Internetové startupy najely na finanční mělčinu, napsal Wall Street Journal

Sílící nechuť rizikových investorů podstupovat riziko se v Křemíkovém údolí projevuje nedostatkem peněz především pro startupy v nejranější fázi vývoje. Jejich zakladatelé se při hledání investora musejí spokojit s podstatně nižšími valuacemi svých firmiček, případně hledat jiné způsoby financování, kupříkladu překlenovací úvěry od bank.

Zlaté časy startupů, kdy se investoři mohli přetrhnout, aby vložili peníze do začínajících internetových firem, pomalu končí, napsal na konci minulého týdne deník Wall Street Journal a rozpoutal tím zajímavou debatu o tom, zda vidíme začátek konce další internetové bubliny.

Podle Navala Ravikanta, provozovatele webu AngelList, který dává dohromady startupy a investory, klesla letos průměrná hodnota firem při vstupu kapitálového partnera z pásma 6 až 8 milionů dolarů na hodnotu mezi 3 a 5 miliony. Trh financování startupů podle něj „bezpochyby týden po týdnu slábne“. Na jeho webu se každý den hlásí o financování 50 až 100 nových startupů, investora však získá jen jeden nebo dva. „Míra přežití těchto firem výrazně poklesla,“ řekl WSJ Ravikant.

Jak vyplývá z databáze VentureSource, získalo finance z fondů rizikového kapitálu od roku 2009 do konce letošního prvního pololetí 826 internetových startupů zaměřených na poskytování služeb koncovým uživatelům. To je dvakrát víc než v době první internetové bubliny v letech 1998 až 2000. Číslo přitom nezahrnuje investice od tak zvaných andělských investorů, kteří do startupů vkládají své soukromé peníze. Ve skutečnosti bude tedy startupů, které v posledních měsících získaly investici, ještě více. 

EBF6

Částky, které mladí američtí online podnikatelé za podíly ve svých firmách požadují, dosáhly závratné výšky, a investorů ochotných na takové podmínky přistoupit ubývá. Raději své peníze vkládají do už rozjetých větších projektů, v nichž sice získají menší podíl, ale také lepší šanci, že se jim investice zhodnotí. Může to být příležitost i pro české startupy – přibývá totiž amerických investorů, kteří hledají nové příležitosti v Evropě, kde je zatím levněji.

Zdroj: Wall Street Journal

12 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 29. 10. 2011 20:35

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»