peníze dostat). Tak jako tak, je případné riziko prakticky stejné jako kdekoliv, kde platíte peníze předem.

Zatím nemohu říci přesně, v jaké výši jsou ztráty za rok 2012,“ odpověděl Petr Jarkovský Lupě na dotaz, jak hluboko do mínusu Hypersleva spadla. V roce 2010 to bylo 1,65 milionu korun, v roce 2011 dokonce 3,153 milionu korun (celkem tedy prakticky pět milionů korun za první dva roky). „Nejvíce peněz šlo na mzdy a marketing,“ dodává k tomu Jarkovský.

Informace od poškozených dodavatelů, které má Lupa.cz k dispozici, potvrzují, že Hypersleva jim v posledních týdnech slibovala, že 15. února by se vše mělo vyřešit a problémy s penězi by měly přestat. „Oslovili jsme potenciální kupce, spolupracovali jsme s agenturou, do poslední chvíle to vypadalo, že prodejem firmy nebo rozprodejem aktiv získáme dostatek financí na uhrazení všech závazků, nakonec to ale nedopadlo,“ říká k tomu Jarkovský. Uvedl i to, že zájem o koupi Hypersleva.cz byl i ze strany některých dalších větších českých slevových serverů. Ve hře bylo odkoupení s ohledem na uhrazení dluhů, stejně tak jako případný dílčí rozprodej.

Problémy i na Slovensku

S ohledem na stav trhu je ale asi nakonec poměrně pochopitelné, proč z případného prodeje sešlo. A možní investoři? To je stejně problematická záležitost. Hypersleva.cz sice nepatřila k malým hráčům (nejspíš by ji bylo možné počítat i do první pětky), ale pořád nebyla dost velká na to, aby případné další investování nebylo aktuálně poněkud rizikové. Zejména s ohledem na vykázané ztráty v prvních dvou letech.

Hypersleva.cz působila i na Slovensku, tamní Hyperzlava.sk je také mimo provoz a slovenští dodavatelé mají stejné problémy jako ti čeští. V řadě případů se navíc situace komplikuje prodejem slev přes českou Hypersleva.cz. A také tím, že Slovensko je, co se slevového podnikání týče, podstatně menší než Česko.

UX16

Hypersleva, s.r.o. by, podle Petra Jarkovského, měla být od pátku v insolvenčním řízení, podaném přímo jednateli u Libereckého soudu. V případě české firmy jde o s.r.o. se základním kapitálem 200 tisíc Kč a třemi společníky (vedle Petra Jarkovského ještě Martin Chytil a Petr Beneš). 

Lze se domnívat, že ztráty za rok 2012 by mohly být i vyšší, než za roky předchozí. Kolik Hypersleva.cz dluží dodavatelům zatím také nevíme, Jarkovský to nebyl Lupě prozatím schopen říci.

62 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 22. 7. 2014 10:23
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»