Hlavní navigace

Internet po kabelu zdražuje - zklamání sezóny

20. 10. 2000
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Byl jsem mezi těmi, kteří halasně vítali nástup připojení po rozvodech kabelové televize, byl jsem dokonce i z těch, kteří si od něj slibovali vytvoření solidní konkurence a alternativy k dial-upovému peklu a šanci zatočit s telekomunikačním monopolem možná ještě dříve, nežli vyprší. Jen jsem se ale blamoval a lhal do kapsy sobě a bohužel i jiným.

UPC přitahuje šrouby.

Nedlouho po nástupu kabelového Internetu jsem zkontaktoval pana Beneše, tehdy tuším marketingového šéfa Dattelkabelu. Měl jsem za náš časopis Internet eminentní zájem navázat s jejich firmou spolupráci, byl jsem okouzlen neomezeným připojením za pár stovek (tehdy se ještě platilo podle stažených dat, rychlost byla nelimitovaná a já si to uměl akurátně pohlídat :-) a chtěl jsem kabelovému netu vytvořit v našem časopise pořádnou propagační základnu. Samozřejmě, že ne zcela nezištně. :-) Ve spolupráci s Dattelkabelem jsem chtěl uskutečnit náš projekt virtuální redakce, rozprostřít redaktory po domovech, ušetřit jim hodiny dojíždění do práce k pevné lince a umožnit vhodnější pracovní prostředí, nežli nabízí tovární hala předělaná na kancelář „amerického typu“. Během deseti minut byla ruka v rukávě, byli jsme pro sebe s Dattelkabelem zkrátka zrozeni.

Od té doby už mi pan Beneš ani jednou neodpověděl.

Týdny se měnily v měsíce a snaha společnosti UPC, vlastnící tou dobou už Kabel Plus a KabelNet, koupit i Dattelkabel se stala veřejným tajemstvím. Po pár týdnech, možná i měsících ticha ze strany Dattelkabelu jsem tedy zkontaktoval pana Malinu (tiskový mluvčí UPC), abych „osondoval“ situaci. Schůzka proběhla ne nepodobně schůzce s panem Benešem. Jasně, kluci, báječný nápad, napište nám podklady, to by mělo projít… Navíc jsem se dozvěděl, že koupě Dattelkabelu probíhá prý celkem bolestivě, padala slova o nutnosti schválení antimonopolním úřadem (což se zdá jako celkem logická obstrukce, vždyť UPC nyní ovládá celou Prahu, až na malý ostrůvek tvořený kabelovkou TESmedia). A mně se hlavně ujasnilo, proč je kvalita služeb Dattelkabelu tak nevyrovnaná. Bydlím na Praze 6 a zdá se, že v naší lokalitě si asi můžeme stěžovat nejméně ze zbytku Prahy, už tou dobou ale diskusní fóra sítě Mistral překypovala informacemi o zpomaleních připojení, výpadcích a dalších nedostatcích. Já jsem ovšem po návštěvě Kabelu Plus viděl „pod pokličku“, já jsem byl pan Chytrý, který ví, že jde jen o dočasnou záležitost, pak všechno koupí UPC a začne do kabelového netu hrnout peníze, akorát se momentálně Dattelkabelu samozřejmě už nechce do prodávané společnosti investovat ani námahu, ani finance.

Ovšem model Dattelkabel se opakoval komplet. Sice ne hned po dvou dnech, ale asi po dvou týdnech přestal odpovídat i pan Malina. Co se děje? Má plnou hlavu antimonopoláku? Odjel na školení do Ameriky? Má zdravotní potíže? (Zpětně se kolikrát nestačím divit, kolik pochopení a omluv pro jiné v sobě dokážu najít…)

Pan Malina se nakonec na rozdíl od pana Beneše ozval, s pozváním na tiskovou konferenci, na které Kabel Plus oznámil změnu identity na UPC i nákup nové akvizice, Dattelkabelu. Podrobnosti další spolupráce jsem měl dojednat na večerním rautu, na který jsem ovšem nemohl dorazit. A od té doby, měsíc a půl, už zase nikdo na maily neodpovídá.

Zmíněná tisková konference byla z nemalé části věnována právě internetu po kabelové televizi, novináři se k nelibosti redaktorek z ženských magazínů skoro na nic jiného neptali. Nedostačující kvalita dosavadních služeb byla uznána, UPC ovšem na rozdíl od předchozího vlastníka nehodlalo škudlit, do kabelového netu měly začít proudit investice – konkrétně 15. září a 15. října první dvě blíže neurčené hardwarové posily.

Mistralovská diskusní fóra jsou ale smutné čtení až dodnes, dokonce čím dál smutnější. Pokud k nějakým hw posilám došlo, na spokojenosti zákazníků se to neprojevilo. Vyřízeny sice byly žádosti těch, kteří několik měsíců čekali u fungujícího/ne­fungujícího Dattelkabelu, ale těžko říct, zda jsou dnes tito jedinci šťastní.

„Nazdarek, v poslednich dnech funguje net v podstate nulovou rychlosti, jen se obcas mrknu na mistral mistnost nestastniku, ktery maji stejny problem jako ja… Co se bude dit, je to ted jako kdyz to nemame… a k tomu zdrazeni, to je zly sen. Nejsem si vubec jisty, jestli tenhle mejl proleze…“

To mi včera poslal kamarád, kterého jsem osobně skoro přesvědčoval, ať neváhá a Mistral si pořídí. Teď je asi měsíc připojen, tedy spíš není než je, a začíná zvažovat, jestli se neodhlásí. Je tady totiž to zdražení z titulku…

Ve středu k nám domů dorazila neveselá obálka (den poté, co jsme odevzdali podklady pro další Internet do tiskárny, sakra, kruci!). UPC zvedá uživatelům Dattelkabelu ceny za televizní programy (např. základní nabídka s HBO jde z 330 na 656 Kč – máte pravdu, celých 100% to není…), zvedá se i cena za Internet: nejběžnější připojení rychlostí 64 kbps ze 499 korun měsíčně na 980. Důvod?

„Bývalý vlastník společnosti Dattelkabel zaměřil svou strategii směrem k získání co největšího trhu s cílem co nejvíce zvýšit hodnotu společnosti v okamžiku jejího prodeje. Tato strategie jej vedla k nereálným cenám služeb. Z poplatků dnes vybíraných od uživatelů služeb Dattelkabelu nelze zdaleka pokrýt ani náklady na provoz.“

Hm. To skoro vypadá, že se UPC nechalo pěkně napálit a ještě se tím netají… Každopádně, na tiskové konferenci se veřejně hovořilo o tom, že Mistral používá jen něco přes dva tisíce uživatelů. Počítejme 2 500, to máme zhruba jeden a čtvrt miliónu měsíčně. Bohužel, jeden a čtvrt miliónu od z valné části nespokojených uživatelů (viz diskuse, ve které skoro nenajdete příspěvky tipy „co blbnete? mně to běhá parádně…!“), uživatelů, kteří z velké části zvýšení šestadevadesá­tiprocentní cen, kterému alespoň nepředchází zkvalitnění služeb, vezmou jako jasný signál k ukončení smlouvy. Ovšem i kdyby jich byla třeba polovina, UPC utrží stejně – a otravných telefonátů od nespokojených zákazníků ubude. V celém dopise se dokonce nikde nehovoří o žádném posilování infrastruktury kabelového Internetu, naopak – uživatele kromě zvýšení cen čekají ještě „radikální opatření spojená se snížením nákladů“. To se dá těžko přeložit jinak, než jako plánované snížení konektivity nebo oslabení hardwarového zázemí či servisních služeb.

Ještě donedávna byly v Praze domy, jejichž obyvatelé by se potenciálně mohli rozhodovat, zvolí-li raději Internet přes Dattelkabel nebo Kabel Plus (který své plánované zavedení vysokorychlostního Internetu avizuje už asi rok). Teď už můžeme sledovat jenom učebnicový příklad chování monopolu. Zahraniční kapitalistická firma, působící po celé Evropě, firma, která momentálně utrácí miliony na svou propagaci, nemenší částky jistě investuje i do své zcela jistě ještě dlooooouho mínusové satelitní televize UPC Direct, nám chce vážně tvrdit, že očekává, že jí ušmudlané dvě tisícovky internetistů budou rok po rozšíření služby budou na sebe vydělávat? Mimořádně velkorysé myšlení. Na tiskové konferenci se hovořilo o tom, že do konce příštího roku by měl být „vysokorychlostní Internet“ nabídnut cca 200 – 250 000 domácností v ČR. V souvislosti s potížemi, které má UPC podle vlastního vyjádření s pouhou setinou plánovaného počtu, to vypadá jako podivný vtip.

BRAND24

Pro zajímavost se ještě mrkněte na ceník zmíněné – a bohužel velmi okrajové – společnosti TESmedia. Asi se také chtějí draze prodat…

Nástup konkurence v oblasti mobilních telefonů názorně předvedl, jak se konec monopolu promítá do cen. Postup UPC dokumentuje, jak se do nich promítá začátek. Cítím jako svou povinnost omluvit se na co nejvíce místech všem, kteří se nechali ovlivnit mými nekritickými postoji vůči budoucnosti Internetu po kabelové televizi v České republice. Začíná to vypadat na mašli… nebo na bezdrát.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem časopisu Internet. Tento časopis se specializuje zejména na začátečníky a středně pokročilé uživatele Internetu, osobním autorovým cílem je neztratit ze zřetele schopnosti, m...
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).