Hlavní navigace

iDnes je prý jednička mezi zpravodajskými servery. Skutečně?

28. 2. 2013
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: iDNES.cz
Čísla iDNES.cz jsou sama o sobě skvělá, takže míchání hrušek a jablek, kterého se dopouští, nevypadá vůbec profesionálně. Co by si české servery počaly, kdyby neměly Jízdní řády?

Portál iDNES.cz překonal v lednu hranici čtyř milionů návštěvníků. Upevnil tak svou pozici jedničky mezi zpravodajskými servery a dvojky na českém internetu.“ Tohle se včera objevilo jako oslavný článek přímo na iDNES.cz. Jenže v textu je tolik zavádějících nepřesností, až se skoro nechce věřit, že je všechny lze vtěsnat do jedné věty. Proč „jednička mezi zpravodajskými servery“ neinformuje objektivně, ale účelově manipuluje s čísly?

„Všichni přeci víme, jak to s těmi čísly je. Důležité je to zveřejnit, aby se inzerenti nabalili a iDnes zůstal celý,“ říká jeden z trefných komentářů na Facebooku.

Skvělý výsledek, o tom žádná

iDNES.cz má v lednových výsledcích 4 109 947 RU. V tomto čísle jsou ale započítány například Jízdní řády s nezanedbatelnými 1,7 miliony RU (a není to všechno, započítáno je toho mnohem více). A ve výsledku má „jednička mezi zpravodajskými servery“ 1 811 762 RU. Tedy prakticky ani polovinu toho, čím se iDNES chlubí.

Novinky.cz, vůči kterým se iDNES vymezuje, mají 3 986 915 RU a čistě „rubrika Zpravodajství“ má 3 591 044 RU. Tedy stále skoro dvakrát tolik, než má „jednička mezi zpravodajskými servery“. A to tohle omezení na rubriku stejně nedává smysl, protože Novinky.cz do návštěvnosti celku nezapočítávají nic, co by nebylo zpravodajstvím.

Návštěvnost iDnes vs Novinky (RUest, lednová RU v online výstupech Netmonitoru zatím nejsou)

Návštěvnost iDnes vs Novinky (RUest, lednová RU v online výstupech Netmonitoru zatím nejsou)

Pokud se podíváte na graf, uvidíte to, o čem se iDNES ve své zprávě nezmínil - dlouhodobě stagnující zpravodajství. A paradoxně také to, že Jízdní řády v lednu 2013 nezaznamenaly žádný výrazný skok. Na čísla může mít vliv to, že NetMonitor v lednu změnil metodiku a také to, že v lednu proběhly prezidentské volby. Tato událost u zpravodajských serverů v lednu 2013 vytvořila jednu velkou špičku, která vůbec nemusí mít vliv na únorová čísla (na ta si budeme muset pár dní počkat).

A jinak je vidět, že z dlouhodobého pohledu se v boji Novinky.cz vs. iDnes.cz pozice prohazují tak často, jak fouká vítr nebo svítí sluníčko. Navíc platí, že „zpravodajství“ má na případný růst návštěvnost iDnes.cz zcela minimální vliv. 

Mimochodem, meziročně (v rámci RUest) na iDnes.cz o 27 % vzrostly Zprávy.cz a růst nad 10 % pak už najdete pouze u hlavní stránky (12 %), OnaDnes (10 %), Kultura (11 %), TopKontakt.cz (21 %), Hobby (12 %). Větší pokles najdete u Alik.cz (12 %), Bonusweb.cz (16 %), Mobil.cz (14 %) a menší například i u Rajče.net (3 %).

Jediné, co by mohlo vyrobit jasnou dvojku, by bylo to, že by si iDNES.cz koupil nějakou další významně navštěvovanou službu. Prozatím prostě IDNES a Novinky prakticky věrně kopírují návštěvnost toho druhého. Jen to zpravodajství na IDNES.cz stagnuje (nezapomeňte, že Internet každý měsíc roste, takže pokud něco zůstává stejné, tak i tak ztrácí „tržní podíl“).

iDNES: Nebudeme o tom polemizovat

Celé je to trochu smutné, protože tak jako tak, čísla iDNES.cz jsou skvělá. Jen to míchání hrušek a jablek s účelovým manipulování nevypadá vůbec profesionálně. Prostě pokud někdo do 4,1 milionu zamíchá 1,7 milionu z Jízdních řádů, 900 tisíc z fotek na Rajčeti a půl milionu z TopKontakt.cz, tak výsledek kulhá na obě nohy.

Zeptali jsme se na to, jestli iDNES.cz považuje započítávání nesouvisející návštěvnosti do „zpravodajského portálu“ za správné a profesionální. Také nás zajímalo, proč samotné zpravodajství iDNESu dlouhodobě stagnuje. A chtěli jsme také vědět, jaký „překryv“ je mezi zpravodajstvím a ne-zpravodajskými částmi, tedy (například) kolik návštěvníků Jízdních řádů nenavštěvuje zpravodajské části iDnes.cz. A samozřejmě jsme se ptali i na to, jak můžete být „jedničkou ve zpravodajství“, když jde o 1,8 milionu na iDNES Zprávách vs. 3,5 milionu na Novinky.cz. 

Nebudu se pouštět do polemiky nad marketingovou komunikací našich projektů. 4 miliony RU jsou tu, rosteme, a velkou zásluhu má zpravodajství. iDNES je prostě Jednička,“ odpověděl nám lakonicky Roman Latuske z iDNES.cz.

K tomu nelze dodat nic jiného, než že i v odpovědi je iDNES.cz prostě Jednička.

Historie Jízdních řádů je zajímavá

Celé je to o to zajímavější, že právě zmíněné Jízdní řády jsou na českém Internetu službou, která už roky slouží k umělému navyšování návštěvnosti. Před iDNES.cz si je započítával Atlas (později pohlcený Centrem). V roce 2006 to dokonce vedlo ke komentářům typu Atlas jedná podle nového Kodexu online reklamy neeticky a bouřím na půdě NetMonitoru. Mezi protestujícími tehdy samozřejmě byl i iDNES.cz. Nakonec ale jde jenom o to mít co započítat, takže se nakonec Jízdní řády „koupí“ ocitly v iDNES.cz a významně navyšují návštěvnost.

Jak hodně dokázaly Jízdní řády posílit návštěvnost iDNES.cz? To můžete vidět na dalším grafu. Je z něj patrné i to, že koupě Jízdních řádů se na návštěvnosti zpravodajské části serveru prakticky neprojevila. A takhle vypadají ta kouzla s čísly. Z nějakých 2,2 milionu na 3 miliony podpisem jedné smlouvy.

Ano, takhle hodně vyskočila návštěvnost iDnes.cz prostou koupí Jízdních řádů

Ano, takhle hodně vyskočila návštěvnost iDnes.cz prostou koupí Jízdních řádů

A pokud by dnes tato smlouva skončila, byla by to pro iDNES.cz podstatně citelnější rána. Přijít o 1,7 milionu RU, to by bylo zlé. A bez iluzí, stále platí, že mezi uživateli Jízdních řádů je příliš mnoho těch, kteří iDNES.cz ignorují. Stejně jako tom bylo v době, kdy v iDNES.cz Jízdní řády „koupili“.

Monopol na Jízdní řády

Na existencí Jízdních řádů ale zajímavé i to, že v rámci Zákona o silniční dopravě (111/1994 Sb, vč. prováděcí vyhlášky 388/200 Sb.) a Zákona o dráhách (266/1994 Sb.) jsou data do Celostátního informačního systému (CIS JŘ) dopravci poskytována na základě požadavku povinně a hlavně pod sankcí. Poměrně podstatnou veřejnou dostupnost těchto dat ale zákon neřeší, takže je možné to, že  jejich jediným vlastníkem je firma CHAPS, která na základě výhradní smlouvy vyvíjí IDOS a spravuje CIS JŘ.

BRAND24

Jediný bezplatný přístup do dat mají, podle dostupných informací, pouze kraje a ministerstvo (ostatně viz např. smlouva z roku 2005). Pokud by tak někdo chtěl vytvořit „konkurenci“ Jízdním řádům, musel by sám získávat data od všech dopravců. Nebo platit firmě CHAPS. Jak problematické to je můžete nakonec vidět na nedávném doplnění informací o dopravě v Praze do Map Google. Trvalo to měsíce, Google se musel dohodnout s DPP, aby tato možnost byla vůbec možná, a v mapách chybí možnost plánování s využitím vlaků. Protože to už jsou data, která „vlastní“ někdo jiný.

Tento monopol na data o veřejné dopravě odporuje samozřejmě například principům Open Data, které se česká vláda zavázala přijmout. Ministerstvo přitom pravidelné výtky na monopolní vazbu na CHAPS (a následně na MAFRU) odmítá s tím, že CHAPS poskytuje vše na své náklady a tím pádem nezatěžuje státní rozpočet. A pokud by snad mělo dojít k ukončení monopolu, tak by Ministerstvo dopravy muselo smlouvu vypovědět. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).