Hlavní navigace

Infografika: Česko coby velmoc elektronické komerce

Daniel Dočekal

Třetí infografika z dílny Effectix.com ukazuje, jak je na tom v Česku e-komerce (hlavně na datech od APEKu) a opět doplňuje konkrétní čísla ze vzorku vlastních webů.

Letos bychom na Internetu měli utratit až 50 miliard korun, 98 % lidí má zkušenosti s nákupem online, 10 % nakupuje alespoň jednou týdně. A mohou k tomu využít až 37 tisíc e-shopů. Počítače, notebooky a hardware převládají (47 %), ale na druhém místě jsou oblečení a boty (45 %), takže to nebude s nakupováním na Internetu nijak výrazně „technicky“ zaměřeno.

Ve větší míře se objevuje i stoupající vliv mobilních zařízení – 34 % na mobilních zařízeních (tablet/mobil) vybírá zboží. Bohužel ale 40 % nepoužívá mobilní zařízení k nákupu vůbec. Zajímavé je i to, že ročně v průměru jeden člověk utratí v e-shopech 9 280 Kč a oproti roku 2010 je to pár tisícovek méně.

Lidé jsou s online nakupováním spokojení (86 %) a pouze 14 % z nich se setkalo s nákupem, kde spokojeno nebylo. Vyhovují nízké ceny, pohodlnost nákupu bez front. doručení až domů, možnost nakupovat kdykoliv, přehlednost technických údajů, snadnost porovnávání nabídek, šíře sortimentu a možnost objednat i běžně nedostupné zboží.

Specifická data pocházející ze vzorku dvou tisícovek webů spravovaných Effectix.com samozřejmě nejsou zcela reprezentativní vzorek ani „vážený“ vzorek s ohledem na složení českého Internetu, ale přesto jsou čísla hodně zajímavá. Třeba v tom, že pro e-komerci stále jako zdroj návštěvnosti vládnou vyhledávače, na druhém místě je PPC reklama a na třetím místě stále stoupající vliv sociálních sítí. Klesá i vliv srovnávačů zboží a cen. 

Effectix.com infografiku s řadou dalších údajů tradičně zveřejnil na www.doba-webova.com, takže pokud chcete další detaily a vysvětlivky, nejlepší je jít právě tam. 

Našli jste v článku chybu?
21. 5. 2013 19:34
Nathaniel (neregistrovaný)

Když vezmu jenom tu první informaci, že "98% lidí má zkušenosti s nákupem na Internetu", tak je to tak neskutečně zavádějící, až mě to děsí. Je to 98% z lidí, kteří odpovídali na tento dotazník na Internetu. Nikdo nevyrazil mezi neinternetovou populaci a neptal se jich na online nakupování. Pravda, že se článek zmiňuje o tom, že se nejedná o "zcela reprezentativní vzorek", ale to je jako říct, že voda v moři není příliš vhodná na pití.

22. 5. 2013 9:17

Takový člověk stále spadá do "uživatelů českého Internetu", To že na něj chodí u známých neznamená že by nebyl uživatelem. Opět vedle. Stejně jako to že ho nepoužívá teď neznamená, že ho nepoužíval před pár dny či týdny a stále je někým, kdo internet "má".