Hlavní navigace

Infoservis - zvyšování návštěvnosti

28. 11. 2001
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Rádi bychom vám představili projekt, který realizuje nadace Člověk v tísni ve spolupráci Lupou. Cílem je zvyšování návštěvnosti jejího Informačního servisu na základě veřejné diskuse odborníků a profesionálů (tj. našich čtenářů). Výsledkem projektu by měla být studie, která poskytne zdroj zkušeností pro další neziskové organizace.

V tomto úvodním článku bychom vám rádi představili otevřený projekt, který realizuje obecně prospěšná společnost Člověk v tísni při České televizi ve spolupráci se serverem Lupa.cz. Naším cílem je trvalé zvyšování návštěvnosti Informačního servisu společnosti Člověk v tísni (zkráceně Infoservis), který je provozován na adrese www.infoservis.net . Princip projektu je pak založen na veřejné diskusi internetových odborníků a profesionálů zejména z komerčního sektoru, kteří mají možnost prostřednictvím komentářů přispět svými zkušenostmi k rozvoji serveru. Stejně jako společnost Člověk v tísni, také tento projekt je založen na maximální otevřenosti a transparentnosti. Díky tomu bude výsledkem celého projektu případová studie, která může posloužit jako učebnicový materiál a zdroj neocenitelných zkušeností pro další servery, ať už komerčních společností nebo neziskových organizací.

Projekt bude na Lupě realizován formou tří až čtyř článků v přibližně dvouměsíčních intervalech. Do každého článku zařadíme několik návrhů – konkrétních nástrojů a prostředků zvyšování návštěvnosti s popisem principu jejich fungování, a tím bychom rádi otevřeli diskusi nad jejich efektivitou. Na základě této diskuse pak vznikne plán dalších kroků vedoucích ke zvýšení návštěvnosti serveru s tím, že v navazujícím článku bude zveřejněna podrobná analýza účinnosti jednotlivých nástrojů.

Představení Infoservisu

Infoservis byl poprvé odstartován v červnu roku 2000 ještě jako součást stránek společnosti Člověk v tísni, na současné adrese byl samostatně spuštěn až v lednu tohoto roku. Cílem Infoservisu je poskytovat jiné a lepší zpravodajství z krizových oblastí světa než masové sdělovací prostředky, které si všímají jen „kvantitativně zajímavých věcí“. Hlavním tématem tak jsou především válečné konflikty, humanitární krize a porušování lidských práv.

Organizačně a obsahově je Infoservis zajištěn z prostředků společnosti Člověk v tísni. Jádro redakce tvoří šéfredaktor Igor Blaževic a další čtyři redaktoři (nikdo z nich však nepracuje na Infoservisu na plný úvazek), obsah dále spoluvytváří několik externích spolupracovníků, což jsou zejména studenti nebo novináři. Finanční prostředky na provoz Infoservisu jsou čerpány z účelově směrovaných grantů.

Návštěvnost Infoservisu

Současná návštěvnost Infoservisu má výrazně rostoucí tendenci, která je určována zejména atraktivním obsahem, který se věnuje také současné krizi v Afghánistánu. S tím souvisí provedení přeregistrace v katalogových vyhledávačích, která se mimo jiné zaměřila právě na klíčová slova Afghánistán a Taliban. Velmi výrazným, nicméně prozatím spíše jednorázovým faktorem jsou nejnověji také online rozhovory s novináři Petrou Procházkovou (23.10.) nebo Jaromírem Štětinou (6.11.), které byly uspořádány za podpory serveru Neviditelný pes.

Následující graf vyjadřuje denní hodnoty pageviews za období 1.7. – 31.10. Silnou čarou je vyjádřen trend tohoto ukazatele.

543

Nástroje a prostředky zvyšování návštěvnosti

Vzhledem ke stávajícímu nízkému povědomí o Infoservisu by mělo být zvyšování návštěvnosti (zejména kvantitativní ukazatele) primárně zaměřeno na získávání nových uživatelů a to prostřednictvím:

  • Vyhledávačů – katalogové a fulltextové vyhledávače
  • Partnerských serverů – výměna odkazů, poskytování obsahu s uvedením odkazu apod.
  • Stávajících uživatelů – využitím efektu tzv. „viral marketingu“, kdy stávající uživatelé přímo nebo nepřímo doporučují server svým přátelům
  • Výměnné reklamy

Druhým zdrojem zvyšování návštěvnosti (zejména kvalitativní ukazatele) jsou stávající, především náhodní a občasní uživatelé. Cílem je vytvoření komunity a posílení vzájemných one-to-one vztahů:

BRAND24

  • Infoservis/redakor – uživatel
  • Uživatel – uživatel

Na úvod je to prozatím vše. Do diskuse jsem si dnes připravil otázky týkající se zejména tří oblastí: výměnná reklama, komunitní web a viral marketing.

  1. Kde vidíte největší potenciál pro zvyšování návštěvnosti Infoservisu?
  2. Myslíte si, že má smysl využít výměnného reklamního systému? Proč ano, proč ne?
  3. Jakými prostředky lze budovat komunitní web? Může se zpravodajský server jako Infoservis stát komunitním webem?
  4. Máte zkušenosti s viral marketingem? Jaké nástroje lze použít pro účinný viral marketing?

Pokud vás diskuse zaujme, nezapomeňte na možnost přihlásit se k odběru příspěvků na svůj email.

Jaká je návštěvnost Vašeho serveru ve srovnání s konkurenčními servery na českém Internetu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).