Hlavní navigace

Internet Explorer se propadá k padesáti procentům

11. 6. 2008
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 29
Podle nejčerstvějších dat monitorovací služby Navrcholu.cz se tržní podíl Internet Exploreru pomalu přibližuje k magické padesátiprocentní hranici. Nejrozšířenějším prohlížečem je v Česku nově Internet Explorer 7.0. Na záda mu však dýchá poslední verze Firefoxu. Jak se daří Opeře, Safari a jaký prohlížeč preferují čtenáři Lupy?

Na poli webových prohlížečů se čekají velké novinky. Na dveře doslova buší Firefox 3.0, pozvolna se přibližuje Opera 9.5 a Microsoft připravuje Internet Explorer 8.0. Očekávání nových zásadních verzí však neznamená stagnaci podílů jednotlivých prohlížečů na pomyslném trhu. Ukazuje se, že podíl Internet Exploreru stále klesá a zájem o alternativní prohlížeče včele s Firefoxem neutuchá.

Internet Explorer se přibližuje k padesátiprocentní hranici

Podle dat monitorovací služby Navrcholu.cz získaných letos v květnu se Internet Explorer začíná nebezpečně přibližovat padesátiprocentní hranici. Jeho podíl naměřený v pátém měsíci roku činil už pouze 56,28 %. Od loňského listopadu si tedy pohoršil o 6,29 %.

To je citelná ztráta – zejména ve světle toho, že v uplynulých měsících nenastala žádná zásadní událost (např. příchod klíčové nové verze konkurenčního prohlížeče), která by mohla pokračující masivní odklon uživatelů od prohlížeče Microsoftu vysvětlovat. Jde vlastně jen o pokračování dlouhodobého trendu, který názorně ilustruje následující graf.

Vývoj podílů prohlížečů v Česku
Vývoj podílů prohlížečů dle Navrcholu.cz

Jak vidíte, Internet Explorer už musí na svém krku pozvolna cítit teplý dech Mozilla Firefoxu, již několik let druhého nejrozšířenějšího prohlížeče, který si svou stříbrnou pozici upevňuje a pokud si udrží současné tempo růstu, brzy by Internet Explorer mohl v Česku přijít o nálepku dominantního prohlížeče.

Firefox stále roste a vládne prohlížečům s jádrem Gecko

V květnu činil podíl Firefoxu 32,84 procenta a ve srovnání s loňským listopadem si polepšil o 3,77 procentního bodu. Růst podílu prohlížeče z dílny Mozilla Corporation si tedy udržuje jistou setrvačnost. Uvidíme, co bude znamenat nástup očekávaného Firefoxu 3.0 – jestli růst podílu Firefoxu urychlí, ale lze očekávat, že ano. Vydání třetí generace Firefoxu se určitě bude těšit nemalému mediálnímu zájmu (i díky marketingové akci Download Day 2008 serveru SpreadFirefox) a navíc Firefox 3 představuje z hlediska dostupných funkcí a uživatelského komfortu skok kupředu a dost možná tedy i další uživatelé vymění svůj prohlížeč.

Logo Firefox
Novinky, které přinese Firefox 3.0, podrobně popisujeme v článku Mozilla Firefox 3 klepe na dveře. Zatím nejnovější Firefox 3.0 Release Candidate 2 si můžete stáhnout i z našeho sesterského serveru Slunečnice.cz. Stejně tak řadu dalších webových prohlížečů, o kterých je v tomto článku řeč.

Přestože prohlížečů postavených na jádře Gecko je celá řada, hlavním zástupcem této skupiny je právě Firefox. Ostatní prohlížeče využívající Gecko, jako je třeba SeaMonkey, Mozilla Suite, Netscape či Flock, se dohromady pohybují pod jedním procentem. V květnu jejich podíl činil celkem 0,95 procenta, což proti listopadovým 0,83 procenta znamená růst, ale i tak tyto prohlížeče zůstávající jen velmi okrajovou záležitostí. Pro úplnost se ovšem sluší říci, že vývoj Mozilla Suite a Netscapu byl ukončen, takže v jejich případě nějaký růst lze očekávat jen těžko a prohlížeče Flock či SeaMonkey tedy evidentně české uživatele zatím neoslovily.

Podíl Opery také roste, Safari stále na okraji zájmu

Firefox není jediný alternativní prohlížeč, který zaznamenává růst. Obecně lze říci, že roste zájem o alternativní prohlížeče vůbec. Firefox mezi nimi z hlediska celkového podílu hraje samozřejmě prim, ale za pozornost stojí třeba i aktuální rychlost růstu podílu Opery, která je podle Navrcholu.cz v České republice třetím nejrozšířenějším prohlížečem. V květnu její podíl činil 6,29 procenta, takže se za poslední dva roky téměř zdvojnásobil. V květnu 2006 prohlížeči norského původu patřilo 3,48 procenta na trhu.

To Safari se v českých podmínkách daří o poznání hůře. Jeho podíl v květnu podle Navrcholu.cz činil pouze 0,54 % a nijak výrazně mu tedy nepomohl ani příchod verze pro Windows, tedy pro systém, který rovněž dle Navrcholu.cz letos v dubnu ovládal téměř 98 procent trhu. Ale ani ve světě verze pro Windows příliš netáhne. Na severoamerickém trhu, kde je podle květnových dat od Net Applications Safari třetím nejrozšířenějším prohlížečem, sbírá bodíky hlavně u uživatelů Mac OS X, kde je implicitním prohlížečem. V Česku měl v dubnu dle Navrcholu.cz systém Mac OS X podíl pouze 0,81 procenta, což se tedy celkem logicky podepisuje i na malém podílu Safari.

Když už jsme se pustili do srovnávání podílů prohlížečů na českém trhu s okolním světem, pojďme se na to podívat trochu víc do hloubky. K ruce si můžeme opět vzít mediálně oblíbená data společnosti Net Applications z května tohoto roku, která jsou získána zejména na severoamerickém trhu.

Prohlížeče za květen ČR a USA
Zastoupení prohlížečů na českém trhu dle Navrcholu.cz a severoamerickém trhu dle Net Applications za květen 2008

Zde poměrně jasně stále vede Internet Explorer se 73,75 %. Firefox si sice i za velkou louží udržuje stříbrnou příčku, ovšem o třetině na trhu jako v České republice si tam zatím může nechat jenom zdát. Jeho podíl za minulý měsíc činil 18,41 %, čili Firefox nemá ani pětinové zastoupení mezi ostatními prohlížeči.

Pozice Safari podle Net Applications je zhruba tak stejná jako pozice Opery podle Navrcholu.cz. Podíl Safari na severoamerickém trhu činil v květnu 6,25 % a podíl Opery jen 0,71 %. V Česku je to tedy skoro přesně obráceně, protože zde si minulý měsíc s tržního koláče Opera ukousla 6,21 % a Safari pouze 0,54 %.

Celkově si letos v květnu rodina KHTML prohlížečů, kam Navrcholu.cz vedle Safari počítá třeba i Konqueror, ukousla 0,64 procenta z tržního koláče. To značí dvě věci: oproti listopadu si rodina KHTML prohlížečů připsala navíc jen dvě setiny procentního bodu a Safari jako takovému v této skupině prohlížečů patří drtivá většina z jejich celkového podílu.

Česká čísla se více blíží datům z průzkumu společnosti XiTi Monitor, která jsou nasbírána v Evropě. XiTi Monitor za březen letošního roku naměřil Internet Exploreru rovných 65 % na trhu. Firefox zůstává druhý s 28,8 % a Opera obsadila s 3,3 % třetí příčku. Čtvrté Safari mělo v březnu podle XiTi Monitoru o procento méně.

Prohlížeče ČR (květen) a Evropa (březen)
Zastoupení prohlížečů na českém trhu dle Navrcholu.cz (květen 2008) a celém evropském trhu dle XiTi Monitoru (březen 2008)

XiTi Monitor také ve své zprávě o pozici Firefoxu v evropských zemích udává, že v Česku má prohlížeč z dílny Mozilla Corporation 37,4 %. Připomínáme, že podle Navrcholu.cz byl podíl Firefox v květnu tohoto roku 32,8 %, čili oba zdroje se shodnou na tom, že podíl Firefoxu se v Česku pohybuje okolo jedné třetiny. Pokud jde právě o procentuální podíl Firefoxu, tak v České republice má podle XiTi Monitoru šestý největší v Evropě.

Podíly Firefoxu v Evropě (březen)
Osm evropských zemí s největším zastoupením Firefoxu v březnu 2008 podle XiTi Monitoru

Internet Explorer 7 už zaujal místo jedničky

Vraťme se znovu zpět ke květnovým číslům z Navrcholu.cz. Z nich je patrné, že uživatelé používají hlavně nejnovější verze svých prohlížečů, což zejména u Internet Exploreru při srovnání s posledními publikovanými čísly z listopadu 2007 znamená posun. Tehdy byl totiž nejrozšířenějším prohlížečem Internet Explorer 6 s 45,97 %. Letos v květnu byl však největší podíl naměřen nejnovějšímu Internet Explorer 7, a to 28,65 %.

I tak je ale zřejmé, že řada uživatelů stále neaktualizovala, protože i v květnu patřilo staršímu Internet Exploreru 6 ještě 27,25 % a starší verze Windows, pro které Internet Explorer 7 není dostupný, v tom žádnou zásadní roli nehrají. Podíl nepodporovaných verzí Windows byl totiž v dubnu pouze 5,31 %. To znamená, že zejména řada uživatelů Windows XP stále neaktualizovala, přestože Internet Explorer 7 už nevyžaduje kontrolu pravosti kopie systému a šíří se jako kritická aktualizace přes službu Windows Update resp. službu Automatická aktualizace.

To uživatelé Firefoxu jsou v aktualizování svého prohlížeče vzornější. Podíl aktuálního Firefoxu 2.0.0.14 v květnu činil 26,55 %. Nejbližší starší verzí je 2.0.0.12 s podílem 0,7 procenta (pro zajímavost – stařičký Internet Explorer 5.5 má skoro dvojnásobek). Nejbližší verze z předešlých generací je pak 1.5.0.12 s podílem 0,57 %.

Čtenáři Lupy preferují Firefox, ale daří se mezi nimi i Opeře

Potvrzuje se, že na odborných serverech je situace na poli prohlížečů odlišná od globálního stavu, a to hlavně ve prospěch alternativních prohlížečů. V květnu měly prohlížeče s jádrem Gecko na Lupě vedoucí úlohu s podílem 49,16 %. Prim mezi nimi hraje aktuální Firefox 2.0.0.14 s podílem 36,24 %. Internet Explorer v květnu dohromady ve statistikách návštěvnosti Lupy zaznamenal podíl 34,36 % (sedmičková verze 20,6 % a šestková 12,9 %) a Opera se s podílem 11,12 % umístila na místě třetím.

BRAND24

Co čekat do budoucna?

Na tuto otázku je jednoduchá odpověď: finální Firefox 3.0. To je nyní nejbližší událost, která by do vývoje podílů jednotlivých prohlížečů mohla přispět. Uvidíme, jestli útok Firefoxu na stále dominantní pozici Internet Exploreru nabere vyšší obrátky.

Každopádně je téměř jisté, že Firefox 3.0 velmi brzy vyskočí do čela nejrozšířenějších prohlížečů, protože uživatelé Firefoxu jsou v aktualizování a přechodech na novější generace svého prohlížeče promptnější než třeba uživatelé Internet Exploreru. Už třeba teď podle Net Applications má Firefox 3.0 díky svým vývojovým verzím skoro takový podíl jako Opera 9.x (aniž by však přitom klesal podíl starších verzí Firefoxu). My samozřejmě budeme situaci na trhu prohlížečů nadále sledovat a průběžně vás o ní informovat.

Kdy si myslíte, že Firefox v Česku předežene Internet Explorer?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je nezávislý novinář a publicista věnující se informatice, elektronice a telekomunikacím. V těchto oborech i podniká. Se serverem Lupa.cz spolupracuje již řadu let jako externí redaktor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).