Hlavní navigace

Internet OnLine smazal uživatelům třikrát poštu

Mirek Zeman 10. 9. 2002

Uživatelé Internet OnLine, internetové divize Českého Telecomu, přišli v průběhu uplynulého měsíce třikrát o svoji poštu. Problém se však tentokráte netýká pouze Quicku, ale i platících zákazníků. Vyjma jiných věcí vyplulo na povrch, že jeden z největších poskytovatelů Internetu nemá poštovní server vůbec zálohován.

Když těsně před povodněmi, 8.8.2002, zabrousili někteří uživatelé neplacených či placených (!) služeb společnosti Internet OnLine (IOL), internetové divize Českého Telecomu, do svých emailových schránek, čekalo je nepříjemné překvapení. Scházely jim všechny přijaté, odeslané i uložené maily. Několik dní na to odřízla servery IOL velká voda a celý problém upadl v zapomnění. A zapomenut by patrně také zůstal, kdyby se ve větším rozsahu neopakoval poslední týden v srpnu a v největším rozsahu následně ráno 3.9.2002. IOL tak patrně zažil největší kolaps emailové služby v dějinách českého Internetu.

8.8.2002 došlo k poškození části diskového pole. Co konkrétně se stalo v následujících dvou případech, nelze s určitostí říci, protože IOL se odvolává na softwarovou chybu, již se nepodařilo odstranit. Ve stanovisku pro Lupu se dále píše: „Internet OnLine spravuje okolo 600.000 emailových schránek, podle našich zjištění se tento problém dotkl cca 2–3 % schránek našich platících uživatelů.“ To ovšem nic nevypovídá o neplatících uživatelích a navíc podotýkám, že bleskový průzkum mezi 25 uživateli odhalil 25 poškozených. Spolupracovníku časopisu Chip Michalu Přádkovi navíc 3.9.2002 technická podpora řekla, že zasaženo bylo takřka 100 procent emailových schránek.

Člověk si nutně musí položit otázku, proč IOL neobnoví obsahy emailových schránek ze zálohy. Ještě 26.8.2002 tvrdil ředitel péče o zákazníky Jiří Kysela: „V současné době provádíme obnovu poškozených schránek. Bohužel je pravděpodobné, že se (…) nepodaří obnovit všechny maily ze zasažených kont.“ 9.9.2002 však IOL na můj dotaz ohledně zálohování odpověděl: „V původním mailovém systému z důvodů technických překážek nebylo možné schránky zálohovat.“ Proč je vyjádření novinářům a uživatelům protichůdné, je stejnou záhadou, jako fakt, že jeden z největších poskytovatelů internetového připojení nemá zálohovány poštovní schránky. Co asi ostatní služby?

Tváří tvář problémům se Český Telecom zachoval stejně, jako se občas velké společnosti chovají. Přestože k první havárii došlo 8.8.2002, úvodní upozornění se na internetových stránkách objevilo až 26.8.2002, a to ještě ono „mlžné“, které bylo citováno o odstavec výše. 3.9.2002, zřejmě motivován poslední havárií, rozeslal IOL informační mail, jež se celému problému věnuje větou: „(…) probíhají zátěžové testy nového moderního mailového systému, který odstraní nedostatky, které se u současného systému v poslední době projevovaly.“ IOL tvrdí, že vše bylo zapříčiněno povodněmi, ale první havárie se stala ještě před nimi a druhá a třetí až po nich.

Velké finále však přišlo uplynulý víkend. Od soboty probíhala migrace na nový poštovní server iPlanet (nyní z produkce Sun Microsystems, nemýlím-li se). V praxi to znamenalo, že v průběhu víkendu byl poštovní server nefunkční a ačkoli se na internetových stránkách IOL objevilo v nedělní poledne oslavné memorandum o završením migračního procesu, ještě v pondělí dopoledne nefungoval, takže zpráva byla opět stažena. V okamžiku psaní článku se poštovní server zvolna vzpamatovával, ovšem zprávy z víkendu a dneška se sypou do emailové schránky hodně pomalu a zdaleka nejsou ani všechny.

IOL sice slíbil, že uživatelé se dočkají kompenzace za způsobené potíže, ovšem o jejich konkrétní výši se dosud nevyjádřil: „Platící zákazníky, kterých se problém dotkl, budeme kompenzovat vrácením poměrné části měsíčního paušálu. O konkrétním způsobu kompenzace budou zákazníci informování emailem,“ což znamená, že uživatelé Internetu zdarma ostrouhají. Největší ostudou však pro IOL je, že se veškeré havárie dotkly nejen placených dial-upů, ale také pevných linek či služeb webhostingu (tedy věcí, u nichž se poskytovatelé internetového připojení předhánějí v garancích). Jejich majitelům ztracenou obchodní korespondenci sleva z měsíčního paušálu nevrátí.

Anketa

Necháte si email u Internet OnLine?

Našli jste v článku chybu?

21. 11. 2002 21:42

Petr Šrámek (neregistrovaný)
Zajímalo by mne, zda se někomu stalo něco podobného: Cca před měsícem jsem "nakoupil" do své quick schránky cca 15MB cizích mailů. Nejednalo se ale o maily od jednoho příjemce či jednoho odesílatele, což by mohl způsobit vir. Byly to naprosto náhodné maily, které měly společné pouze to, že jeden z účastníků měl účet quick. Obratem jsem problém hlásil na techhelp quicku. Cca 2 dni trvalo, než mi přišla odpověď s žádostí o zaslání ukázky těchto mailů. Odpověděl jsem, že ukázku jsem posíl…

14. 10. 2002 12:04

Ondrej Sury (neregistrovaný)
Oooo Radku Hemeliku,
odborniku na Qmail (http://google.com/search?q=radek+hemelik+qmail) podelis se se mnou jeste o nejake to moudro? Kdyz uz o necem blabolis tak si ty lzi vymysli alespon trochu verohodnejsi (a mozna bys prisel, ze to co rikas jsou *uplne* blaboly.)

O.

P.S.: http:google.com/search?q=ondrej+sury+qmail




Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

DigiZone.cz: Flix TV má set-top box s HEVC

Flix TV má set-top box s HEVC

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět