Hlavní navigace

Internetová reklama - jsou tradiční formáty mrtvé?

Mirek Zeman 13. 4. 2001

V úterý na Lupě vyšel komentář týkající se budoucnosti internetové reklamy, respektive perspektivy jejích tradičních forem. Článek vzbudil značně rozporuplné reakce, rozhodl jsem se proto napsat komentář nový, do kterého se pokusím zapracovat všechny kritické připomínky, které jsem obdržel.

Fascinující kritiku na můj článek napsali rukou společnou Barbora Grohová a Michal Fejk z mediální agentury Carat Czech Republic, ve které předložili řadu argumentů dokazujících, že nemám pravdu, když tvrdím, že internetová reklama ve své tradiční podobě (tj. reklamní proužek 468×60 pixelů) nefunguje. Nicméně můj názor nebyl postaven na předpokladu, že „když si člověk banneru všimne, tak nefunguje,“ ale na stanovisku zcela opačném, tj. že „banner nefunguje, protože si jej člověk nevšimne.“ Za zcela nerelevantní tedy považuji bavit se o vybavitelnosti reklamního proužku (podle zmiňované studie IPSOS-ASI až 40%, tj. o pouhé 1% méně než televizní spot), protože člověk si logicky nemá co vybavit.

Toto své tvrzení jsem zakládal (a nadále zakládám) na způsobu, jakým se průměrný uživatel orientuje na internetových stránkách, tj. věnuje výrazně menší pozornost krajním pruhům než středu stránky – což se dá poměrně snadno ověřit – a bannery jsou v drtivé většině případů umístěny na periferii vnímání uživatele nebo zcela mimo zorný úhel. (Proč by se člověk díval na zápatí internetové stránky, když tam vyjma reklamního proužku není nic k vidění?) Během Prague Internet World 2001 jsem na toto téma hovořil s řadou lidí a zdá se, že na tomto argumentu se shodují prakticky všichni, a to dokonce i sami provozovatelé serverů. Nejde tedy pouze o mou osobní fabulaci.

Dokládají to konečně i zahraniční internetové stránky, kde během několika posledních měsíců došlo jednak ke zjednodušení obsahové části (pouze text článku a několik nezbytných odkazů) a jednak zmizela veškerá reklama vyjma obrovského reklamního čtverce. Samozřejmě, že takové reklamy si každý všimne, protože je to něco nového, co se na dané internetové stránce dosud nenacházelo, ale reklama je především umístěna ve vizuálním ohnisku uživatele a její účinek je navíc podtržen potlačením všech ostatních „rušivých elementů“ (menší bannery, animace apod.). Pokud by internetová reklama ve své tradiční podobě měla takový účinek, proč by se servery k tomuto kroku uchylovaly?

Rozhodně jsem neměl v úmyslu tvrdit, že veškerá internetová reklama je neefektivní. Pouze tvrdím, že tradičním formám internetové reklamy začíná docházet dech, což zřejmě začínají respektovat i reklamní agentury, protože na Prague Internet World 2001 se prezentovaly s tzv. „netradičními reklamními formáty“ (konkrétně jsem viděl prezentaci M.I.A.), mezi které počítám již zmíněné obrovské reklamní čtverce či nejrůznější „skyscrapers“ a „superstitials“ (což jsou oboje odporné názvy, nicméně žádný český ekvivalent zajím neexistuje). Pro uživatele by to mohlo mít teoretický přínos ve snížení objemu reklamy na internetové stránce, i když pravděpodobně pouze dočasný (tj. než začne klesat účinnost).

Tradiční reklamní formy samozřejmě ještě mají svou úlohu – kupříkladu při propagaci značky, kdy periferijní vnímání tolik nevadí, protože jde spíše o podvědomou záležitost, nebo při vhodném umístění, kdy je reklamní proužek 468×60 umístěn ve středu obrazovky (kupříkladu Sféra), nebo jsou navíc potlačeny všechny „rušivé elementy“ a banneru si musí všimnout každý (kupříkladu Nová ekonomika). Je to vlastně jeden z důvodů, proč jsme se na Lupě rozhodli vyzkoušet novou reklamní pozici, tzv. „skyscraper“, který můžete vidět v pravé části obrazovky – abychom získali nějaké hmatatelné podklady, jak to s těmi netradičními formami reklamy vlastně je (a samozřejmě abych si dokázal, že mám pravdu). :-)

Rád bych všechny čtenáře uklidnil, že „skyscraper“ momentálně existuje výhradně z akademických důvodů a doba jeho trvání na Lupě nepřesáhne 24 hodin. Současně dopředu ujištuji všechny případné rýpaly, že velikost „skyscraperu“ činí přibližně 16 KB, což se prakticky rovná běžné velikosti animovaného reklamního proužku 468×60 ve formátu .GIF. Závěrem samozřejmě otázka do případné diskuze: Domníváte se, že netradiční reklamní formáty mohou přinést na Internet více financí a současně (alespoň opticky) snížit objem internetové reklamy, nebo je to jen další způsob, jak budou mediální agentury vydělávat více peněz, provozovatelé internetových serverů vyjdou vesměs „naprázdno“ a všechno opět odnesou obyčejní uživatelé a jejich internetové připojení?

Anketa

Netradiční formy reklamy (typu "skyscrapers" nebo "superstitials") mi:

Našli jste v článku chybu?

17. 4. 2001 7:11

Pepa Kokes (neregistrovaný)
Prave bych rekl, ze Red Dragon je az prilis jednoduchej, skoro primitivni. Kdysi jsem ho hral, rychle me prestal bavit. Melior Annis me zatim drzi, uvidime, jak dlouho.

16. 4. 2001 14:31

Author (neregistrovaný)
Stejne ta Melinor Annis za nic nestoji. Hratelnost oproti Reddragornu je minimalni. Zatim jsem neslysel od nikoho kdo hraje RD pozitivni odezvu. Mozna nekdo kdo nezna RD a kdo to uvidi popvy ok, ale pro lidi co hraji RD a maji zkusenosti s online gamezama to je teda dost podprumer co se tyka hratelnosti.
Jinak grafika je lepsi, to je fakt a patrne je tam i vetsi variabilita, ale to si prave myslim, ze je na skodu, ptz to odrazuje lidi hrat, ptz to trva dlouho nez se clovek zorientuje a nauci se…
Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO