Instagram fríkulína nedělá... ani Apple

Možná jste zaregistrovali zajímavou, leč mediálně poněkud nafouklou uraženost uživatelů sociální mobilní aplikace Instagram poté, co si ji výrobce dovolil vydat také pro Android. Byť uraženými byly zprvu hlavně laděny a fríkulíni, ve výsledku celá věc ukazuje na něco mnohem zajímavějšího.

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Problém Instagramu a jeho portace  mobilní platformu Android  trefně a podrobně popisuje Daniel Dočekal v tomto článku. Program, který uživatelé mobilních telefonů s operačním systémem iOS brali jako svou exkluzivní aplikaci, tento přídech po převedení na Android pochopitelně ztratil, a tak  bylo mnoho z nich naštváno. Na buzzu, který tak vznikl, bylo zajímavé nadužívání (mimochodem špatně napsaného) citoslovce nechutenství „Ew“ – správně Eww. Hlavním místem litanií uražených majitelů iPhonů se stal Twitter. Pokud jste sledovali zmíněné vlny nechutenství (existují hezké výtahy z nich), víte, že velká část protestujících byli… laděny a frikulíni. Tedy lidé, pro které je ten správný styl (módní je šelmičkově tygrovaná) více než cokoli jiného, a kteří se svým iPhonem doopravdy fakt chtějí lišit. Řečeno s Tornádo Lou, chtějí ukázat, že jsou jiní, lepší. Příchod Instagramu na Android pro ně pochopitelně představuje podpásovku nejhoršího kalibru, neboť ač se jejich mobilu nijak netýká, výrazně poškozuje jejich nade vše milované ego. O kvalitu fotografií zde ve skutečnosti vůbec nejde, neboť ani jejich kachní sebešpulení do objektivu často není nic moc.

Celá věc je ale více, než zabubláním na dně skleničky. Jsem přesvědčen, že skutečně naštvaných, rozuměj do ega zasažených, uživatelů iPhone a Instagramu je minimum, a že jsou to i v rámci kategorie laděna/fríkulín jen okrajové části. Hlas, který dostali včetně mediální odezvy je ale veliký, a mnoho těch ostatních se s nimi dovede ztotožnit. Protože i oni by rádi, kdyby jejich iPhone byl něčím výjimečný. Uměl něco, co nikdo jiný neumí, když už uměl být o tolik dražší.

EBF16

Akce Instagram na Androidu ukazuje poměrně dobře na to, jak problematické je prodávat zboží, které se má odlišovat ne funkcemi, ale hlavně dojmem, který vytváří. Výhody, které měl iPhone na počátku svého prodeje, jsou ty tam. Konkurence – Apple People nezlobte se – umí vše, a dost často umí podstatně více. To znamená, že ne úplně pravověrní, kteří brali svá jablka jako investici do vlastní výjimečnosti, musí hledat důvody proč. Když už to není výkon ani design, jsou to aplikace. Instagram byla jedna taková. Už není, což možná odhalilo, že původní výjimečnost je ta tam.

Co teď? Frikulíni si budou muset uvědomit, že Instagram  není symbol nadřazenosti, a Apple už pomalu také ne. Totéž si patrně uvědomuje i marketingové oddělení dodavatele zboží pro frikulíny.  

25 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 13. 4. 2012 0:42

Workshop: UX design v návrhu webu

  •  
    Rychlý a efektivní návrh rozhraní.
  • Metoda Design Studio.
  • Prototypy - proč a jak prototypujeme.

Detailní informace o workshopu UX designu »