Internetová telefonie - regulace, SIP versus Skype

Internetová telefonie má za sebou rušný podzim. Po úspěšném startu a ještě úspěšnějším růstu několika amerických poskytovatelů placené internetové telefonie propojené do telefonní sítě přišel Skype s miliony downloadů. A aby toho nebylo málo, situaci kolem internetové telefonie začal projednávat i americký regulátor FCC.

Internetovou telefonii známe i z českých luhů a hájů. Tu komerční asi nejvíce zastupuje Fayn umožňující volání i do pevné telefonní sítě a už od Invexu slibující příchozí telefonní čísla tak, aby se do sítě Fayn dalo volat z klasických telefonních linek. Což je mimochodem podle amerických zkušeností jedna z významných podmínek zájmu běžných zákazníků o VoIP.

Americkou cestou se vydal Dyad ? ten v České republice nabízí VoIP telefonii včetně příchozího čísla s americkou předvolbou. Vhodné, pokud chcete vypadat jako americká firma nebo telefonovat lacino za americké ceny, ale pro běžné použití to moc není.

Jinak na to jde Unient s produktem Viphone. V tomto případě jde spíše o virtuální telefonní ústřednu, jejíž těžiště je zejména v nadstandardních funkcích, nikoliv v telefonování dostupném pro běžného zákazníka ? vyšší paušál (ačkoliv plně provolatelný) mu asi nepřijde příliš vhod. Ačkoliv: Viphone je první internetová telefonie nabízející i příchozí české číslo.

Wirphone je poslední novinkou na českém VoIP trhu. Služba je konkurentem hlavně pro Fayn ? má podobnou nabídku, ale zdaleka ne tak dobře vybudované renomé. Stejně jako Fayn zatím nenabízí příchozí číslo, ale prý se také chystá.

Zajímavě se vyvíjí situace v USA. Šéf amerického regulátora telekomunikačního trhu FCC Michael Powell svolal komisi na projednávání otázek spojených s regulací VoIP. FCC se totiž zamyslelo nad technickými a především daňovými aspekty této služby. V USA totiž platí zákon, podle něhož jde část cen telekomunikačních služeb na podporu těchto služeb ve školách , knihovnách a dalších vzdělávacích institucích. Ročně jde o 2,25 miliardy USD, tedy o nijak malou sumu. Jenže VoIP je neregulovaná služba, a z jejího provozování se tedy tato daň neplatí. Telekomunikační operátoři křičí, že je to znevýhodňuje, americká vláda zase hladově šilhá.

Jenže tak snadné pro vládu to není. Soud v Minnesotě v říjnu rozhodl, že služba amerického VoIP operátora Vonage je informační službou, nikoliv službou telekomunikační. Tím je vyňata ze státní regulace.

Navíc na projednávání před FCC upozornili (se značnou škodolibostí) poskytovatelé VoIP služeb, že například Xbox konzole Microsoftu také obsahuje podporu internetového hlasového protokolu SIP, a regulace by se tedy dotkla i těchto produktů. A aby toho nebylo málo, FBI zase tlačí na to, aby FCC požadovalo určitou standardizaci, která by FBI umožnila monitorování hovorů a odposlechy. FBI se totiž obává, že VoIP se používá k teroristickým útokům ? v poslední době je tento argument v USA používán vždy, když vláda hledá hůl.

FCC zatím nevyhlásil žádný formální proces k zahájení regulace VoIP, první formální slyšení mu mělo pomoci „vyjasnit stanoviska“ a zatím není zřejmé, jak bude celá věc pokračovat. Nicméně silné tlaky ze všech stran naznačují, že rychlý a jasný posun nebude aktuální.

Skype versus SIP

Oblíbeným diskusním tématem kolem internetové telefonie je boom software Skype. Tento VoIP klient funguje bez nutnosti existence centrálního serveru na peer to peer bázi. Jak by také ne, stojí za ním spoluautoři legendárního P2P klienta Kazaa Niklas Zennstrom a Janus Friis. Skype funguje s minimální potřebnou šířkou pásma, je rychlý, nabízí kvalitní přenos hlasu i na pomalých linkách a – jak bylo řečeno – nepotřebuje centrální server. Navíc je extrémně jednoduchý k použití, vypadá podobně jako ICQ. A co je nejlepší ? umí projít firewallem asi nejlépe z existujících VoIP řešení. To jsou samé klady. K tomu přidejte zatím necelý milion registrovaných uživatelů za pouhé tři měsíce. Jenže Skype nepodporuje SIP, dosavadní standard internetové telefonie.

A to je to, kde se strhává největší diskuse příznivců a odpůrců Skype. Příznivci sumarizují výhody Skype:

  • průchodnost firewally
  • nízké nároky na šířku pásma spolu se solidní kvalitou hlasu
  • standardně kryptovaný přenos hlasu
  • jednoduchá použitelnost software
  • „telefonní“ adresář

Příznivci SIPu a zároveň odpůrci Skypu prohlašují, že výše uvedené výhody Skype zvládá SIP také ve formě různých dalších protokolů, kodeků a nadstaveb, ale že producenti řešení je zatím neimplementovali. Což je jejich problém, odpovídají zastánci Skype.

Michael Robertson je se svojí firmou SIPphone.com brán jako protipól k Zennstromovi a jeho Skype. Robertson má za sebou také významný úspěch, svůj server MP3.com prodal v roce 2001 firmě Vivendi za 370 milionů dolarů a je považován za významného propagátora MP3 standardu. Dnes je zase velkým propagátorem SIPu a v rozhovoru na serveru Woxilla říká, že očekává přechod Skype na SIP nebo jeho postupný zánik. Podle Robertsona je situace podobná jako s proprietárními formáty v hudbě ? Real Media i Microsoft tlačí svoje, ale MP3 se proti nim prosadil jako standard. Stejně tak to bude se SIPem. Ani miliony downloadů nejsou podle Robertsona argument.

Rozhovor s Robertsonem stojí za to si přečíst, protože jeho vhled do VoIP problematiky je opravdu hluboký a inspirativní. Bohužel Robertsonův příměr v jednom ohledu kulhá: MP3 převálcoval svoji konkurenci mimo jiné jednoduchostí svého použití, což u offline zvuku bylo snáze odhadnutelné a řešitelné než u online přenosu, kde každý koncový zákazník musí operovat se software ne nepodobným software pro streaming a online dekódování zvuku. SIP aplikace se budou muset smířit s tím, že proti Skype budou muset nasazovat uživatelské pohodlí, že pouhé odvolání se na standard SIP jim nepomůže.

EBF16

Již je také zřejmé, že Skype se pustí do boje o placené telefonování. Firma již jedná s operátory a pronajímá brány do telefonních sítí v celém světě, takže za pár měsíců (prý počátkem roku 2004) by mělo být možné zaregistrovat svoji platební kartu do Skype a telefonovat na telefonní čísla po celém světě. Skype z toho hodlá žít ? klient zadarmo, nulový měsíční paušál, pokud nechcete příchozí číslo a možnost lacino telefonovat po světě. Obchodní model, kterému se těžko odolává. Jak by ne ? Skype nepotřebuje centrální server, a tak veškerá infrastruktura pro neplatící zákazníky obnáší jeden download server…

Poslední bitva mezi Skype a SIP rozhodně není vybojována. Ačkoliv odborníci připouštějí, že Skype je technicky horší než plné možnosti poskytované SIPem (a dnes zatím nikde naplno nepoužívané), není také možno přehlédnout, že je mnohem úspěšnější ve využívání funkcí, které nabízí, a v uživatelském rozhraní, tedy v tom, co uživatele zajímá nejvíce. A že nejde o standard? Nebylo by to poprvé, co se ukáže, že je potřeba se sžít s nestandardním řešením dosahujícím úspěchu…

Anketa

Ve VoIP se spíše prosadí:

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 8. 8. 2004 0:18