Hlavní navigace

iAudit: Duben, ještě tam budem (a na Internet nepolezem)

24. 5. 2000
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Začátek druhé poloviny každého měsíce je vždy v českém Internetu spojen s toužebným očekáváním výsledků auditu návštěvnosti za předchozí měsíc. Dočkali jsme se i tentokrát, definitivní zpráva byla po revizi zveřejněna včera. Po nadějném březnu je však duben celkově ve znamení poklesu.

Zatímco v březnu celkový počet stažených stránek u všech serverů v auditu dohromady vzrostl o sympatických 14 procent, duben provozovatelům většiny serverů příliš radosti nenadělal: pokles o 3 procenta není v tomto období roku příliš obvyklý. Květen přitom zřejmě nepřinese o moc lepší výsledek: dva ze tří prodloužených víkendů totiž připadají práve do tohoto měsíce a kromě toho se naplno projevilo letošní předčasné léto, které řadu lidí odlákalo od monitorů do přírody. Velmi podobná je i situace v kumulativním počtu unikátních IP adres (součet unikátních IP u jednotlivých serverů), kde činil pokles dokonce 4 procenta.

I v dubnu však dokázali některé servery vzdor všeobecnému marasmu výrazně vyrůst. Skokanem měsíce je tentokrát server E-komerce, který provozuje Clark NetProject, který v unikátních hostech za den povyskočil o 126 procent. Jde však jen o relativní úspěch, v absolutních číslech jde totiž jen o růst z 163 na 368 IP denně. Nízký počet stažených stránek navíc napovídá, že zásluhu na tomto růstu má zřejmě spíše než rozvoj kvalitního obsahu reklamní kampaň, která na tento server běží v Mr.Linxovi, který provozuje stejná společnost. Přesto jde bezpochyby o úspěch, který může tento server zopakovat i v dalších měsících: pro kvalitní server o e-businessu je zde stále prostor.

Další servery už mají značný odstup, na druhém místě je server sdružující časopisy vydavatelství Stratosféra, který vzrostl o 44 procent na nynějších 1505 IP denně; slušný je i počet shlédnutých stránek, což ukazuje, že Stratosféra nabízí na svém serveru zajímavý obsah. Bronzovou příčku tentokrát obsadil server AutoNews, který patří do rodiny serverů AUTO.CZ a Formule1 – přestože o jejích tvůrcích je slyšet jen málo, což je dáno určitým pragocentrismem (a částečně brnocentrismem) českého Internetu, je zřejmé, že se jim dílo daří.

Zajímavá situaci nastala v oblasti portálů. Největší nárůst v procentech zaznamenalo Najdi.to, v porovnání s velkou trojkou ostatních jde však stále jen o mladšího bratra. O dvě procenta vyrostlo také Centrum, zatímco Seznam má pokles o jedno procento a Atlas dokonce o pět procent. V počtu shlédnutých stránek jsou všichni až na Seznam v kladných číslech. Výsledky portálů zhruba odpovídají celkovému dubnovému průměru, což je logické: zaprvé vzhledem ke své velikosti celkový průměr výrazně ovlivňují a zadruhé jsou skutečně určitým lakmusovým papírkem aktuálních trendů.

Setrvalý růst potvrdil Bonusweb, kterému jeho včlenění do skupiny Mobil serveru výrazně svědčí – tentokrát už jen těsně skončil pod 2.000 IP za den, zatímco jeho konkurenti v oblasti herních serverů zůstávají notně pozadu: Doupě (Computer Press) jen 849 IP, Game-star (IDG) 813 IP.

Zatímco v oblasti serverů jsme se dramatických změn nedočkali, výrazná změna čísel nastala u reklamních sítí. V dubnu se už totiž projevil odchod velkých serverů ze sítě Mr.Lin(x), který následkem toho v obratu rozeslaných proužků poklesl o 45 procent, tedy skoro na polovinu. Naopak Billboard, který byl v březnu velmi těsně za Mr.Lin(x)em, si ještě o 23 procent polepšil, důvod je zřejmě stejný, tedy přechod velkých serverů k němu. V současné době je tedy Billboard s 2,6 milionu proužků denně více než dvojnásobný oproti Mr.Lin(x)-ovi s 1,2 milionu denně. Oba však strčí do kapsy Seznam, který má zhruba tolik, kolik oba systémy pro výměnnou reklamu dohromady, konkrétně necelých 3,8 milionu denně; na rozdíl od nich však jeho obrat v dubnu takřka stagnoval.

BRAND24

Celkově se dá říci, že nedošlo k žádným velkým změnám, drtivá většina serverů byla postižena celkovým poklesem dubnové návštěvnosti. Květnových výsledků se dočkáme nejdříve za tři týdny, nic moc dobrého však nevěstí. Zajímavé by bylo porovnání s obratem reálně realizovaných reklamních kampaní v tomto období: podle mého odhadu toto číslo v současné době vzdor poklesu návštěvnosti zažívá svuj jarní vrchol. Tak už to ale bývá: návštěvnost a peníze z reklamy jsou dvě zcela odlišné věci.

Marek Antoš

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).