Hlavní navigace

iHNed z vašeho monitoru udělá čtrnáctiřádkový displej

3. 6. 2003
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Změně designu Seznamu předcházela už čtvrteční obměna zpravodajského portálu iHNed. V novém hávu se nepodařilo zcela odstranit původní nešvary. Slabou stránkou zůstává nepřehlednost. Nově se do popředí dostávají alternativní informační kanály. Díky nim by si iHNed mohli oblíbit cestující čtenáři a ti, kdo chtějí zůstat informováni.

První věc, kterou na iHNedu zpozorujete, bude pravděpodobně reklama – spolu se záhlavím zabírá dvě třetiny úvodní obrazovky, takže pro samotný obsah iHNedu zbývá asi 14 řádků. Obchodníci Economie Online (EOL) nejspíš skákají radostí metr vysoko, ale jako čtenáře mě prostě reklama v téhle míře obtěžuje. Reklamní pozice jsou na stránce rozmístěny způsobem, z něhož se dá usoudit, že grafik při návrhu vzhledu úplně zapomněl, z čeho jsou internetové projekty především živy, a reklama se musí do vzhledu násilně vpašovat.

862

Jestliže jsem k redesignu Lidovek před půldruhým měsícem poznamenal, že není postaven na současných trendech, pak v případě iHNedu hledám slova, kterými bych změnu mohl popsat, o poznání obtížněji. Web iHNedu slouží jako portál ke zpravodajství na jednotlivých webech EOL. Těch webů je neskutečných 35 (možná víc) a zabývají se vším od prodeje vstupenek, přes odpady, až po obchodní věstník. Uznáte sami, že to je velmi mnoho titulů a opravdu široký záběr.

Rozumím tomu, že skloubit všechny nároky jednotlivých zákoutí iHNedu tak, aby bylo možné na domovské straně serveru efektivně prezentovat obsah, je skutečný designérský oříšek. Z řešení, které EOL zvolila, usuzuji, že si na zadání designér vylámal zuby. Mnoho psů – zajícova smrt, řekla by teta Kateřina ze Saturnina. Domovská stránka se potácí mezi portálem a titulní stránkou novin. Zatímco portálové já, reprezentované levým sloupcem s odkazy a nesmyslně přesyceným záhlavím zahlcuje, aniž by podalo základní informaci o obsahu cílových webů, já novinové vás zklame neuspořádanos­tí zpráv.

Zastavme se u řazení zpravodajství. Na titulní straně iHNedu najdete hned několik ploch, které obsahují zpravodajství. Nejvýraznější plochu zabírají apokalypticky pojmenované Poslední zprávy přebírané z agenturních svodek bez přidané hodnoty. Zde se iHNed inspiroval na iDnesu – včetně ikony hodin, které tu nejenže jako hodiny vypadají, ale dokonce ukazují i aktuální čas. Zatímco na iDnesu jsou zprávy editované, tak na iHNedu vypadají, jako by na titulní stranu padaly přímo z tiskové agentury. Tím se iHNed snižuje na úroveň obyčejného portálu, který nemaje vlastní redaktory, musí zpravodajství přebírat. Redakce tak ztrácí vládu nad tím, co se na iHNedu objeví, a nemůže ovlivňovat obraz iHNedu pro čtenáře.

Řazení samotných redakčních článků je poplatné chronologickému systému, který narušuje topstory – propadání topstory ve sloupci článků vychyluje vždy jednu událost z původního běhu času. Zatímco novinový princip předpokládá, že na první straně jsou zprávy řazeny od nejdůležitější po okrajovou, na webu bývá zvykem řadit zprávy tak, jak přicházejí do redakčního systému. Domnívám se, že když iHNed poskytuje tolik prostoru chronologickému agenturnímu zpravodajství, měl by ve své redakční části více dbát na tradiční novinové uspořádání. Jinými slovy: o řazení zpráv by neměl rozhodovat čas vložení, ale editor, a iHNed by měl vycházet v přesně načasovaných periodických vydáních – třeba šestkrát denně.

Není mi příliš jasné, čím se liší iHNed Digest od odkazů na Projekt iHNed v levém sloupci. Ve výsledku mi připadá výskyt stejného typu obsahu na dvou místech zároveň matoucí.

BRAND24

Abychom ovšem iHNedu nekřivdili, měli bychom se zmínit také o jeho silnějších stránkách. Přestože i nadále patří k nejpomaleji načítaným stránkám (patrně vlivem serveru), přešel poměrně úspěšně na beztabulkový zdrojový kód. Ten sice zatím dělá neplechu na minoritních platformách, ale výrazně odlehčuje přenosovým linkám. Pokud by se ještě podařilo ve zdrojovém kódu poskládat informace do logické řady, mohl by si iHNed hrdě připíchnout ikonu „bezbariérový web“. Výtečná je také odlehčená verze iHNedu určená cestujícímu čtenáři. A vzhledem k tomu, že iHNed je doplňován průběžně, uživatelé, kteří chtějí zůstat stále informováni, využijí také propracované kanály RSS.

Pokud bych měl redesign iHNedu na závěr stručně shrnout, musím konstatovat, že problémy, které se vyskytovaly v minulém řešení, se vyřešit nepodařilo. Ale možná že za dalších dvacet měsíců už se EOL více soustředí na funkční design, méně na prostou změnu vzhledu. Příští měsíc se EOL spojí zpět s Economií, takže je možné, že do dalšího redesignu bude hovořit více i redakce Hospodářských novin – ty u nás po poslední změně vzhledu patří k nejpřehlednějším a nejčistším.

Líbí se vám nový iHNed?

  • Ano, je lepší než býval.
    7 %
  • Ano, vždycky byl dobrý.
    1 %
  • Ne, je horší než býval.
    62 %
  • Ne, vždycky byl špatný.
    30 %

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).