Internet za hranicemi: fotografující Rakousko

Rakousko je náš zdaleka ekonomicky nejbohatší soused dobře využívající svých přírodních podmínek, geografické polohy i jazykové výhody. Jak je na tom, pokud jde o Internet? Jak moc provázán je rakouský online svět s německým? Které služby jsou v Rakousku nejpoužívanější? A co jsou to "fotokomunity"?

Před přibližně půl rokem byl na Lupě publikován podobný článek nazvaný Internet za hranicemi: inspirativní Maďarsko. S jeho pokračováním se setkáváte vzhledem k projevenému zájmu o prezentaci dalších „národních Internetů“ za českými hranicemi. Pokud bude trvat, další díly budou publikovány v rychlejším tempu. Články jsou psány ve spolupráci s místním blogerem, v tomto případě mi pomohl Sebastian Moser – mladý tvůrce připravovaného lokálního vyhledávače (videorozhovor s Robertem Scoblem).

Rakousko v kostce

Určitě ničemu neuškodí, pokud si v úvodu představíme základní charakteristiky Rakouska. Rozloha tohoto našeho jižního souseda je lehce větší než Česka, počet obyvatel je však pouze osm milionů. Ostatně vzhledem k hornatému rázu krajiny se není ani čemu divit. Přírodní podmínky mají význam i v jiných parametrech, v turismu pracuje až třetina lidí. Ekonomicky je však Rakousko daleko vpředu – po Lucembursku, Irsku a Dánsku se jedná o nejbohatší členský stát Evropské unie, růst HDP se dlouhodobě drží okolo dvou procent. Národnostně ani nábožensky není Rakousko přes jistý podíl přistěhovalců zejména z bývalé Jugoslávie příliš heterogenní. Zajímavostí je, že v jistých regionech je vedle němčiny oficiálním jazykem i maďarština, slovinština a chorvatština.

Rakouská vlajka

Německý Internet?

Sdílení stejného jazyka s dalšími národy, zejména s Německem, na podobu rakouského Internetu podle Sebastiana Mosera nemá až na některé oblasti velký vliv. Vztah mezi rakouským a německým webem je tak možná dokonce slabší než mezi českým a slovenským. Sebastian Moser se naopak domnívá, že Rakušané používají řadu zahraničních služeb, německé přitom tvoří jen velmi malou část. Vysvětluje si to dobrou výukou angličtiny, která rakouským uživatelům umožňuje volný přístup na anglickojazyčný Internet.

Internetové připojení

Počet rakouských internetových uživatelů se odhaduje na 4,6 milionů, je tedy téměř identický s českými údaji. Penetrace broadbandu je v Rakousku na úrovni 61,8 procenta. Mezi hlavní poskytovatele patří Telekom Austria, i-node a Tele2UTA. Pro orientaci – 3072/384 kbit/s tarif Telekom Austria stojí 50 euro, tedy přibližně 1400 korun. Přičemž stojí za to zmínit, že fair use policy v Rakousku neznamená automatické snížení rychlosti po překročení jistého limitu, ale že pokud po dobu tří měsíců budete výrazně překračovat „spotřebu“ běžného uživatele, dostanete výzvu k přechodu na dražší tarif, nebo budete odpojeni. Bez zajímavosti není rakouský mobilní trh, který patří mezi nejsilnější v Evropě. Stejně jako v Česku rozšíření mobilů hypoteticky překračuje 100 procent. Vedle čtyř mobilních sítí ještě existuje celá řada virtuálních operátorů, na které český trh stále čeká.

Portály a vyhledávače

V celém článku bohužel nenajdete žádná přesná čísla týkající se oblíbenosti serverů v jednotlivých segmentech. V Rakousku nefunguje žádný organizovaný monitoring trhu obdobný českému NetMonitoru, o to cennější je pomoc Sebastian Mosera při výběru nejoblíbenějších služeb. Důležitá je nepřítomnost jakýchkoliv silných lokálních portálů či alespoň vyhledávačů. Z velkých světových firem jsou tak či onak na trhu zastoupeny všechny, portálovou paletu služeb však nenajdeme prakticky u nikoho. Jasnou jedničkou na poli vyhledávačů je nepřekvapivě Google. Yahoo v Rakousku vystupuje prakticky pouze jako vyhledávač a drží se na druhé příčce. Z jiných svých služeb propaguje pouze Yahoo Clever – německou obdobu Yahoo Answers. Třetí pozici obsadilo MSN, které již má jistou portálovou podobu a funguje jako rozcestník různých lokalizovaných služeb Microsoftu. Vzhledem k přednastavení v Internet Exploreru je prý navíc stále rozšířenou domovskou stránku pro mnoho uživatelů.

Reklama

V Rakousku funguje řada větších či menších reklamních sítí, významnou pozici má pochopitelně Google se svou kontextovou reklamou AdSense. Významné postavení má Tradedoubler, mezinárodní společnost, kterou se na začátku roku pokoušelo odkoupit AOL. Ta nenabízí kontextovou reklamu, ale (mimo jiné druhy inzerce) reklamu založenou na provizním systému. Obdobně funguje i německá společnost Affili, ta ovšem zprostředkovává i kontextovou reklamu.

Kecálkové

O rozložení IM sítí nelze říci nic exaktního, podle Sebastiana Mosera většina jeho známých používá MSN Messenger nebo ICQ. Podobně jako v Česku s Atlasem spolupracuje ICQ v Rakousku (ostatně stejně jako i v Německu) s ProSieben. Má-li skutečně ICQ stále nějakou zaznamenatelnou pozici v Rakousku, jedná se skutečně o zajímavý ostrůvek, kde se tato síť – podobně jako v ČR – stále drží, ačkoliv pravděpodobně ve výrazně menší míře. Mohlo by tomu tak být v kontextu s nevalnou aktivitou velkých IM provozovatelů – z velké trojky Yahoo-MSN-AOL Yahoo svůj messenger vůbec nepropaguje a AOL nemá významnou pozici. Zbývá tak prostor pro někoho jiného a ICQ v jisté době znamenal synonymum pro IM.

Freemaily

Nejpoužívanějším e-mailovým poskytovatelem je německý GMX. Odhadovat podíly dalších je opět možné jen nahodile, další relevantní služby jsou Hotmail, Yahoo Mail, Web.de a e-mailové nabídky poskytovatelů připojení AON (Telekom Austria) a Tele2UTA. Úspěch GMX je pro mě docela překvapivý, jelikož tato služba – ač v souladu s trendem nabízí 1 GB prostoru – je dosti nepřehledná, plná reklamy a pomalá.

Zpravodajství

Zdaleka největším rakouským zpravodajským serverem je prý ORF.at provozovaný stejnojmennou veřejnoprávní televizí. Na pravděpodobně druhém místě je derStandard.at. Úspěšná německá online média jsou zejména Spiegel a Heise Online.

Obchodování

V Rakousku fungují lokální pobočky eBayAmazonu (která je vlastně odnoží německého Amazonu). Zvláště eBay je velmi široce oblíbený, nesrovnatelně větší než konkurenční aukční systém OneTwoSold, který většina lidí ani vůbec nezná. Význam eBay navíc rok od roku stoupá.

Wikipedie

Rakouská Wikipedie je zajímavá tím, že neexistuje a Rakušané ji místo toho „musejí“ sdílet s Němci a dalšími německy hovořícími národy. Politikou Wikipedie je totiž dělení na jazykové, nikoliv národnostní mutace. Toto spojení však prý nepřináší žádné velké problémy, rakouská a německá němčina jsou téměř identické a není znám ani žádný závažný konflikt například o podobu nějakých historických či politických článků. Naopak i díky této spolupráci je německá Wikipedie po anglické největší s aktuálně více než 550.000 články.

Blogy

Vedle řady menších blogovacích platforem typu Bloggera apod. v Rakousku již delší dobu funguje systém TwoDay od společnosti Knallgrau. Jeho tržní podíl bude rozhodně přesahovat 50 procent. Stejná společnost funguje jako poskytovatel blogovacího řešení pro různé firmy a nově vyvíjí systém Blogr, který je lokalizován do řady dalších jazyků a má mezinárodní ambice. Měl by se lišit větším důrazem na práci s multimédii.

Komunitní portály

Překvapivě jedním z největších komunitních portálů v Rakousku je MySpace. Ačkoliv již existuje i německé rozhraní této služby, řada lidí prý bez problémů používá i anglické. Ponecháme-li stranou celosvětově oblíbené YouTube, je dalším oblíbeným serverem StudiVZ. Tuto téměř kompletní kopii Facebooku odkoupilo německé nakladatelství Georg von Holtzbrinck za úžasných 85 milionů euro. Tato služba navíc momentálně expanduje i do dalších jazykových oblastí.

Pro mě tak trochu stále nepochopitelnou rakouskou zvláštností jsou jakési specifické komunity postavené okolo sdílení fotek z různých akcí. Tento fenomén snad nemá ve světě obdoby a Sebastian Moser tvrdí, že se jedná o masivně oblíbenou záležitost. Celé to prý funguje tak, že na oněch serverech je seznam příštích akcí zaměřených očekávatelně zejména na mladé lidi – typu koncerty apod. Každý uživatel má poté právo nahrát na ně jisté množství fotek, které na akci pořídil, vedle nich však fungují „oficiální“ fotografové. Ti jsou občas dokonce za fotky placeni, většinou však fotí dobrovolně a mají jen jistá zvýhodnění v podobě neomezeného nahrávání, propagace na úvodní stránce a práva zakládat novou stránku pro onu akci. Vedle toho tyto weby samozřejmě nabízejí všechny obvyklé komunitní funkce jako profily, diskuse atd. Vzhledem k obtížnému svázání takové aktivity do jednoho systému tak vedle velkých serverů Szene1 (s více než polovičním podílem v této oblasti) či EventShooters existuje i obrovské množství malých komunit, které fungují lokálně – jsou omezené třeba jen na malé regiony a městečka.

EBF16

Tipy

Za nejzajímavější a nejoriginálnější rakouskou službu považuji Jajah. Tento původní naprosto neúspěšný konkurent Skypu před jistou dobou úplně změnil strategii a namísto vývoje desktopového VoIP klienta se pustil do telefonování přes web. Jeho smyslem je zprostředkování mezinárodních hovorů za lokální ceny. Tato zajímavá myšlenka přilákala jeden z největších rizikových fondů Sequoia, vývojové oddělení se přesunulo do Izraele a management do Lucemburska a Kalifornie.

Druhým projektem, na který podle mého názoru stojí za to upozornit a nehodil se přitom do žádné z předchozích kategorií, je Power Of Politics. Bohužel němčinou nevládnu. Podle popisu se jedná o velmi sofistikovanou politickou online hru podporovanou řadou významných novin. Každý hráč ve hře vystupuje jako politik v některé rakouské obci. Po každý volbách musí dojít k dohodě o koalicích na všech úrovních a probíhá jakási vláda. Tvůrci prý plánují rozšíření konceptu na celou Evropskou unii.

Anketa

Byli jste někdy v Rakousku?

14 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 29. 3. 2007 8:50

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »