Hlavní navigace

Internet za paušál přeci jen nebude?

Jiří Peterka

Pátečního jednání Fóra pro dial-up se zúčastnil generální ředitel Českého Telecomu. Jeho vystoupení vyznělo jako tolik potřebný impuls k tomu, aby se diskuse konečně výrazněji pohnula vpřed. Bohužel na jejím dalším průběhu se to neodrazilo, a v jedné konkrétní věci došlo dokonce ke zpochybnění již dojednaného. Bohužel šlo právě o paušál.

Dosavadních jednání Fóra pro dial-up (správně: Fóra pro vytáčený přístup k síti Internet) se ze strany Českého Telecomu účastnili techničtí specialisté a z vedení pak představitelé na úrovni odborných ředitelů. Minulý pátek však došlo k zajímavé změně, když na jednání zavítali zástupci z ještě vyšších příček firemní hiearchie, dokonce z příček nejvyšších: generální ředitel Ondřej Felix (byť s dočasným mandátem), a výkonný viceprezident pro služby velkoprodeje Pavel Jiroušek.

O tom, co bylo bezprostřední příčinou, mohu v tuto chvíli jen spekulovat – jde o důsledek změn v celkové strategii Českého Telecomu, o snahu aktivně vyjít vstříc probíhajícím jednáním a uspíšit je? Nebo to byl důsledek zvýšeného tlaku majoritního vlastníka, ujímajícího se razantněji svých akcionářských práv? Či ještě něco jiného? Ať už byl důvod jakýkoli, podstatné je, že hlavně vystoupení Ondřeje Felixe přineslo nové podněty a celkově vyznělo jako nový impuls pro jednání. Jeho další průběh, již bez ředitelovy přítomnosti, se bohužel vrátil zpět do starých kolejí a nepřinesl žádný zásadnější průlom. Dokonce se v jednom ohledu věci začaly vracet zpět přes to, co již bylo dojednáno. Vyjednávači Českého Telecomu totiž znovu zpochybnili již jednou rozjednaný 24hodinový paušál.

Co řekl generální ředitel

Úvodní vystoupení Ondřeje Felixe bylo poměrně obsáhlé, a to, co o něm zde budu psát, rozhodně není žádný oficiální a doslovný zápis. Berte to spíše jako nepříliš uspořádaný výčet myšlenek a postřehů, které mi utkvěly v hlavě jako něco nového či alespoň odlišného od dosavadní linie Českého Telecomu:

  • Totálně zablokovaná komunikace a nabourané vztahy – dosavadní způsob komunikace mezi relevantními subjekty v oblasti telekomunikací rozhodně není zdravý a musí se zlepšit.
  • Datové komunikace jsou pro Český Telecom nesmírně důležité (zaznělo dokonce, že jsou otázkou jeho přežití).
  • Stále přežívají nesprávné mýty: např. původní představy o chování uživatelů Internetu (doslova: „mentální model šíleného uživatele“, který se ve 20 hodin večer odebere někam do sklepa, připojí se k Internetu, brouzdá celou noc a pak jde nevyspalý do práce) už dávno neplatí. Přesto na nich jsou dodnes založeny obchodní modely prodeje dial-up Internetu, zejména jejich nastavení v době špičky a mimo špičku.
  • „Hloupý ten, kdo nenaslouchá svým zákazníkům“. V daném kontextu šlo o příslib toho, že Český Telecom se bude více zajímat o skutečné potřeby a požadavky svých zákazníků.
  • Je třeba se bavit o potřebách a chování zákazníků, a od toho odvíjet nabízená řešení, nikoli začínat od technologií a propojení. Studovat by se měl model chování zákazníka, jak a kdy se připojuje doma, jak v práci, jak na cestách atd. Začít by se tedy mělo od cíle, ne od technického řešení.
  • Je nesmysl neřešit současně vliv ADSL.
  • Chybí relevantní data o trhu. Český Telecom vyjádřil ústy svého ředitele příslib tuto nepříjemnou situaci zlepšit. V diskusi padlo upřesnění, že sběrem dat a jejich vyhodnocováním by se měl zabývat Český statistický úřad (bylo to jen několik hodin před oznámením „drobného“ faux-pas ČSÚ s nezapočítáním více jak 40 miliard korun). Z konkrétním údajů zaznělo mj. to, že na cca 650 tisících telefonních stanicích Českého Telecomu je v měsíčních účtech obsažena položka za Internet, z toho je cca 500 tisíc domácností, ostatní na IČO.
  • Ke způsobům zpoplatnění: konstrukci koncové ceny by měla odpovídat konstrukce ceny za propojení. Tam, kde si poskytovatelé vzájemně účtují minuty, bude zřejmě muset být koncová cena také minutová. Mají-li být „na konci“ paušály, musí být paušály i „uprostřed“, mezi poskytovateli. Dosud bylo vše (včetně propojení, regulace, koncových cen atd.) postaveno s ohledem na hlasový provoz.
  • Celkově: Český Telecom je vstřícný čemukoli, ale musí to být komerčně smysluplné.

Co bylo dál?

Po vystoupení Ondřeje Felixe jsem byl opravdu zvědav, jak se jeho exposé projeví na dalším průběhu jednání. Když hovořil o „mentálních blocích“ při vzájemné komunikaci, o potřebě zajímat se o chování zákazníků, o potřebě odvozovat od tohoto chování konstruované modely atd., vypadalo to na opravdu zásadní zlom. Nemělo by jednání Fóra začít úplně znovu? Nemělo by se vyjít od potřeb uživatelů a k nim se snažit hledat technická řešení a ekonomické modely?

Nic takového se ale neodehrálo. Po svém úvodním exposé Ondřej Felix pokračoval v individuálním jednání se dvěma členy ZUI. Pozitivním výsledkem jejich jednání byl příslib určitého posunu v otázce propadnutých telefonních karet pro veřejné telefonní automaty (podrobnosti se snad objeví na www.spotrebite­le.cz), ale právě kvůli separátnímu jednání se Ondřej Felix již nemohl účastnit dalších diskusí samotného Fóra.

K mému překvapení toto jednání probíhalo dále „v původních kolejích“, jako kdyby se na straně Českého Telecomu vůbec nic nezměnilo. Řešily se již dříve zformulované rozpory, ale ani při snahách o jejich odstranění k ničemu zásadnějšímu nedošlo. Zúčastněné strany spíše jen vysvětlovaly svá stanoviska.

Paušál znovu na parketě?

Jedna věc se však přeci jen změnila. Ze strany Českého Telecomu nám (ZUI) bylo v diskusi sděleno, že námi požadovaný 24hodinový paušál – Českým Telecomem prý pracovně označovaný jako „neomezený“ – není schůdný. Ukázalo se, že lidé z Českého Telecomu jej stále chápou ve smyslu možnosti 24hodinového „visení na drátě“. Jako kdybychom snad pokaždé nevysvětlovali, v čem je podstata 24hodinového paušálu (v absenci minutového zpoplatnění), v jaké podobě jej požadujeme atd. Jako kdyby se o tom nejednalo na nedávném Řídícím výboru, kde právě Český Telecomu rozporoval to, zda je možné přerušit existující spojení po určité době.

Skoro jako kdyby lidé z Českého Telecomu chtěli názorně předvést, co mínil jejich ředitel termínem „mentální blok“…

Co k pátečnímu jednání dodat na závěr? Začátek byl velmi slibný, konec upadnul do zaběhnuté rutiny a nový impuls nezanechal větší stopy. Proč se tak stalo? Je setrvačnost „mentálních bloků“ tak silná? Musí být impulsní náraz silnější? Nebo že by dobře a dlouhodobě trénované tělo tolik neposlouchalo svou dočasnou novou hlavu?

Anketa

Domníváte se, že se 24hodinový paušál podaří nakonec prosadit?

Našli jste v článku chybu?

1. 2. 2003 12:51

Mirek Košíček (neregistrovaný)
Jsem internetovy barbar, mam jen minimalni znalosti, ale do firmy potrebujeme trvale pripojeni z duvodu okamziteho doruceni e-mailu do hotelove recepce. Pripojeni pevnou linkou za 8000,- se mi zda drahe, bezdrat nejde (jsme uprostred lesa) a satelit taky ne. Kdy bude ADSL? ISDN mame, ale neresi nasi potrebu. Kdo mi neco solidniho odpovi?

24. 1. 2003 8:23

Dracula (neregistrovaný)
dle definice (ek.):
Pausal je zpusob zpoplatneni urciteho balicku sluzeb nebo zbozi nezavisle na odebranem objemu.

Tedy souhlasi vas vyklad, az na to: obvykle mesic (tou jednotkou nemusi byt casove obdobi, ale treba neco jineho).
Tudiz dle definice pojmu pausal by tomu odpovidala i minutova sazba za telefon.

Zvednete sluchatko, zavesite kuprikladu po 2 sekundach, nebo 40 sekundach, nebo po 59 sekundach. Vzdy zaplatite pausalne stejnou sazbu. Tedy sazbu za zapocatou minutu.

Pokud by …







DigiZone.cz: Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

DigiZone.cz: Sat novinky: Je tu Sky Sport News HD

Sat novinky: Je tu Sky Sport News HD

Root.cz: Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření

Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Vitalia.cz: Nejlepší obranou při nachlazení je útok

Nejlepší obranou při nachlazení je útok

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

DigiZone.cz: Vedení ČRo: personální změny od ledna

Vedení ČRo: personální změny od ledna

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph