Hlavní navigace

Internetová reklama spolykala dvě miliardy. Kam půjdou letos?

17. 1. 2008
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 29
Zelená pro videoreklamu a PPC reklamu na Seznamu, další rok zkoušky pro platformu Second Life nebo nová šance pro mobilní marketing – to jsou některé z událostí, které by letos mohly zahýbat mikrosvětem českého interaktivního marketingu.

Internetový marketing, který se ještě před několika lety smrskával na bannerové kampaně a optimalizaci pro vyhledávání (u menší části zadavatelů je tento stav bohužel setrvalý), si hledá stále nové a další formy. Od zadavatelů reklamy zamířily loni do českého internetového prostředí podle prvních informací AdMonitoringu dvě miliardy korun. Současně je třeba zdůraznit, že jde zatím „pouze“ o čísla za display a textovou reklamu. Na přednostní výpisy, kontextovou a videoreklamu dosud metr nikdo nevzal, ale dá se předpokládat, že s neustále rostoucím významem zejména obou posledních forem se tak stane ve velice dohledné době. V současnosti už se tak Internet v reklamních dostizích médií posunul před venkovní reklamu (ani ta však zdaleka ještě neměří všechny své formy) a záhy po zmíněném rozšíření monitoringu zřejmě velice brzy začne ohrožovat pozice rozhlasu. Přes posílenou odvahu k měření sil s televizemi se minimálně letos bude jednat jen o pouhé další drobné ukusování z televizního koláče.

Seznam preferuje video…

Dvě žhavá železa nasadí do letošního online marketingového soupeření Seznam.cz. Spektakulární a dosud spíše nárazově využívanou oblast videoreklamy chce místní portálová jednička naplno rozběhnout především prostřednictvím na podzim uzavřené spolupráce se společností Global Inspiration a jejího projektu Stream.cz. Ten se podle listopadových čísel NetMonitoru dostal za mohutného přispění Seznamu už téměř ke hranici jednoho milionu reálných uživatelů (v průměru zhruba 60 tisíc denně). Vedle velkých plánů s obsahem políčí samozřejmě i na zájemce o reklamní prezentaci. V plánu je jak video reklama vkládaná před či za video – u delších pořadů i dovnitř -, tak i nové reklamní formáty doplňující běžící video. Pro naše uživatele zprovozníme provizní systém, kdy budou moci získat podíl z reklamy umístěné u videí, která vytvořili, nebo která získávají diváky na jejich webu, shrnul základní body práce s komerčním obsahem výkonný ředitel Global Inspiration Petr Bednář. Seznam se Streamem se zároveň ani příliš netají, že se chtějí silně inspirovat pozitivními zkušenostmi velkých globálních hráčů v této branži.

Objem reklamních investic na Internetu

Klienti s chutí zviditelnit se v „šedi“ statické online reklamy se na druhou stranu musejí na českém trhu obecně připravit na příplatek za umístění svých pohyblivých obrázků. V závislosti na konkrétních formátech a pozicích se může jednat o 30–50% navýšení ceny. Alespoň v první fázi, než se videoreklama stane pro průměrného internetového uživatele běžnou záležitostí, by ovšem tato investice měla být vyvážena zvýšenou efektivitou.

… a Sklik

Fenoménem posledních měsíců se zdá být reklama prostřednictvím tzv. pay per click (PPC), v podstatě textová inzerce na portálech v rámci vyhledávání v katalogu. A to přesto, že se množí hlasy volající po obezřetnosti a varující před pouhou módní vlnou a vychytralým marketingovým nástrojem v rukou portálů i některých agentur zabývajících se online marketingem. V zahraničí PPC reklamě věří, podle průzkumu magazínu Internet Retailer loni chtělo více než 80 % zadavatelů utratit v PPC systémech minimálně stejnou částku jako v roce předchozím. Téměř 40 % jich považovalo investice do PPC za smysluplnější než utrácení v oblasti optimalizace svých stránek pro vyhledávání. Dalším zajímavým poznatkem je informace, že majoritní část zadavatelů si PPC kampaně spravuje sama, jen zhruba čtvrtina se jich spolehla na služby online marketingové agentury nebo instrukce PPC programu. V mnoha ohledech specifičtí čeští zadavatelé naproti tomu dosud nacházeli svou jistotu právě v katalozích a přednostních výpisech. Bude proto více než zajímavé sledovat, jak zareagují na další z novinek Seznamu. Ta totiž pochází právě z kategorie PPC: reklamní systém Sklik spuštěný v ostrém provozu v polovině února loňského roku, postupně obohacený např. o užitečnou funkci sledování konverzí a od srpna v rámci uzavřené vyhledávací aliance s Atlasem umístěný i na tomto portálu. Důvěra v Sklik, jenž loni zaznamenal opravdu strmý růst, dospěla v Seznamu až do bodu, kdy na začátku letošního roku nahradila PPC reklama systému Sklik právě klasické přednostní výpisy ve výsledcích vyhledávání. Přesto se podle manažera reklamního systému Sklik.cz Jiřího Chomáta v závislosti na zkušenostech z provozu připravují dílčí úpravy výstupů. Půjde především o zásahy v horní části výstupů, dolní část by se příliš měnit neměla, prozradil dosavadní postřehy z více než 14denního fungování nového modelu Jiří Chomát.

Second Life vers. bublina

Jedním ze jmen, která se i v českém prostředí začala loni silněji skloňovat, je třeba Second Life, platforma spuštěná v roce 2003 v USA firmou Linden Lab a umožňující sdílení virtuálního života s dalšími identitami nebo placení tzv. linden dolary. Většinu na Second Life (cca 60 %) tvoří Evropané, země původu je v „členstvu“ zastoupena jen z 20 procent. Menšinu tvoří region Asie a Pacifiku (13 %) a Latinská Amerika (6 %).

Navzdory nesporně atraktivnímu modelu, celosvětově dobré selfpromo podpoře a zájmu některých atraktivních cílových skupin uživatelů (celkem zhruba 7 milionů registrovaných uživatelů) panují zatím rozpaky z fungování komerce v rámci platformy. Vázne především zájem globálních firem a značek (např. Coca-Cola) o jejich prezentaci ve virtuálním světě. Mnohé korporace ovšem současně tvrdí, že veškeré jejich snahy v Second Life jsou teprve na samém počátku.

V tuzemské virtuální realitě „Druhého života“ se zatím dokázaly prosadit zejména J&T Banka, Pivovary Staropramen, Telefónica O2, Český rozhlas, Rádio Wave, AC Sparta Praha, Ignum, Proximity a časopis Level. Všichni zde dnes disponují svým virtuálním sídlem. Společně s partnery města připravujeme soutěže o vstupenky na hudební festivaly, slevy na produkty, hodnotné věcné dárky apod. Second Life v roce 2008 však využijeme i na prezentační a vzdělávací potřeby, komentuje plány Martin Dvořák ze společnosti Beneta.cz, která v rámci Second Life vybudovala první české město Bohemia.

Zajímavým počinem ze světa mimo komerční sféru je virtuální den otevřených dveří, který v Bohemii chystá Národohospodářská fakulta Vysoké školy ekonomické. Ještě letos by ji měly následovat další české univerzity. Novým herním modelem převzatým do Second Life z reálného světa je zase tzv. geocaching – hledání pokladů. Ani tady zřejmě nezůstane bez zájmu inzerentů.

Internet = etablované médium

Vedle automobilek se čeká, že se zajímavým uchopením online marketingu letos v domácím prostředí přijdou bankovní domy. Posledním zajímavým hráčem, který odstartoval na českém trhu a netají se důvěrou v internetový marketing, je mBank. Ta ve své strategii získávání klientů a uzavírání smluv klade důraz na tzv. affiliate marketing (provizní systém reklamy, který umožňuje platit jen za opravdu efektivní inzerci) a uzavřená partnerství s portálem Centrum.cz a serverem Finance.cz. Současně banky kultivují a uživatelsky zpříjemňují prostředí v internetovém bankovnictví, naposledy např. ČSOB a Poštovní spořitelna.

Ve světě firmy každopádně Internetu věří. Mezi mnoha optimistickými odhady se dobře vyjímá např. nejnovější studie Advertiser Perceptions AdAge.com. Podle ní je 76 % z 2047 největších zadavatelů reklamy v USA (firmy, příp. agentury) rozhodnuto zvýšit své výdaje do online marketingu. Za nejpozoruhodnější bonusy těchto druhů prezentace firmy uvádějí nejčastěji přesnou adresnost vzkazů, možnost operativních změn cílení a promptní měřitelnost zásahu. Jen pro zajímavost: za média, jež brzy pocítí utažené kohoutky reklamních penězovodů, označili respondenti denní tisk a rozhlas.

Královnou globálního internetového marketingu je Velká Británie, kde zadavatelé svěřují „onlinu” téměř každou pátou libru. Podle serveru eMarketer nevypadají budoucí vyhlídky špatně ani pro region střední a východní Evropy. Země z této části světa jako celek by měly v objemu prostředků mířících do internetového marketingu srovnat krok se západoevropskou scénou už v příštím roce.

Přijde rok mobilního marketingu?

Podle výše zmíněné studie AdAge.com svěří letos větší objemy reklamních peněz 55 procent dotazovaných zadavatelů také mobilnímu marketingu. Tato oblast nabízející kombinaci velice akceptovatelné ceny a přesný a rychlý zásah je v zahraničí považována za jednoho z favoritů roku. Žijeme skrz naskrz mobilní život. Každý je soukromě nebo služebně stále na cestách. Při pohledu na vítězný nástup mobilních MP3 a videopřehrávačů, notebooků, PDA a mobilních telefonů je jasné, že aplikace a média denní potřeby budou se vší samozřejmostí používána na mobilní bázi, uvedl například ve výhledovém komentáři pro magazín Werben&Verkaufen Rudolf Gröger, prezident konsorcia Mobile 3.0. Právě v Německu si letos hodně slibují od dohody na měření zásahu prostředky mobilního marketingu.

Další možnosti skýtá spojování zpravodajství, informací o firmách a nových technologií např. v navigaci do formy ucelených výstupů a služeb dodávaných do mobilních zařízení. Co to všechno může znamenat pro reklamní průmysl, můžeme dnes tušit jen zčásti.

BRAND24

Podle některých ohlasů z tuzemského trhu zatím čeští zadavatelé v masovějším měřítku mobilní marketing neobjevili nebo se s ním zatím učí pracovat. Nebo se spíše ostýchají a někdy k němu přistupují s vyloženými obavami. Přitom třeba SMS marketing je v mnoha ohledech přímější cestou ke spotřebiteli a představuje také šanci na okamžitou zpětnou vazbu, říká Iva Branbergerová, šéfka internetového zastupitelství Amedia, které od podzimu stojí za interaktivními projekty ze stáje Vodafone Czech Republic. Krušné průkopnické časy mobilního marketingu Iva Branbergerová přirovnává k počátkům prodeje internetové reklamy.

Jedním dechem je ovšem třeba dodat, že neúplné jsou také poznatky, jak by uživatelé reagovali na strmě stoupající objem komerčních sdělení – byť sebelépe cílených – do svých mobilů, popř. obecně: koncových příjmových zařízení. Dráždit spotřebitele přespříliš je stále velké nebezpečí. A vyzkoušená média slibující oslovení masového publika jsou přece velkou jistotou!

Chodí vám mnoho reklamy na mobilní telefon?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem magazínu Marketing&Media....
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).