Hlavní navigace

Internetové obchody budoucnosti

Jan Vavřička 12. 3. 2008

Položili jste si někdy otázku, jak bude vypadat internetové nakupování budoucnosti, a nemohli jste se dobrat uspokojivé odpovědi? Nezoufejte! Nabízím vám vizi, která by se mohla stát realitou. Budoucnost e-shoppingu spočívá v uživatelském pohodlí a ve špičkových technologiích.

Představte si svět bez klikání. Myslíte si, že je tato představa utopická? Nikoliv! Stačí navštívit portál www.dontclick.it a ocitnete se ve zvláštním prostředí, kde klikání prostě neexistuje. Elegantní, uživatelsky příjemné, trochu kuriózní a rozhodně unikátní ovládání myši je, podle mého názoru, jedním ze způsobů, jak zvítězit v boji o uživatele (zákazníka).

Vítězem na poli e–businessu se však stane ten, kdo uživateli poskytne ještě větší komfort. Setkali jste se někdy s pojmem eye-tracking? V podstatě se jedná o metodu využití oční kamery nebo zařízení, které sleduje pohyby lidského oka a dokáže zjistit, kam se toto oko právě dívá a do jaké vzdálenosti má zaostřeno. V marketingu se eye-tracking používá pro optimalizaci layoutu marketingových sdělení (direct mail, webové stránky, videospot, apod.).

Budoucnost internetového nakupování vidím v implementaci uživatelsky příjemného rozhraní „eye-buying“. Toto rozhraní je vylepšením modelu eye-tracking, kdy zákazník nakupuje pouhým pohybem oka či mrknutím. Zavedením takového systému by zákazník získal neuvěřitelné pohodlí a rozhodně by například nebyl ohrožen syndromem karpálního tunelu. Samozřejmě, že vývoj takového interface bude časově a finančně náročný, ale já pěvně věřím, že tato koncepce bude marketingově úspěšná. Se zavedením metody eye-buying logicky souvisí i změny v koncepci internetové reklamy. Systémy PPC (pay per click) budou nahrazeny systémy PPB (pay per blink). Doposud je systém PPC nastaven tak, že inzerent platí za prokliknutí reklamního inzerátu uživatelem. To se však změní a firmy budou platit za každé realizované mrknutí. Vylepšené webové kamery se masivně rozšíří mezi internetovou populací a systém „eye-tracking 2.0“ bude vyhodnocovat, na jakou reklamu se uživatel dívá, a pokud mrkne, realizuje se přesměrování na specifikovanou cílovou URL.

Se zavedením systému nakupování prostřednictvím mrkání vypukne doménová válka, a proto vám radím zaregistrovat zajímavé domény včas. Pro český trh rozhodně doporučuji prozatím volnou doménu www.omrkni.to (v tomto případě se opravdu vyplatí zaregistrovat si národní doménu Království Tonga).

Mrkání ale stále neznamená maximální pohodlí pro uživatele. Ještě lepším nákupním systémem se nakonec stane „brain-buying“. Po implementaci čipu přímo do mozku uživatele (zákazníka) bude možno realizovat nákup pouhou myšlenkou. Již v současnosti existuje zařízení BCI (brain-computer interface), které umožňuje ovládat počítač pomocí myšlenek. Zařízení snímá malé rozdíly elektrického napětí vznikající při práci mozku a na jejich základě pak vykoná počítač přiřazené příkazy.

WT100

Možnost ovládání strojů (počítačů) prostřednictvím myšlenky potvrdil například také profesor Ivo Provazník z Ústavu biomedicínského inženýrství FEKT VUT v rozhovoru pro ČT1 již 25. ledna 2007.

Vítejte v budoucnosti!

Našli jste v článku chybu?
Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Podnikatel.cz: ČOI zamířila na e-shopy. Zaplatí 1,5 milionu

ČOI zamířila na e-shopy. Zaplatí 1,5 milionu

Podnikatel.cz: Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Podnikatel.cz: Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Vitalia.cz: Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Lupa.cz: Proč jsou firemní počítače pomalé?

Proč jsou firemní počítače pomalé?

Podnikatel.cz: „Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

„Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

DigiZone.cz: O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

DigiZone.cz: Digi2GO: výborný základ, ale...

Digi2GO: výborný základ, ale...

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup