Internetové společnosti tlačí na americkou vládu, chtějí větší transparentnost

Aféra okolo PRISMu stále neutichla, internetové společnosti začaly tlačit na americkou vládu, vadí jim nemožnost informovat dostatečně o požadavcích na data

Facebook, Microsoft a Google chtějí od americké vlády získat svolení k zveřejnění detailnějších informací o tom, jaké požadavky vláda vznáší na uživatelská data. Google žádá o možnost publikovat agregovaná data o „národních bezpečnostních požadavcích“. 

V otevřeném dopise pro generálního prokurátora a FBI (viz Asking the U.S. government to allow Google to publish more national security request data) zmiňuje i to, že Google řadu let pracoval na vybudování důvěry uživatelů. A také to, že rozhodně vláda žádný přímý přístup k serverům nemá.

Obama, mimochodem, existenci programu na shromažďování dat o telefonních hovorech a aktivitách zahraničních uživatelů Internetu potvrdil již 6. června. Program obhajoval s tím, že jde o aktivity schválené Kongresem a důležité pro boj s terorismem.

Poměrně zajímavá je i reakce Facebooku – v e-mailu od Teda Ullyota, právníka společnosti, se totiž uvádí,  že by „uvítali možnost sdílet s těmi kdo používají Facebook okolo světa aby získali kompletní obraz o vládních požadavcích, které dostávají a jak na ně reagují“.

CIF16

K třem již citovaným se navíc přidal i Twitter, Alex Macgillivray, právník Twitteru, to vyjádřil tweetem, ve kterém jasně souhlasil s Google a ostatními. Twitter také žádá více transparentnosti. Zmiňuje v něm i podstatný mechanismus – National Security Letter (NSL), dopis, pomocí kterého vláda Spojených států žádá o poskytnutí informací a který ale zároveň zakazuje o této žádosti jakkoliv informovat.

GoogleMicrosoft i Twitter přitom zveřejňují informace o požadavcích vlád na informace o uživatelích i zásazích do obsahu. Co se ale údajů o USA týče, nejsou zde zahrnuty požadavky právě pomocí NSL, ale také v rámci FISA (Foreign Intelligence Surveillance Act). Tedy zákona, který slouží pro sledování a shromažďování „zahraničních zpravodajských informací“ týkajících se „zahraničních sil“ a „agentů zahraničních sil“.

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 14. 6. 2013 12:33

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »