Hlavní navigace

ICQ: To už mi přes práh nesmí

Marek Antoš

ICQ je nepochybně jednou z nejrychleji se rozšířivších služeb a obecně dosáhlo obrovské popularity. Květinka v pravém dolním rožku zdobí dnes už asi většinu monitorů, samozřejmě u lidí, kteří jsou připojeni do Internetu. Není to však už příliš? Mohli bychom se nadít ústupu ICQ ze slávy.

K sepsání tohoto článku mne přimněla hromadně rozesílaná zpráva, kterou jsem minulý týden dostal po ICQ od Patricka Zandla z Mobil serveru: „Neb od zítřka je v Mobil serveru zakázáno používat ICQ, chtěl jsem vás poprosit, abyste mne případně kontakovali emailem nebo telefonem.“ Jak jsem se posléze dozvěděl, motivem jsou obrovská kvanta pracovní doby, která ICQ dokáže spořádat na posezení; konkrétně u Patricka to podle logů dělá tak hodinu a půl čistého času za den, což je takřka pětina pracovní doby. Jiní na tom mohou být ještě hůře.

Původní myšlenkou ICQ je možnost rychlé komunikace s kýmkoliv, pružněji než e-mailem, snáze než telefonem. Realizace tohoto zadání se Mirabilisu skutečně podařila, dnešní počet uživatelů ICQ to potvrzuje, ale stále více se vtírá otázka, zda je to vlastně vyhovující zadání. Vidím to sám u sebe: když večer usedám k počítači, abych si přečetl poštu, odpověděl a napsal nějaké články, každé dvě tři minutky na mne vyskočí okénko s nějakým vzkazem. Všeho nechám, odpovím, vrátím se zpátky; ouha, za chvíli je tady odpověď a zase všeho nechám… Obdobným způsobem pak zase ruším já při práci další nešťastníky, kteří mají tu smůlu, že se ocitli v mém Contact listu a já zrovna nemám, nebo se mi spíš nechce, co dělat. Tímto způsobem se lavinovitě snižuje výkon množství lidí a občas se divím, že vůbec stíháme dělat něco jiného.

Patrick Zandl si odepřel ICQ jen v práci, po večerech doma na něm naopak k vidění stále bývá, takže ho mohu otravovat i nadále. Nicméně uvažuji o tom, že bych ho napodobil – pro skutečně zásadní komunikaci lze použít e-mail (ten navíc oproti ICQ zprávy doručuje podstatně spolehlivěji), popřípadě telefon. Zprávy, které přicházejí po ICQ, často spíš mlátí prázdnou slámu, což je sice často příjemné, ale ruší to „zedníčkovský“ klid na práci.

Tip Content Kortanová

Obecně se domnívám, že Internet v zaměstnání přináší „vykořisťovatelům“ dost zásadní problémy s efektivitou práce jejich zaměstnanců, které se budou muset nějak řešit a vyřešit. V dnešní době se dá zvláště u některých profesí dost těžko zjistit, zda zaměstnanec celý den jen tak brouzdá Internetem, nebo zda pracuje jako včelka. Určité řešení možná nabízí oprášená idea network computerů – jejich výhodou v tomto směru je, že dokáží celodenní činnost zaměstnance smrsknout do jasných statistických čísel: 20% času psal dopisy klientům, 50% času mailoval (z logu víme, kam to bylo) a 30% lelkoval. Je to trošku děsivá představa, ale nedivil bych se, kdyby vývoj šel právě touto cestou.

Marek Antoš

Našli jste v článku chybu?