Internetové obchodování ožilo až na konci roku

Hospodářská krize je prý v Česku opožděná oproti "vyspělému" světu. Co to znamenalo v roce 2009 pro české internetové obchody? Jaký obrat měl Mall.cz po velkých potížích spojených se zaváděním nového informačního systému? A něco málo o tom, co české internetové obchody čeká v roce 2010.

Internetové obchody v krizi

Ještě v listopadu se ve zpravodajství objevily poplašné zprávy o tom, jak internetové obchodí trpí krizí. „Hospodářskou krizi už pocítili i tuzemští internetoví prodejci, kteří letos v předvánočním období zatím hlásí slabší tržby, než původně očekávali. Zatímco loni byla vánoční sezona několik týdnů v plném proudu, letos prý Češi s nákupem dárků na Internetu otálejí a mnozí nakupují levnější výrobky,“ uvedla tehdy ČTK.

Pokud ale někdo zároveň sledoval návštěvnost (třeba Aukro.cz a Zbozi.cz, viz níže), tak mu to připadalo spíš opačně – dramaticky stoupající návštěvnost měla v listopadu jasnou špičku. V prosinci se udržela, takže s ohledem na zkrácení měsíce (nákupního měsíce) na zhruba polovinu se jedná jednoznačně o další růst (viz graf níže).

Aukro vs Zbozi - graf 1

Návtěvnost českých internetových obchodů (NetMonitor, RUest)

Samozřejmě, Aukro.cz ani Zbozi.cz nejsou zcela jasné internetové obchody – v NetMonitoru toho ale moc na výběr nemáme a to něco málo dalšího jsem nakonec do grafu přidal taky. Pořád ale chybí řada dalších – CzechComputer.cz, Mironet.cz, Cybex.cz, Datart.cz, Korunka.cz i některé méně internetově zdatné (co třeba ElectroWorld). A Zbozi.cz je zajímavé hlavně jako příklad „nejpoužívanější“ služby pro vyhledávání a srovnávání cen zboží – právě to je jedna ze služeb, která by (prý) měla mít na internetové obchodování velký vliv. A při pohledu na vývoj návštěvnost Heureka.cz je to dost pravděpodobné.

Tržby českých internetových obchodů
rok tržby
2006 14 miliard
2007 18 miliard
2008 22 miliard
2009 24–5 miliard (odhad)

Zdroj: Asociace pro elektronickou komerci (APEK)

A navíc jsem sondoval, jak na tom některé z internetových obchodů byly, hlavně co se porovnání 2008/2009 týče – Martin Vyleťal to ostatně dělal taky, v článku České e-shopy v roce krize. A mohu nabídnout pár dalších zajímavých pohledů, jak na tom vlastně v prosinci (v listopadu to začalo) byly české internetové obchody.

Mall.cz

Hned první je pohled na tržby Mall.cz. A musím říct, že to je zajímavý pohled. Můžete si v něm, částečně i díky ochotě Mall.cz sdělit velikost obratu, udělat i představu o tom, jaká čísla se točí v internetových obchodech.

tržby Mall.cz

Tržby Mall.cz od června 2008 do prosince 2009 (Zdroj: Mall.cz, tisíce Kč)

Alza.cz

Jeden z nejznámějších internetových obchodů mezi „internetovými“ lidmi je asi bezesporu Alza.cz – asi se najde málokdo, kdo by tam nekupoval nějaké ty počítačové komponenty. Možná právě proto jsem hodně stál o pohled na právě tento obchod. Jan Samko z Alzy mi poskytl i přesná čísla, ale dohoda nakonec zněla pouze na zveřejnění informací, které umožní vidět, jak obchody rostly mezi roky 2008 a 2009 – celkovou velikost obratu jsem slíbil nezveřejnit.

alza - graf 1

Růst obratů v posledním čtvrletí roku 2009 vs. 2008 (Zdroj: Alza)

alza - graf 2

Meziměsíční růst obratů v roce 2008/2009 (Zdroj: Alza)

Jak je vidět na obou grafech, i Alza.cz potvrzuje to, co jste již mohli vidět u Mall.cz – listopad a prosinec 2009 byly bohaté měsíce a růstem předehnaly obdobné měsíce o rok předtím. Jan Samko mi k tomu navíc napsal, krize se loni jistě projevila všude, i my jsme ji poznali. Březen 2009 a duben 2009 byly téměř katastrofální.

Je zajímavé se podívat, jak Alza.cz na krizi reagovala – v květnu zavedla „šrotovné“ na počítače, notebooky a televize. Jan Samko akci označuje jako „fenomenálně úspěšnou“ a říká, že v květnu se tak podařilo znovu nastartovat prodeje. Šrotovné pro Alzu znamenalo, že týdně lidé přinesli dvě až tři stovky archaických počítačů a televizí.

Aukro.cz

Aukro.cz mě zajímalo stejně jako Alza – přece jenom je to jeden z nejrychleji rostoucích (původně aukčních) webů. A s příchodem eBay v české verzi bude zajímavé sledovat další vývoj. Bohužel se mi z Aukra nepodařilo dostat stejné grafy jako před rokem – čísla už příliš nechtějí sdělovat. Takže jenom několik slovních postřehů:

MIF16

  • V porovnání se stejným obdobím loňského roku (listopad až prosinec) je letos počet předmětů, které prodejci vystavili na Aukru, už dvojnásobný.
  • Za rok 2008 se prostřednictvím Aukra prodalo více než 6 milionů předmětů, v celkové hodnotě zhruba 2,5 mld korun, v roce 2009 to bylo 10,8 milionu prodaných předmětů v celkové hodnotě přesahující 4 miliardy (přesně 4,2 mld).

Co přijde v roce 2010

Pokud je pravdou, že hospodářská krize v Česku stále neudeřila plnou silou, mají před sebou české internetové obchody nelehký rok. Rok 2010 by tak mohl být ovlivněn některými faktory z následujícího seznamu:

  • Spotřební trh, podle samotných obchodů, stagnuje a koláč prodeje spotřební elektroniky se zmenšuje.
  • V roce 2009 Češi šetřili, nejezdili na dovolené, neutráceli a většina z nich pak utratila peníze za Vánoce.
  • Krize dopadla i na „silnější sociální skupinu“.
  • Jan Samko z Alza.cz doslova říká, že „teprve letos vnímám, že prodat cokoliv je nejtěžší, co kdy pamatuji.“
  • Na obchodech se krize projevuje, řada z malých je před krachem či krachují, ti větší pociťují výrazný pokles marže.
  • Pokud na náš trh dorazí agresivnější „východní hráči“, je možné očekávat další problémy.
  • Udržet růst je stále obtížnější, již citovaný Jan Samko to uvádí příkladem – „na nárůst o 30 % jsme museli prodat téměř 2× tolik položek.“
  • Došlo k výraznému poklesu cen, smartphony padly z 20 tisíc až na pět tisíc, notebooky z 25 tisíc na 15 tisíc.

V zahraničí se předpovědí chování spotřebitelů objevilo hodně a možná není od věci pár klíčových věcí uvést. Za rok můžeme zkusit ověřit, nakolik se chování českých spotřebitelů podobá těm zahraničním.

  • Nezaměstnanost a další ekonomické faktory mají hlavní vliv na snížení útrat.
  • Hlavní důraz u kupovaného zboží je kladen na hodnotu.
  • Poptávka po nízkých cenách bude nutit prodejce k odlišení se jiným způsobem, než jenom cenami.
  • Počet prodaných kusů bude stoupat více než obrat.
  • Lokální a regionální hráči budou cílem akvizicí.
  • Transparentnost a poctivost prodejců bude stále důležitější.
  • Bude stoupat úloha poskytovaných služeb – zejména bezproblémové dodání a placení, možnost odběru v kamenné prodejně.
  • Nakupující budou více ovlivňování recenzemi a referencemi.
  • Vzroste role sociálních sítí.
  • Nakupující budou ovlivnění „zelenou horečkou“ ve snaze být ekologičtí, stejně tak jako bude mít vyšší vliv charita.

Anketa

Mají na vaše nakupování vliv myšlenky na ekologickou a sociální udržitelnost?

7 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 1. 2010 9:36

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »