Mě vadí cenová politika typu necháme cenu ale zvedneme rychlost. Mě je ukradené, že třeba za osmset nabízí někdo 4Mb místo původních 256kb. Mě by stačilo třeba 64kb, ale za dvě stovky. Jenže to jsou pro poskytovatele malé peníze, to se jim ani nechce měsíčně inkasovat.
Problém je ve fixních nákladech na jednoho klienta - billing, komunikace, amortizace vybavení, náklady na servis apod.
Ono to klidně může vypadat stylem (čísla cucám z prstu):
10 Kč billing
50 Kč náklady na servis
50 Kč amortizace hw a provozní náklady
50 Kč náklady na komunikaci (hot-line)
--------------------------------------
celkem 160 Kč fixních nákladů
Teprve k tomu se pak může přičíst konektivita (která je za hubičku) a zisk.
Vidím to moc dobře u sebe v baráku. Dohodli jsme se s pár lidmi na sdílení větší linky. Stojí nás 6000 Kč. Je nás osm a každý dává tisícovku - ty "zbylé" dva tisíce bez problémů sežere další vybavení sítě, účty za elektřinu apod. Prostě nejde rozpočítávat jenom konektivitu a ignorovat ostatní náklady. Stejně tak nelze říct - megabit stojí X, mě stačí 128, tak to bude stát X/8. To je blbost.
Rovnice X/8 neplati, ale pravda je, ze si kazdy hlida sve naklady a treba Telecom - rekneme, ze zname jeho fixni i variabilni naklady na ADSL 128/64 a verte, ze to rozhodne neni ani 2/3 uctovane ceny.
Fixni naklady lze snadno stlačit, když je snaha (tedy když je konkurence). Billing: tak ho dělejte čtvrtletně, nebo ročne, bude to stát 12-tinu. Servis: Lze použít model Oskar- omezený servis výměnou za snížení paušálu. Amortizace hw: ten se amortizuje se zákazníky i bez nich, takže jej v konkurenčním prostředí do paušálu rozpouštět nelze, leda tak do zřizovacího poplatku, nebo paušálu ve smluvním období. Bohužel všichni nabízí model "zřízení zdarma + drahý paušál furt", a děsně se diví když jim zákaznící po roce utečou.
Hele ty tomu moc nerozumis co? Co kdybys nam nabidnul 128kb za 150 mesicne s uctovacim obdobim rocne? Podivame se jakpak to zvladnes, tedy jak dokazes sladit tve teoreticke kecy s praxi.