Hlavní navigace

iDot: Úplné bezvětří

Mirek Zeman

Přestože nad územím České republiky se střídají tropická vedra s tropickými dešti, na českém Internetu panuje úplné bezvětří. Nastoupila doba pomalého směřování, ve které se zřejmě žádného překvapení nedočkáme? Kde a jak strávili čeští uživatelé oněch 393.324.984 minut, které jim připisuje iDot?

Vzdělávací systém se v člověku od kolébky snaží vzbudit důvěru k empirickým disciplínám (viz pasáž Co nepřednášíme zde). Jedná se o vztah takřka posvátný, takže lze v tomto ohledu bádání v pravidelné měsíční zprávě iAudit II. CZ společnosti Taylor Nelson Sofres Interactive (TNSI) považovat téměř za kacířství, a to hned ze dvou důvodů: Jednak provozovatelé serverů soustřeďují veškeré své snažení na vymýšlení lumpáren a jednak TNSI nemá vypracovánu řádnou metodiku. Výsledkem působení těchto dvou faktorů jsou poté čísla rovná fabulaci. Ovšem protože žádná jiná nemáme, musíme je přijmout za bernou minci.

Zatímco iAudit pracoval s unikátními IP a shlédnutými stranami, v iDotu je klíčovou veličinou počet jedinečných návštěvníků a doba strávená na serveru. Úhlem první hodnoty je mezi portály stále na špici Seznam (279.661 UV/d; –2 %), následován Atlasem (90.543 UV/d; –3 %), Centrem (81.454 UV/d;  –23 %), VOLným (39.389 UV/d; +3%) a Quickem (34.122 UV/d; –5 %), který se velmi pomohl absorpcí Světa namodro, čímž se pravděpodobně dostal před dotírající Tiscali. „Pravděpodobně“ proto, že Tiscali není dosud v měsíční zprávě iDotu zařazen, a zájemci tak musí vzít zavděk čísly z iAuditu (38.219 UIP/d).

Zcela odlišné poměry však panují, seřadíme-li soutěžící podle doby strávené na serveru. Zde jasně vede Centrum, na jehož stránkách uživatelé pobývají v průměru 22,60 minuty, což je dokonce o 17 % více než v předchozím měsíci. Je zřejmě nejúspěšnější v budování „sítě v síti“, tedy místa, kde jsou uspokojeny všechny potřeby návštěvníků. Vzhledem ke značnému poklesu UV/d lze usuzovat, že Centrum opustili příležitostní browsilové, kteří výsledek pouze snižovali, nikoli však loajální zákazníci. Růst zaznamenal i Atlas (10,70 min.; +2 %), i když nikterak významný. Naproti tomu Quick (7,47 min.; –1 %) a Seznam (15,33 min.; –1 %) mírně ztratily.

V minulosti komplikovaly srovnání zpravodajských serverů čachry s logy, nyní nepřítomnost v měsíční zprávě iDotu. Jmenovitě se jedná o dva významné zástupce této obce – Lidovky a Tiscali, takže mohu opět posloužit pouze údaji z iAuditu: 6.952 UIP/d a 4.968 UIP/d. O prvním místě ovšem není pochyb, protože jej s propastným rozdílem zaujímá iDnes Zprávy (14.701 UV/d; –5 %), oproti němuž jsou konkurenční České noviny stále pouze poloviční (7.638 UV/d; +10 %). Neviditelný pes je poslední dobou tak retro, že má nad sebou pomyslné uvozovky, ale přes pokles 10 % se stále drží na svých 5.625 UV/d.

Vzhledem k pozici iDnes je pro mne velkým překvapením, že na iDnes Zprávy tráví uživatelé pouze 6,13 minuty (+3 %), zatímco na menších Českých novinách 6,15 minuty (+3 %) a na Neviditelném psu dokonce 10,44 minuty (-3 %), díky čemuž „dýchá na záda“ Atlasu. Osobně to přičítám povaze média. Na iDnes Zprávy člověk přijde, přelétne okem všechny anotace a zjistí, že ho právě nic nezajímá. Neviditelný pes je denně v obležení fanoušků Ondřeje Neffa, kteří touží zvědět jeho názor takřka na cokoli. iDnes Zprávy pravděpodobně poposkočí kvůli volbám, které se odrazí v měsíční zprávě za červen.

Na hladině odborných serverů mírně kalí vodu Mobil Media, jež nezveřejňují výsledky Technetu, takže nelze zjistit, jak si stojí oproti konkurenčnímu Živě (8.090 UV/d; –5 %) ze stáje Computer Press. Podle dat NetProjektu si dovolím odhadnout, že je přibližně poloviční. Vzájemné soupeření pokračuje i na trhu mobilních telefonů, kde Mobil Media vydávají Mobil.cz (10.605 UV/d; –2 %) a Computer Press MobilManii (7.421 UV/den; –2%). První jmenovaný si zřejmě sáhl na strop svých možností, zatímco druhý nenápadně snižuje náskok. Zcela bez konkurence je dnes Grafika (2.752 UV/d; –2 %), samojediná profesionální se svým zaměřením.

Pokud je v počtu UV/d souboj vyrovnaný, v délce doby strávené na serveru Computer Press nad Mobil Medii vede (po komerční stránce je to zřejmě naopak). Hodnoty Živě jsou 6,9 minuty; +1 % a MobilManie 6,41 minuty; +6 %. Čtením Mobil.cz utrácejí uživatelé v průměru pouze 4,82 minuty (+5 %), takže jej předstihla dokonce i Grafika (5,86 min.; –2 %). Lze si to vysvětlit například tak, že na Mobil.cz přichází množství návštěvníků, kteří se tam dostali skrze nějaký odkaz na iDnes, prohlédnou si titulní stránku a odchází. Na MobilManii naproti tomu míří lidé cíleně za mobilní komunikací.

Když byly obsazeny Internetu blízké lukrativní technické obory a současně Síť začalo používat množství obyčejných uživatelů, začali se vydavatelé poohlížet po další „zlaté žíle“ a kde jinde hledat peníze než u finančních institucí. Zatímco před dvěma lety byl počet takto zaměřených serverů „0“, nyní zažívají boom: Největším je bývalé Fincentrum přetvořené na iDnes Ekonomika / Fincentrum (8.188 UV/d; –12 %), jemuž sekundují Aliaweb (5.283 UV/d; +1 %) a Finance (1.762 UV/d; +2 %). Největším meziměsíčním nárůstem se mohou pochlubit Peníze (1.615 UV/d; +16 %) a Měšec (1.479 UV/d; +6 %).

Společným znakem tohoto segmentu je dlouhá doba strávená na webu. Je to zapříčiněno tím, že sem lidé chodí hledat konkrétní informace (o platebních kartách, spořících účtech apod.) namísto denního zpravodajství. Ačkoli je iDnes Ekonomika / Fincentrum největší, situace je stejná jako u zpravodajských serverů. Vede Aliaweb (9,78 min.; +2 %), na druhé místo se velkým skokem vyhouply Peníze (7,33 min.; +34 %), třetí jsou Finance (5,82 min.; –7 %) a teprve čtvrtá iDnes Ekonomika / Fincentrum (4,73 min.; –3 %), za níž už je s mírným odstupem pouze Měšec (4,34 min.; –11 %).

Na závěr už jen souborné výsledky: Celkem bylo zaznamenáno 2.411.389 UV, kteří na 286 serverech či sekcích strávili 393.324.984 minut, tj. přibližně 164,36 minuty na uživatele. Abych předešel konfliktům v diskusích, pak musím uvést, že tento článek se zabýval pouze segmenty, které se dle mého významně podílí na „inzertním koláči“. (Psát o všech serverech nelze, podněty na toto téma rád reflektuji.) Bude zajímavé sledovat, které další oblasti budou po komerční stránce nabírat na významu – soukromě tipuji automobily a farmacii, zejména s přihlédnutím ke strmě stoupající křivce konzumace antidepresiv v USA.

Anketa

Co bude další "zlatou žílou" internetového vydavatelství?

Našli jste v článku chybu?

27. 6. 2002 15:56

Petr Hanisch (neregistrovaný)
Musim podporit slova Petra Stuchlíka, autor clanku zrejme nezaregistroval, ze financni segment je na internetu zastoupen jiz od sveho pocatku. V roce 1996 totiz vznikl server Akcie.cz, ktery patril dlouha leta mezi nejvetsi a nejznamnejsi servery a to nejen ve svem oboru.
Nemyslim si take, ze by financni servery nyni zazivalz boom, ten totiz nastal prave pred dvema lety, kdy vznikly servery Fincentrum a Peníze. Od te doby se tento segment trhu vice mene stabilizoval.
Chce to trochu vice znalo…

27. 6. 2002 1:18

Jiří Pallas (neregistrovaný)
Autor vsak o tom tlacitku asi nevi, protoze by jinak prisel na to, ze nadprumernou delku navstevnosti centra vytvari xchat.
To, ze si nevsiml, ze jsou lide take dlouho na ruznych emailech, coz se da vycist z peknych cisel www.email.cz mu take uslo.
Pasaz o reklamnim kolaci naznacuje, ze by si mel autor sundal klapky z oci. Pokud to nevi, tak jsou i jine zdroje prijmu nez reklama.





Vitalia.cz: Cena stejného léku se liší i o tisíce

Cena stejného léku se liší i o tisíce

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Měšec.cz: Sleva na dítě a manželku pro OSVČ je zpět. Ale..

Sleva na dítě a manželku pro OSVČ je zpět. Ale..

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku