Hlavní navigace

Inovátoři a kopírovači českého internetu

23. 9. 2010
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: 29
Český internet se z hlediska podnikatelů a investorů dostává do zajímavé fáze vývoje. Metaforicky řečeno, doba pravěku (1994 - cca 2011), kdy stačilo sledovat, co se děje v USA a včas to okopírovat na domácím trhu, se chýlí ke konci.

Od ISPs přes portály, vertály, webmail, blogy a sociální sítě stačilo jen ukrást myšlenku, napsat si doma software a zkusit štěstí na webu s podobně uvažující, tedy kopírující, konkurencí. Absence originality a tříleté časové zpoždění českého internetu vůči zahraničí dávalo podnikateli dostatečný prostor k tomu, aby firma dosáhla kritické masy a stala se váženým hráčem na místním, malém, trhu. Kopie českého Twitteru nebo Facebooku dnes už ale nemají šanci, protože trh se dostal tak daleko, že současný náskok místního start-upu je v nejlepším zhruba šest měsíců a na trh vstupující konkurenti s větším balíkem peněz a zkušenostmi si to s místními konkurenty rozdají jako Vitali Kličko s místním borcem z posilovny. Za tak krátkou dobu si průměrný český podnikatel sotva uvaří kávu a vymyslí vlastní (trochu jiné) GUI, aby nemohl být obviněn z krádeže copyrightu. Součástí končícího internetového pravěku je nedostatek podnikatelů, kteří jsou schopni překročit hranice této země a vytvořit ať již regionální, nebo globální pidifirmu. Dosud se to totiž nemuseli učit.

Internetový středověk (2011-?) bude ve znamení přímého boje s globálními internetovými giganty, pro které je už český trh dostatečně zajímavý na to, aby jej obsadili sami a nedali prostor místním konkurentům vyrůst, konkurovat a pak se jim případně prodat. Existující mamuti buď vyhynou nebo se prodají jiným regionálním mamutům, kteří vyhynou o něco později. Nové start-upy se budou muset naučit uvažovat od samého počátku globálně a nezbude jim než od samého počátku se učit globálně myslet, počínaje marketingem (jak to dostaneme do Singapuru?), prodejem (kdo je náš zákazník v Zurichu?), lidskými zdroji (umí tu někdo brazilskou portugalštinu?) a financemi (která banka mi půjčí v Torontu?).

Spousta podnikatelů minulé éry si neuvědomuje změnu okolností a riskuje, že ztratí spoustu času budováním a napodobováním něčeho, co nemá trvalou podnikatelskou hodnotu.

BRAND24

Co to je globální pidifirma? Globální pidifirmou mám na mysli společnosti s obratem mezi 30–100 mil. Euro a 90 procenty tohoto obratu pocházejícího mimo ČR a SR. Jak složité bude se dostat do internetového středověku (cca 2011 – 2025)? Nevím, asi ne moc, už teď investuji do takových firem. Jaký bude? Brutálně kompetitivní, ale zároveň více zajímavý. Slaboši a druhá liga odpadnou dříve kvůli nedostatku kvalitních lidí a peněz.

Jak skončí? Tím, že nebudeme schopni rozpoznat místní a globální start-up podle jejich chyb a úspěchů. Zrychlí se tempo podnikání, zvýší standardy, zbrutalizuje se konkurence, podnikatelské teamy se budou muset lepšit každý den. I nápady geniálních solitérů budou muset být geniálnější, aby dokázaly přežit, a budou vyžadovat větší míru profesionalizace, a to dříve.

Myslíte si, že byste vy sami mohli vybudovat internetový počin/firmu, který/á bude působit globálně, "celointernetově"?

  • Ano, právě se s něčím takovým snažím prorazit.
    19 %
  • Asi ano.
    14 %
  • Nevím.
    8 %
  • Pravděpodobně ne, chybí mi k tomu některé schopnosti či dovednosti.
    48 %
  • Ne, něco takového by mě nebavilo.
    11 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je investiční bankéř ve společnosti VICf.cz...
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).