Internet hledá SuperStar

Ať si kdo chce co chce říká, televizní soutěž Česko hledá SuperStar je hitem, který hýbe i Internetem. A není to jen díky mnoha recesistickým webům věnovaným "Aničce Dajdou" a fanklubům jednotlivých soutěžících. Fenomén soutěže je mnohem větší. Pojďme se proto podívat na to, jaké stopy zanechala právě vrcholící první česká reality show na tuzemském webu.

Internet soutěž Česko hledá SuperStar dlouho ignoroval. Kromě oficiálních stránek nebylo po soutěži na webu ani vidu ani slechu. Zlom přišel koncem února, kdy se na adrese czert.sh.cvut­.cz/shstar objevily recesistické stránky věnované soutěžící číslo 3469, Anně Gleisnerové, která nejen studenty ČVUT zaujala „odrecitováním“ písně a svým následným nekritickým hodnocením vlastního vystoupení. Studenti svoji favoritku navíc výrazně podpořili hlasováním v anketě Hvězdná pěchota (mimochodem, Anička se sice dostala do finále, ale podle aktuálních průběžných výsledků hlasování nemá vítězství vůbec jisté).

Počátkem března však stránky z webu ČVUT zmizely. O důvodech je možno jen spekulovat. Některé prameny sice hovoří o zásahu TV Nova, ale jak mi sdělila vedoucí Oddělení informačních systémů ČVUT, Mgr. Eva Šmídová, k žádnému zásahu „shora“ nedošlo a o důvodech zmizení stránky nic neví. Vypátrat kontakt na stvořitele „kultu Dajdou“ se mi bohužel nepodařilo.

Internetovou veřejnost však skon studentských stránek mrzet nemusel. Našlo se totiž dost následovníků. Příkladem budiž web Dajdou fan club, jehož autor Martin Přikryl o okolnostech vzniku webu říká: „Prostě jsem viděl, že lidé mají zájem o remixy, montáže a videa Dajdou a původní server byl zrušen. Především s pomocí Google Cache se mi podařilo získat tyto soubory a také design smazaného webu.“

I kdyby však nakrásně žádné další stránky o Dajdou nevznikly, tuzemský web by mánie kolem soutěže Česko hledá SuperStar ušetřen nezůstal. Jakmile byli do procesu hledání pěvecké hvězdy zapojeni televizní diváci, vyrojilo se poměrně velké množství fanouškovských webů soutěžících, kteří se dostali mezi nejlepší. Ale tu a tam můžete stále ještě narazit i na stránky kandidátů, kteří se do vysněné finálové desítky nedostali.

Není divu, že se stránky související se soutěží objevovaly jako houby po dešti. S jídlem roste chuť a hlad po informacích o SuperStar rostl. Potvrdila to i tisková zpráva popisující obrovský zájem o soutěž, který internetoví uživatelé portálu Centrum.cz projevovali v květnu. Michal Illich z vyhledávače Jyxo poskytl čerstvé informace, ze kterých mimo jiné vyplývá, že téměř tři setiny procenta ze všech vyhledávaných červnových výrazů souvisely s čerstvě vypadnuvším Samerem Issou. Mezi kuriózní vyhledávané výrazy související se soutěží patří například: tajné výsledky SuperStar, nahé SuperStar, Milan Herman gay nebo Hejma stb.

Chladné nenechalo šílení kolem soutěže ani některé portály, které operativně vytvořily nové sekce svých katalogů. Zatímco Seznam nabízí zhruba padesát odkazů, na Centru jich najdete ještě o několik desítek více. Kromě toho patří do povinné výbavy dvou největších tuzemských portálů speciály. Seznam již tradičně nechal správu speciálu zpravodajskému serveru Novinky.cz, a protože Centrum musí mít všeho vždy více než portálová jednička, provozuje speciály dva – jeden přímo na portálu a druhý na Lidovkách.

O svůj podíl návštěvnosti z koláče zájemců o vše kolem SuperStar se pochopitelně nepřipravil ani zpravodajský web iDnes, o jehož speciál se starají dva stálí redaktoři iDnes, přičemž jsou ještě využívány materiály deníku MF Dnes. Pokud vás zajímá návštěvnost – ve všední dny je to něco mezi třiceti až čtyřiceti tisíci unikátními návštěvníky denně, kteří mají největší zájem (podobně jako na jiných speciálech) o online rozhovory. Čerstvá zpráva ze speciálu portálu Centrum: Samer Issa měl v online rozhovoru zhruba osmkrát více otázek než kdysi Vladimír Železný.

Kromě amatérských webových fanclubů a profesionálních speciálů se o část internetového obsahu souvisejícího se SuperStar starají i návštěvníci diskusních serverů. „Nejčastěji probíráme výkony zpěváků, nejživěji je tedy v neděli před vystoupením, po vystoupení a v pondělí, kdy jsou všichni plní dojmů. Také linkujeme odkazy na online články, které mají cokoli společného se SuperStar. Dále řešíme Hvězdnou pěchotu, komu a proč posíláme hlasy,“ říká Shelle, spolumoderátorka v současnosti nejnavštěvova­nějšího auditoria webu Lopuch.cz.

KL_NOMINACE

Nesmím zapomenout ani na bloggery, kteří kromě potřeby sdělovat názory na výkony soutěžících nebo poroty čas od času využijí soutěž také ke zvýšení návštěvnosti svého blogu. Platí to především v případě, kdy má blog poměrně vysoký kredit u vyhledávačů a zmínka o čemkoli souvisejícím se SuperStar přivede nové návštěvníky. Vím, o čem mluvím, jediný spot mi každý den přivádí mnoho zbloudilců. Vyprávět by o tom mohl i enfant terrible mezi blogery David Bureš, který ostatně takto postupuje i u jiných žhavých témat.

Tuzemský divák tedy konečně poznal, jak opojné jsou televizní reality show. Zatímco o bytí a nebytí soutěžících rozhodují telefonní hlasy, Internet slouží především pro diskusi nad výsledky hlasování. Bude zajímavé sledovat, do jaké míry bude v budoucnu u podobných show realitu ovlivňovat virtualita Internetu.

Anketa

Od koho ze SuperStar byste si koupili desku?

41 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 9. 2014 16:17