Hlavní navigace

INDOŠ skončil, skončil i projekt ClassServer.cz?

Daniel Dočekal

Podpora e-learningu (elektronického vzdělávání) je v malé České republice teoreticky jednou ze stěžejních aktivit řady společností. Jak dopadl projekt ClassServer.cz nabízející zdarma přístup školám k hostovanému řešení Microsoft ClassServer prostředí? Využívají e-learning školy i teď, když už není zdarma?

Společnost AutoCont CZ (respektive AutoCont OnLine) spustila před rokem projekt www.classserver­.cz – nabídla českým školám zhruba rok přístupu k prostředí Microsoft ClassServer 3.0 formou hostovaného využívání služeb. Zájemci o e-learning  v Microsoft prostředí se mohli zaregistrovat a zdarma si vše vyzkoušet – ClassServer 3.0 běžel v hostingovém ostravském centru a škola pouze nainstalovala klientské programy pro učitele a mohla vše využívat „vzdáleně“.

Aktivita měla pochopitelně omezené trvání související s ukončením aktivit Internetu do škol (INDOŠe) a již v době spuštění byla nejistá budoucnost kritizována a dotazována. Technicky rozrostlejší řešení AutoCont OnLine pochopitelně nabízel hlavně v rámci INDOŠ aktivity. A bez obchodního modelu bylo jasné, že jeho další provoz po ukončení „centrálního financování“ nemůže pokračovat.

Ne všechno má ale špatné konce – projekt Microsoft Class Server pro školy pokračuje díky spolupráci Microsoft s.r.o a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) v rámci iniciativy „Partneři ve vzdělávání“. Od 1.října 2005 jej přebrala společnost S-Comp Centre CZ, doposud známá hlavně širokou nabídkou školení. Současně došlo k „upgrade“ a projekt používá novou verzi MS Class Server 4.0 (MCS 4.0) a nabízí k tomu i nový obsah – ten je totiž nutnou podmínkou k tomu, aby vůbec školy mohly jakékoliv e-learningové prostředí používat. Zároveň s přechodem na MCS 4.0 se změnily i webové stránky www.classserver­.cz – používá prostředí Windows SharePoint Services v „novější“ podobě z Microsoft Windows Server 2003.

Je pochopitelné, že www.classserver­.cz nepokračuje v bezplatném poskytování služeb (byť i zde se najdou některé výjimky). S-Comp nabízí služby e-learningového prostředí odstupňovaně podle velikosti školy – respektive počtu studentů a učitelů, kteří službu chtějí využívat. Nejmenší varianta (30 žáků/ 3 učitelé) začíná na 900 korunách za měsíc, největší uváděná varianta (150 žáků/ 13 učitelů) je na 2100 korunách za měsíc. Navíc je možné si pořídit dodatečnou technickou podporu, a to za 500, resp. 950 korun (viz ceník na webu). Cenové podmínky vypadají, dle mého názoru, přijatelně. Co navíc, během listopadu je možné využívat e-learning zdarma a až do 31. března 2006 platí pro školu jakékoliv velikosti cena pouze 900 korun. Ceníkové odstupňování tak bude platit až od 1.dubna 2006.

V staronovém projektu pochopitelně participují i již dříve zapojené společnosti LangMaster a Terasoft – spolu se samotným S-CompP Centre poskytují potřebný vzdělávací obsah. Ten je dostupný všem školám v podobě „demo“ verzí. Školy, které se zapojí do projektu, pak mohou do 31. března 2006 získat LangMaster nabídku za 1000 korun.

Podle vyjádření provozovatele by školy zapojené v projektu měly již brzy získat komplexní nabídku vzdělávacího obsahu tříděnou nejenom podle předmětů, ale navíc i podle tříd – poměrně důležitá věc pro učitele, který potřebuje určitý materiál pro „svoji“ třídu. Pracuje se i na nabídce dalšího vzdělávacího obsahu od dalších českých tvůrců. A pro uživatele Katedry je užitečné i to, že MCS 4.0 umí s tímto software spolupracovat.

Původní classServer.cz byl v hostingovém ostravském centru provozován na třech webových front-endech a jednom databázovém serveru.  Nová podoba je provozována na jednom databázovém serveru a prozatím jednom webovém serveru. Případné rozšíření je potom jenom otázkou přidávání dalších front-endů. Narozdíl od první fáze projektu to ale asi prozatím nebude nutné – nepočítá se s tak velkým počtem uživatelů. Zhruba měsíc po spuštění využívá projekt asi dvacítka škol. Některé z nich mají přístup zdarma – například ZŠ Benita Juaréze, která přístup získala vítězstvím v testu pořádaném provozovatelem.

 Tzv. „hostované“ řešení Microsoft Class Server e-learningového prostředí představuje vhodné řešení pro školy, které disponují dostatečně silnou konektivitou, ale na druhou stranu nedisponují penězi a možnostmi provozovat vlastní hardware i odpovídající software. Pořídit si jakékoliv e-learningové prostředí samozřejmě představuje investici do hardware, software a následné náklady na provoz a hlavně správu. Řešení v podobě „pronájmu“ formou využívání služeb hostovaného řešení je alternativou k vybudování vlastního řešení. Zjednoduší se tím i otázka používání e-learningu učiteli i žáky mimo školu – samozřejmě se v tuto chvíli pohybujeme v poměrně hypotetickém prostředí (byť to již není science-fiction jako ještě před pár lety). Škola může e-learningové prostředí navíc využívat jak pro výuku žáků či studentů, tak pro vzdělávání vlastních učitelů.

Na novém MCS 4.0 je navíc zajímavé i to, že už nejde o samostatný produkt – nový ClassServer se stal „součástí“ SharePoint Services. Skrz hostované řešení tak škola vlastně získá i přístup k této službě (resp. službám) a může se je naučit aktivně využívat. A zhruba po dvou letech aktivního využívání ClassServer prostředí některými školami a řadou institucí a firem je k dispozici slušná nabídka různorodého obsahu.

Samotný projekt Microsoft Class Server pro školy bude samozřejmě muset prokázat životaschopnost. Nejen v otázce ekonomické návratnosti, ale také v otázce použitelnosti pro školy – ať již z technického hlediska, tak hlavně z hlediska dostupnosti obsahu. Pozitivní je prozatím s jistotou jedno – aktivity škol v rámci původního zdarma nabídnutého projektu nebyly zbytečné a projekt má pokračování.


Autor není zapojen do projektu Microsoft Class Server pro školy, nicméně je zapojen do aktivit souvisejících se e-learningem.

Anketa

Víte o nějaké škole, která se do projektu zapojila?

Našli jste v článku chybu?

13. 11. 2005 12:19

anton (neregistrovaný)
Souhlasím, pod každý příspěvek je třeba se podepsat. Jako my všichni ostatní.

11. 11. 2005 22:01

Zdeněk Burda (neregistrovaný)
Možná byste mohl začít tím, že definujete pojem "poměrně znalý člověk". Nenapadá mě, co za problém v zasíťování jedné učebny se může řešit několk desítek pracovních dnů.
DigiZone.cz: Placené VoD a obsah zdarma

Placené VoD a obsah zdarma

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

Podnikatel.cz: Změny v cestovních náhradách 2017

Změny v cestovních náhradách 2017

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání