Hlavní navigace

Internet Expres: bundle nebundle

Jiří Peterka 17. 5. 2004

Je nový Internet Expres od Českého Telecomu bundlem, tedy balíčkem několika služeb, nebo pouze jednou službou? Přijde jeho pomalejší varianta na 1149 korun měsíčně, nebo jen na 870 korun? Lze si k němu přikoupit libovolný hlasový tarif, nebo jen tarif Universal? Nebo už obsahuje hlasový tarif ve své základní ceně?

Když Český Telecom minulý týden představil svou novou službu s názvem Internet Expres, zdálo se být vše jasné: jde o kombinaci ADSL a hlasového tarifu. Pochopil jsem to jako klasický bundle (balíček) a v tomto smyslu jsem o tom také psal ve čtvrtečním článku (Internet Expres: bomba, která nevybuchla). Nyní se ale zdá, že věci jsou poněkud složitější a že Internet Expres současně je i není bundlem. Přesněji: někde je prezentován jako „balíček Internet Expres“, zahrnující dvě složky (ADSL připojení a hlasový tarif Universal) v ceně 1149 korun, resp. 1699 korun (podle rychlosti ADSL připojení, bez DPH). Jinde je zase prezentován jako „služba Internet Expres“, představující pouze samotné ADSL připojení, v ceně 870 korun, resp. 1420 korun. Proč ale takováto „jemná hra“ se slovíčky? Jak se v tom orientovat a co to může znamenat pro zákazníka?

Samotná služba, nebo bundle?

Na tiskové konferenci, která proběhla ve středu minulý týden, se o novém produktu s názvem „Internet Expres“ hovořilo jen ve smyslu „bundlu“, resp. balíčku, zahrnujícího jak ADSL připojení, tak i hlasové služby (v podobě jednoho z tarifů Universal). Ceny, které zde zaznívaly, byly pouze cenami za takovýto balíček – podle rychlosti ADSL buď 1149 korun měsíčně, nebo 1699 korun měsíčně, případně se slevou dvakrát 150 korun během prvních dvou měsíců u pomalejší varianty.

Tomuto pohledu na to, co je produkt s názvem „Internet Expres“, odpovídá i obsah propagačního letáčku, který Český Telecom rozdával novinářům na tiskovce a který nejspíše brzy dostanou i jeho zákazníci. Relevantní část jsem si dovolil naskenovat:

1184

Také zde je „Internet Expres“ popisován jako bundle (balíček) s tím, že: „měsíční poplatek zahrnuje připojení ADSL (…) a hlasovou službu…“, a explicitně vyjmenovává čtyři varianty hlasového tarifu Universal. Navíc se ani zde, ani nikde pod čarou nehovoří o tom, že by si uživatel mohl k ADSL části vybrat jiný hlasový tarif než právě některý z tarifů Universal (které všechny stojí stejně).

Právě z tohoto letáčku, ale i z celé prezentace na tiskové konferenci jsem si odnesl závěr, že Internet Expres stojí 1149 korun měsíčně (resp. 1699 korun měsíčně, s rychlejším ADSL) a že jde o bundle zahrnující i hlasové služby.

Když jsem pak na webu Českého Telecomu našel oficiální ceník [PDF, 112 kB] produktu „Internet Expres“ s výrazně odlišnými cenami a bez jakékoli zmínky o hlasových službách a tarifech, považoval jsem to za nějaký omyl či chybu ze strany Českého Telecomu, který zde zapomněl nějakou starší verzi ceníku. Nebyl jsem sám, kdo to takto interpretoval a upozornil na to (dalším byl např. pan Holčík na Živě).

Vše ale nasvědčuje tomu, že tento ceník není ani zapomenutý, ani „nějakým omylem“. Je plně konzistentní jak s obsahem dokumentu FAQ (otázky a odpovědi), tak i s dalšími stránkami na webu Českého Telecomu o Internet Expresu, např. se stránkou „Kolik zaplatíte“. Zde se již hovoří samostatně o „službě Internet Expres“, která přesně podle ceníku [PDF, 112kB] přijde na 870 korun měsíčně ve verzi 512/128 kbit/s (opět s akční slevou dvakrát 150 korun za první dva měsíce), resp. na 1420 korun za verze 1024/256 kbit/s (již bez akční slevy), a hlavně je pouze ADSL připojením, bez hlasových služeb. Vedle toho se zde hovoří také o „balíčku Internet Expres“, který již obsahuje dvě položky (viz též obrázek):

  • „službu Internet Expres“ za výše uvedenou cenu (870 korun, resp. 1420 korun),
  • zvýhodněný hlasový tarif Universal za 279 korun (vše bez DPH).
1185

Internet Expres jako balíček

Mějme tedy na paměti, že „Internet Expres“ může označovat dvě různé věci s různou cenou – balíček i samotné ADSL připojení – a zastavme se na chvíli u varianty balíčku, alias bundlu, a u způsobu jeho konstrukce. Jestliže Český Telecom stanovil cenu za samotné ADSL připojení (službu Internet Expres) na 870 korun, resp. 1420 korun, a do „balíčku Internet Expres“ k němu přidal ještě hlasový tarif Universal, pak z jeho ceny coby samostatného produktu poněkud slevil. Samotný tarif Universal, v kterékoli ze svých čtyř variant (Telefon Universal, Telefon Universal Dialog, Business Universal a Business Universal Dialog), přijde na 495 korun. Zde, jako součást bundlu (balíčku), je cenově zvýhodněný a přijde na 279 korun. Rozdíl tedy činí 216 korun.

Na stránkách věnovaných novému Internet Expresu je k tomu dokonce ilustrativní obrázek (zde).

1186

Předpokládám, že právě toto cenové zvýhodnění bude předmětem protestů alternativních operátorů, kteří něco takového svým zákazníkům nabídnout nemohou. Jejich první reakce (viz níže) to ostatně již naznačují.

Další zajímavou otázkou je to, zda v rámci „balíčku Internet Expres“ lze „službu Internet Expres“ zkombinovat i s jiným hlasovým tarifem. Na tiskovce jsem nic takového nezaznamenal, ale na webu Českého Telecomu se takováto možnost připouští. V dokumentu FAQ je na to i jedna konkrétní otázka a odpověď:

Může si zákazník ke službě Internet Expres objednat i jiný cenový program než Telefon Universal a Telefon Universal dialog?

Ano, můžete si kromě aktivně nabízených cenových programů Telefon Universal a Telefon Universal dialog vybrat i libovolný jiný cenový program z aktuální nabídky Českého Telecomu.

Takže Český Telecom ostatní hlasové tarify ke „službě Internet Expres“ sice poskytuje, ale nikoli tak, že by je sám a „aktivně“ nabízel. Co to v praxi může znamenat, naznačuje výše uvedený obrázek s částí propagačního letáku: uživatel se dozví jen o možnosti kombinace s tarify Universal. Další příklad lze najít třeba v tiskové zprávě Českého Telecomu , která hovoří o tom, že

Se službou Internet Expres si naši zákazníci mohou vybrat také jednu ze dvou atraktivních hlasových služeb, které jsou již zahrnuty v ceně. První je služba Telefon Universal (…). Druhou možností je Telefon Universal Dialog.

Lze objednat „službu Internet Expres“ samostatně?

Velmi podstatná je také otázka, zda si uživatel může objednat pouze „službu Internet Expres“ a nikoli celý „balíček Internet Expres“ (tedy jen ADSL bez hlasových služeb). Soudě podle ceníku by to mělo být možné, zde jsem žádnou vazbu či podmínku odběru jiného produktu nenašel. Jakou by to ale mělo logiku, když nutnou podmínkou pro ADSL je současný odběr hlasových služeb a měsíční paušál za ně nelze platit nikomu jinému než Českému Telecomu?

Určitou roli by to mohlo hrát v případě, že by se podařilo zavést „přeprodej paušálů“ neboli to, aby koncový zákazník platil měsíční paušál tomu operátorovi, jehož služby chce využívat (a ten by pak platil Českému Telecomu za pevnou linku svého zákazníka na velkoobchodní bázi). Stejně tak by to mohlo hrát roli v případě, pokud by bylo možné poskytovat ADSL služby bez nutnosti současného používání (a placení) hlasových služeb na stejné pevné lince. Šanci na to dává, alespoň podle mé interpretace, ta část rozhodnutí regulátora č. 03/PROP/2004 o ADSL propojení, která hovoří o způsobu hrazení nákladů za nadhovorové pásmo v případě, kdy tyto nejsou zahrnuty v měsíčním paušálu.

Jak reagují alternativní operátoři?

Otázka toho, zda Internet Expres je, či není bundle, zda je rozdíl mezi „službou Internet Expres“ a „balíčkem Internet Expres“ a zda může být „služba Internet Expres“ objednána samostatně a za jakou cenu, může být dosti podstatná i z dalšího důvodu – kvůli sporům mezi alternativními operátory a Českým Telecomem. Někteří alternativní operátoři již proti podobě „produktu Internet Expres“ a proti absenci odpovídající velkoobchodní nabídky protestovali u Českého telekomunikačního úřadu a Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Jedním ze silných argumentů, které mohou alternativní operátoři vznést, je právě sleva ve výši 216 korun za současnou kombinaci ADSL a tarifu Universal, kterou oni svým zákazníkům zprostředkovat nemohou. Dalším argumentem pak jistě bude i to, že data stahovaná z portálu starzone.cz se nezapočítávají do limitů ADSL části služby Internet Expres (a zřejmě ani do limitů služeb Internet Broadband, které vznikly přejmenováním původních služeb IOL Broadband).

KL_HLASOVANI

Ještě ve středu informovala o svých krocích společnost Tiscali. V tiskové zprávě uvádí, že

Nový produkt společnosti Český Telecom, Internet Expres, je podle názoru Tiscali v rozporu se zákonnými ustanoveními týkajícími se řádné obchodní soutěže a podnikání na telekomunikačním trhu, zejména s § 11 zákona č. 143/2001 Sb., v platném znění. Tiscali neobdržela do dnešního dne žádnou velkoobchodní nabídku pro produkt Internet Expres. Stávající velkoobchodní nabídka neobsahuje žádný produkt, který by vázal ADSL a hlasové služby. Navíc je ve stávající velkoobchodní nabídce poskytování ADSL služby podmíněno odběrem hlasového tarifu od Českého Telecomu."

Tiscali se bezodkladně obrátí se stížností na Český telekomunikační úřad, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a také na Evropskou komisi a bude požadovat podniknutí příslušných právně-regulačních kroků včetně vydání předběžného opatření…

V pátek pak o podobných krocích informovala i Nextra Czech Republic:

Nextra CR je přesvědčena, že uvedením nové služby Internet Expres zneužívá Český Telecom své dominantní postavení a cenově znevýhodňuje ostatní alternativní operátory, kteří poskytují ADSL služby založené na současné velkoobchodní službě Carrier Broadband. Do dnešního dne Nextra CR neobdržela žádnou velkoobchodní nabídku, na jejímž základě by byla schopna poskytovat službu srovnatelnou se službou Internet Expres."

‚Podobné případy jsou v rámci Evropské unie velmi přísně řešeny,‘ uvedl Reinhard Mjaatvedt, hlavní výkonný ředitel společnosti Nextra CR. ‚V roce 2003 dostala společnost Wanadoo, dceřiná společnost France Telecom, pokutu za protisoutěžní jednání ve výši 10,35 milionu EUR za predátorské ceny v oblasti ADSL. Podobné případy postihů jsou ale známé i u dalších evropských dominantních operátorů.‘

Anketa

Máte jasno v tom, co je a kolik stojí Internet Expres?

Našli jste v článku chybu?
Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Root.cz: Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Podnikatel.cz: „Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

„Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

Podnikatel.cz: Instalatér, malíř a elektrikář. "Vymřou"?

Instalatér, malíř a elektrikář. "Vymřou"?

Vitalia.cz: Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Podnikatel.cz: EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

Podnikatel.cz: Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

DigiZone.cz: O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

Vitalia.cz: 7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

Lupa.cz: Bude Google platit médiím za použití článků?

Bude Google platit médiím za použití článků?

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

DigiZone.cz: Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

120na80.cz: Galerie: Čínští policisté testují českou minerálku

Galerie: Čínští policisté testují českou minerálku

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Lupa.cz: Proč jsou firemní počítače pomalé?

Proč jsou firemní počítače pomalé?

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme