Hlavní navigace

Internet do škol: Neschopnost nebo... ?

27. 3. 2001
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Kdo může za to, že zatím v otázce připojování středních a základních škol kulhá Česká republika (potažmo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy) na obě nohy? Proč, zatímco pumpujeme miliardy do těžkého průmyslu, nejsme schopni zabezpečit patřičnou výchovu nastupující generace v oblasti informačních technologií?

V odborné veřejnosti už delší dobu prosakují informace, že v projektu připojení středních a základních škol k Internetu nepokračují práce podle očekávání. V pátek 23.3.2001 vyšla tisková zpráva Unie Svobody, která popisuje stav, do kterého projekt upadl. Budeme-li k MŠMT (Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy) vlídní, nazveme projekt katatonickým. Sice ještě nezemřel, ale navenek není znát žádná aktivita.

Ponechme zcela stranou historii, která sama vydá za samostatný článek a soutřeďme se na řešení problému, které nám MŠMT předkládá.

Projekt je rozdělen na tři oblasti:

  1. vzdělávání učitelů
  2. výukový software a informační portál
  3. infrastruktura (počítače a systémový software, sítě LAN a připojení k Internetu)

Vzdělávání učitelů ponechme stranou. Taktéž výukový software a informační portál nebudeme komentovat. Zajímá nás tedy projekt infrastruktura.

MŠMT naprosto nesmyslně hází na jednu hromadu tři naprosto nezávislé okruhy s naivní představou, že získá jednoho generálního dodavatele na celou zakázku. Argumentem PRO má být, že si to firmy mezi sebou rozdělí a zakázku dostane jakýsi systémový integrátor, který si nasmlouvá subdodávky na komerčním základě. Takový model navíc, když uchazeči znají přesně výši prostředků na tento projekt vyhrazených (nápověda, hledejte v koncepci Státní informační politiky ve vzdělávání), zavání honěním mraků jednotlivých integrátorů a zcela nereálnými termíny. Kdo nakonec vyhodnotí, který naháněč mraků je nejúspěšnější?

rozhovoru se šéfem projektu Infrastruktura se navíc dovídáme, že nakonec bude nejvýhodnější části projektu infrastruktura provozovat v souladu s veřejnými informačními systémy. Ha – nedostal už tuto zakázku (na veřejné informační systémy) někdo přiklepnutou – bez výběrového řízení?

Uznejme jako možné, že počítače budou dodávány spolu se systémovým software. Případný boj s Microsoftem, neboť nikdo jiný nebude schopen být partnerem generálního dodavatele, nechávám na Open Source komunitě.

Ale proč mát být učebna PC dodávána společně s internetovým připojením, to je nad mé síly pochopit. Představa, že komise rozhoduje, zda-li je lepší Compaq a 64 Kb/s linka k Internetu nebo Autocont a linka o kapacitě 128 Kb/s, by byla směšná, kdyby se v mlýnku netočily moje daně. Připojení k Internetu není informační systém, aby se dalo pěkně podle vzoru pejska a kočičky splácat do dortu s počítači. A strukturovaná kabeláž? Proč ji těm školám nutit, proboha? Máme tu bezdráty o kapacitě v řádu desítek Mb/s – co může osm počítačů připojených 64 Kb/s linkou na Internet chtít víc?

Dalším problémem je spolupráce škol. Zatím to vypadá, že se MŠMT snaží školám vnutit model, kdy ony budou chodit s prosíkem s každou změnou, která bude proti plánům generálního dodavatele. Přestože dnes existují školy s 2 Mb/s linkou k Internetu (které povětšinou disponují osvícenými řediteli), pokud budou chtít dosáhnout na nějaké peníze z projektu, budou muset respektovat úplně cizí subjekt – zapomeňme na to, že by si mohly VYBRAT z několika variant připojení nebo si připlatit za nadstandardní kvalitu.

A třešnička na dortu? Šéf projektu Infrastruktura předpokládá, že jednotliví uchazeči o zakázku generálního dodavatele se NEBUDOU odvolávat proti výsledku výběrového řízení, protože jde o projekt vzdělávací. Obrázek o realismu takového člověka si PT čtenář udělá sám.

Naopak, pokud budou generálními dodavateli systémoví integrátoři, tj. řídící firmy, tak se o koryto v podobě sedmi miliard strhne velmi velká rvačka.

BRAND24

Existuje nějaká katarze? Ale ano. Projekt Infrastruktura rozbít na jednotlivé subsystémy, a to jak co se předmětu dodávek týče (PC a konektivitu zvlášť), tak totéž udělat i geograficky. Kraj by mohl být ten správný celek pro vypsání výběrových řízení, nehledě na to, že MŠMT zřídilo v krajích Krajská pedagogická centra, která mají být orgány školské politiky regionů.

No a abychom zadělali Lupě na odborný věhlas, do konce týdne každý den si nastíníme, jak by taková síť mohla fungovat. Případně, kolik by provoz takové sítě mohl stát. Objednávky systémových integrátorů očekáváme nejpozději v pondělí ráno.

Má stát vybrat jednoho všeobjímajícího dodavatele?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je nezávislý konzultant v oblasti Internetu, telekomunikací, videa a komercionalizace technologických výsledků výzkumu a vývoje. Pohybuje se na rozhraní akademické vs. komerční sféry a internetové infrastruktury vs. přenosů videoobsahu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).