Hlavní navigace

Interaktivní tabule má jen polovina českých škol

Jiří Macich ml.

Ústav pro informace ve vzdělávání přišel se zajímavým zjištěním: přestože jsou malé školy a školy z menších měst obvykle vybaveny horším počítačovým zařízením, mnohem více jej zapojují do výuky. Konkrétně jde o školy do sto žáků nebo školy z obcí do pěti tisíc obyvatel, kde jejich učitelé použijí počítač ve výuce alespoň jednou za měsíc. Vyplývá to z květnového průzkumu, kterého se zúčastnilo 2827 škol. V českých základních, středních a vyšších odborných školách vychází v průměru jeden počítač…

Ústav pro informace ve vzdělávání přišel se zajímavým zjištěním: přestože jsou malé školy a školy z menších měst obvykle vybaveny horším počítačovým zařízením, mnohem více jej zapojují do výuky. Konkrétně jde o školy do sto žáků nebo školy z obcí do pěti tisíc obyvatel, kde jejich učitelé použijí počítač ve výuce alespoň jednou za měsíc. Vyplývá to z květnového průzkumu, kterého se zúčastnilo 2827 škol. V českých základních, středních a vyšších odborných školách vychází v průměru jeden počítač na deset žáků. Mnohem hůře si však české školy vedou v nasazování interaktivních tabulí. Polovina škol je vůbec nemá, čtvrtina škol pak má interaktivní tabuli jen v jedné třídě.

V průzkumu ředitelé škol počítač coby učební pomůcku hodnotili veskrze kladně. Zatím ale příliš nefunguje motivace pedagogů pro zapojení počítačů do výuky. Pokud nějaká existuje, je to pochvala. Finanční odměny jsou však spíš výjimečné. Podle Jaroslava Müllnera z České školní inspekce se někteří kantoři zdráhají využívat počítače při výuce, protože se obávají trapasu před často mnohem technicky zdatnějšími žáky. Podle průzkumu Ústavu pro informace ve vzdělávání však ředitelé učitelům umožňují další vzdělávání v oblasti informačních technologií.(Fi­nanční noviny)

Našli jste v článku chybu?
10. 8. 2009 22:42
:-) (neregistrovaný)
Na školy jsem chodil a vím jak to fungovalo... Nedávno (před cca rokem a něco) jsem byl na několikaměsíčním výukovém programu Microsoftu ohledně nových technologií v jejich serverových řešeních atd. a výuka probíhala naprosto božím způsobem: Na začátku jsem dostal tiskoviny + DVD s PDF s výukou. Lektor měl k dispozici normální PC s kvalitním projektorem a bohatě mu to stačilo... Všechny dokumenty, které nám prezentoval jsme měli k dispozici na DVD. PDFka byla tvořená naprosto božím způsobem, že …
7. 12. 2009 7:18
Pajik (neregistrovaný)
Máte rozhodně pravdu, že je nesmysl zbavovat se klasického psaní na tabule. To už pochopili někteří výrobci a kombinují interaktivní tabuly s klasickou, takže na ni můžete i psát (na Smart boardy třeba nemůžete). Ovšem nemohu úplně souhlasit, že by interaktivní techniku nahradil jen počítač a projektor. Učitel nemusí sedět za stolem u počítače, ale může stát u tabule. Co napíše na tabuly si může ukládat, děti to mnohem více baví a kdybychom začali rozebírat interaktivní učebnice např. od Frause…