Hlavní navigace

Internet musí znamenat pro gramofirmy výzvu, nikoliv nepřítele

Eduard Hlava

V každém druhém prohlášení o poklesu tržeb z prodeje CD nosičů se dočteme i o důvodu - může za to Internet a piráti. Tito škůdci s páskou přes oko a hákem místo ruky okrádají díky rychlému připojení nebohé gramofirmy o (tučné) zisky. A dobře jim tak.

Představte si, že pošlete svému kolegovi e-mail, ten si ho vytiskne, zapíše pod něj rukou odpověď, vloží do obálky a pošle vám ho zpět šnečí poštou. Zdá se vám tento přístup přitažený za vlasy? Nahraďte kolegu gramofirmou, obsah dopisu hudební produkcí a máte princip šíření hudby v současnosti v podání dnešních gramofirem. Chcete si pořídit legálně muziku? Pak musíte vznést žádost (tedy vytvořit poptávku), gramofirma musí vylisovat CD a je svolná vám ho prodat. Vy si pro CD buď musíte osobně zajít do obchodu, nebo ho dostanete poštou. O něco legračnější je to v případě, kdy si CD objednáváte na Internetu a to CD přijde šnečí poštou.

Odpovídá tento přístup technologiím používaným v jednadvacátém století? Ani náhodou. Nedávno jsem si kupoval software pro PDA a začátkem roku také elektronické jízdní řády. Vše jsem vyřídil přes Internet a objednávaný produkt jsem dostal elektronickou cestou. Následně jsem si obé vypálil na CD, abych měl zálohu. Oba produkty mi mohly také přijít na CD poštou, ale nepřišly, protože výrobci pochopili, že je tento internetový způsob dopravy přijde výrazně levněji. A navíc je to pohodlné, automatizovatelné, většinou „blbuvzdorné“, rychlé. A levné!

A teď se vraťme k hudbě. Proč se gramofirmy donedávna zuby nehty bránily legální distribuci hudby na Internetu? Proto, že by tím podpořily piráty? To byl možná jejich pohled, ale byl hodně zkreslený. Ne, byl dokonce naprosto mimo mísu. Piráti mají často nahrávky ještě dříve, než se vůbec dostanou na trh. Pro příklad nemusíme chodit daleko, stačí udělat krok stranou, k producentské firmě Whisconti, kterým zřejmě unikla nahrávka Snowboarďáků ještě dříve, než se dostala do kin.

Gramofirmy prostě v minulosti nepochopily (nebo nechtěly pochopit, neodolaly tlaku lobbyistů z řad prodejců CD či co já vím, co je k tomu vedlo), že distribuce na CD představuje hodně zastaralou a drahou metodu distribuce, zvláště v době boomu MP3 přehrávačů. Někdy kolem roku 2000 se o prodeji MP3 souborů přes Internet živě diskutovalo, ale uběhlo pět let a kde jsme? Gramofirmy stále roní slzy proto, že jim klesají příjmy z prodeje CD. A přitom řešení jim ukazují už několik let právě piráti. Distribuujte hudbu po Internetu, je to levné, rychlé, automatizovatelné a blbuvzdorné. Až na výjimky se v ČR trh s prodejem hudby po Internetu zatím nevytvořil. A mohou za to hudební vydavatelství.

Opravdu si nedovedu nikoho představit, jak si chodí kupovat CD, na počítači si z něj dělá MP3 soubory, které si následně nahrává do přehrávače. Copak by nebylo jednodušší stáhnout si je přímo z Internetu rovnou do MP3 přehrávače? Proč dělat jednoduché věci složitě a ještě za to vydávat nemalý peníz a trávit tím několik (desítek) vzácných minut? S prodejem hudby po Internetu jsou spojeny výrazné úspory nákladů. Není nutné lisovat CD, platit za materiál, udržovat lisy a balící zařízení, není nutné mít rozlehlé skladovací prostory, zaměstnávat armádu prodavačů, platit nájem za prodejní prostory, případně poštovné a balné. Toto vše platí v konečném důsledku zákazník.

A to vše by platit nemusel, kdyby gramofirmy hnuly zadní částí svého těla a hodily ve velkém hudbu k legálnímu stažení na Internet. Ale běda těm, kteří budou vypočítávat cenu za jednu píseň poměrem současné ceny CD a počtem skladeb na něm. Maximální cenu za jednu skladbu bych viděl někde u 10 až 15 korun. A pokud zákazník touží po tom, aby měl svého oblíbeného interpreta na CD? Může si jej přece vypálit sám.

Našli jste v článku chybu?

16. 3. 2005 0:00

jezevec (neregistrovaný)
já nelisuju já se živim obsahem a je mi lisováno.
ale dej do jakéhokoliv vyhledávače "lisování cd" nebo "duplikace cd" a nestačíš se divit. jako vip zákazník pak máš ještě lepší ceny, potisky zdarma apod.
jinak pro nás většinou dělaj (bývalé gramofonové) loděnice.

14. 3. 2005 15:13

rony (neregistrovaný)
principialne je jedno aky KODEK by to bol.

Toto je zmena z "kamenneho" predaja na elektronicky distribucny kanal.

Znamena to dost vela: napriklad uz dost tazko obhajis system vydavania celych albumov, to je strasne velke riziko, pretoze odrazu tie kapely zistia, ze 90% ich produkcie je shit. a velmi male percento ludi si zoberie celu produkciu od daneho interpreta - zamyslite sa kolko z interpretov mate doma "komplet" v audioCD. Ja som to bol ochotny urobit len u jedneh…



Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

Vitalia.cz: Máslo? Margarín? A co takhle sádlo?

Máslo? Margarín? A co takhle sádlo?

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák