Ani vaše prirovnanie nie je celkom výstižné, nakoľko prepravná služba si účtuje cenu podľa veľkosti balíka i jeho hmotnosti.
Otázka znie, ak má nejaké väčšie náklady, prečo ich nepremietne do cien?
A prečo vlastne ponúka rôzne balíčky (deklaruje rýchlosť, FUP ...), ak to nie je schopná splniť? Však by s tým nemala mať žiadne väčšie náklady.
Diaľničnému mýtu je jedno, čo nesiem v kufri.
Elektrárniam je (zatiaľ) jedno, na čo používam nimi dodanú elektrinu.
Ak však bude internet vecí, viem si predstaviť, že niekoho napadne pýtať ešte za elektrinu do TV od zadávateľov reklamy. :-)
musi je publikovat protoze I lupa ma zajem na nevymrhane prenosove kapacite linuxovymi distribucemi
vite vy vubec kolik procesorove capacity se vymrha behem linuxu a provozovanim cintacnich skupin techto prevazne uhrovitych jedincu
ale jinak je Pravda, ze resit se ma od zacatku, rodice je maji vyhnat ven popr. je nutit mit nadobi a luxovat
Teda Vy jste natvrdlej. To s tím taháním distribuce Linuxu byl pouze příklad. Nejsme tu od toho, abysme řešili chování dětí či těch vašich uhrovitých jedinců.
Tak si třeba místo distribuce linuxových distribucí představte třeba tv streamy, rádia, brouzdání po webech, distribuce softwaru, atd.
Stačí?
Chybné přirování. Více zákazníků u pokladen, více peněz v pokladnách. To operátorů při u koukání lidí na filmy přes mobil neplatí.
Vůbec ty datové tarify jsou zapeklitá věc. Zákazník by chtěl neomezená data za paušál. Operátor zaplatit pokud možno každý megabite zvlášť.
Ač nejsem fanoušek operátorů, jejich pohled na věc odpovídá struktuře nákladů a spravedlivější.
U bezdrátových sítí je zásadním prvkem množství radiových zdrojů, které jsou k dispozici (šířka pásma, počet kanálů a pod.). U klasického volání mobilem spotřebuje jeden volající účastník jisté radiové zdroje. Jedne hovor, jedna část pásma a nic víc. Dříve bylo potřeba ekonomicky (cenou hovoru) motivovat zákazníky, aby se nevykecávali a síť mohla obsloužit další. Se zvyšující kapacitou sítí šlo po technické stránce dát zákazníkům neomezené tarify (to že to obchodně přišlo později je jiná pohádka).
U dat to takhle udělat nelze. Pokud se zvýší kapacita sítě, tak řada lidí začne stahovat více dat. Pouštět si veselá videa s kočičkami ve vyšším rozlišení. Operátorovi stoupnou náklady (je třeba zahustit síť více BTSkami), ale přijmy se nezvednou. Takže nějaká ekonomická motivace zůstat musí. Navíc od jisté míry kapacitu sítě zvyšovat nelze, leda by se zase nějaké jiné službě sebraly frekvence a daly se mobilním sítím.
Momentálně se na to používá převážně FUPka, časem se dle mého názoru prosadí kupování dat per volume (koupíte si 1Gb a až ho spotřebujete, koupíte si druhý).
To je zajimave, ze to "nelze" se praktikuje prakticky od samych pocatku provozu datovych siti. Zeby to bylo proto, ze naklady z drtive vetsiny tvori onen "kabel", ktery se polozi jednou, a jeho "provoz" uz pak nestoji defakto nic?
Mobilni site jsou pak kupodivu navrzeny tak, ze kde je vice zajemcu, postavi se vice bts nizsiho vykonu, tudiz prumerna zatez bude stale stejna. Cena per uzivatel pak zustava prakticky fixni. Roste cena per pokryta plocha.
A vyuzivani mobilni site jako fixni datove site je pak vyhradne problem ceskeho kocourkova. Ostatne, video v HD propaguji sami operatori. Jejich marketaci nejspis naprosto netusi, ze ten jejich uzasny tarif (a je uplne jedno jaky) vydrzi tak na par vterin. (dobre, rekneme ze pri tarifech pro ntb by se dal i jeden film zhlednout).
Tady je jeden velký rozdíl. U obchodních řetězců se zvýšením počtu zákazníků u pokladen roste i příjem obchodníka.
U operátora se zvýšením datového toku zvýší pouze náklady a příjmy zůstanou. Zvýšené zisky kasíruje někdo jiný.
Je to stejné jako chtít např. po přepravní službě aby doručovala stále větší množství zásilek za stejný nebo dokonce nižší měsíční paušál.