Hlavní navigace

Internetový duben bude plný otázek a možná i nějakých těch překvapení

10. 5. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 29
Koho by nezajímalo, kolik českých uživatelům má Google. A jak je to vlastně s tím Facebookem, když už je to nejhledanější slovo na českém Internetu? Bylo něco špatného na kategorii "Pracovní servery"?

Kdepak jen ten Google je

Pokud by někdo toužil po nějakém dubnovém překvapení v oblastí portálů, má tradičně smůlu. Seznam.cz stále spolehlivě vede a tradiční portály stále stejně spolehlivě stagnují. Vidět je to jak na opožděných (březnových) grafech reálných uživatelů (RU), tak na neopožděných odhadech reálných uživatelů (RUest). A pořád je zde stejná otázka. Kdepak jen ten Google je? A najdou portály způsob, jak změnit klesající význam hlavních stránek?

portaly-2010-03-HP

Návštěvnost hlavních stránek (Zdroj: NetMonitor, RU)

portaly-2010-04-celkem-ruest

Návštěvnost portálů (Zdroj: NetMonitor, RUest)

Na dubnových datech NetMonitoru je zajímavé navíc i to, že v RUest (tedy v odhadech RU) je vidět poměrně velký pokles oproti březnu. Uvidíme, s čím NetMonitor přijde po zahrnutí panelu a magické konstanty – dubnových RU se bohužel dočkáme až na konci května.

A kdepak jen ten Facebook je?

Google Trends for Websites bohužel neposkytují údaje o Google.com (chytré, ale nepraktické). Co ale poskytují, je trendový pohled na Facebook.com – a srovnání s největšími českými weby je zajímavé – od konce loňského roku Facebook.com ještě stále nabírá nové uživatele a vzdaluje se pozvolna všemu, co se roky snaží „porazit“ Seznam. A možná tak jednoho dne Seznam porazí. Nebo si myslíte, že je to nereálné?

facebook-vs-ostatni-2010-04

Facebook vs. české portály (Zdroj: Google Trends for WebSites)

Facebook je druhé nehledanější slovo na českém Internetu

Při pročítání statistik v článku ‚Facebook‘ Top Search Term in March se nedalo nepodívat na statistiky týkající se vyhledávání v České republice. A „facebook“ se objevil na prvním místě statistik hledaní pro duben i pro hledání na českém Internetu (tabulka získaná před koncem dubna, aktuální data už mohou být mírně rozdílná). Jde samozřejmě o statistiky z Google – co hledají lidé na Seznam.cz (který by stále měl být jedničkou ve vyhledávání na českém Internetu) zjistit nejde – Seznam poskytuje čas od času žebříčky, ale ty jsou „redakčně“ upraveny. Ukáže se v nich Facebook na prvním místě, až bude čas je zveřejnit?

facebook 1
Pořadí duben 2010 březen 2010 únor 2010
1 facebook praha mp3
2 mp3 mp3 brno
3 google google facebook
4 se se google
5 seznam facebook se
6 youtube seznam hry
7 seznam.cz youtube seznam
8 hry hry seznam.cz
9 práce seznam.cz youtube
10 torrent práce vancouver

Pokud vás zajímají data od začátku roku 2010 vs. čtyři poslední měsíce loňského, tak stačí opět vhodně položit pár dotazů na „Statistiky vyhledávání“ v Google. A pokud přemýšlíte nad hledáním slova „se“, tak jde nejspíš o vliv „se“ ve víceslovném hledání – nejhledanější je „uvolněte se“ a „uvolněte se prosím“. A nemalý vliv má i použití „se“ a našeptávači.

facebook 2
leden – duben 2010 září – prosinec 2009
1 mp3 praha
2 facebook mp3
3 google google
4 se facebook
5 seznam se
6 youtube seznam
7 hry tv
8 seznam.cz program
9 torrent video
10 nokia hry

Vzestupy a pády

Pokud se podíváte na větší servery a změny v návštěvnosti mezi dubnem a březnem, tak najdete pár zajímavostí – bohužel mám trochu nedůvěru k dubnovým RUest (je tam příliš mnoho propadů), takže si nejsem jist, nakolik jsou vzestupy a pády skutečně spolehlivé. Ale psát v květnu o vzestupech a pádu z února na březen by bylo poněkud nedostatečné.

Jedním z největších skokanů je www.vybereme.cz – vzestup jde na vrub znovuspuštění a web patří k TN.CZ (CET 21), takže případný vzestup je reálný – stačí, pokud TN.CZ opravdu začne něco podobného zviditelňovat. A všimněte si „partnerství“ se Zlatými stránkami. Za malou chvíli se k nim dostaneme také.

FB Homepage

Vybereme.cz návštěvnost (Zdroj: NetMonitor, RUest)

Mezi skokany je i www.srovnani­cen.cz patřící MITON CZ, s.r.o – mimochodem společnosti s nejenom hodně širokým portfoliem služeb, ale také docela úspěšnými portfoliem služeb. A zde přichází další slíbená otázka – tipnete si, co MITON chystá k prodeji?

srovnani-cen-04-03-2010

Srovnanicen.cz návštěvnost (Zdroj: NetMonitor, RUest)

A do třetice skokanů – www.zahrada.cz – hlavně jako příklad typicky sezónního webu.

zahrada-cz-03-02-2010

Zahrada.cz návštěvnost (Zdroj: NetMonitor, RUest)

S propady je to ale také zajímavé. www.Hokej.cz se více-či-méně vrátil zpět po zájmu vyvolaném ZOH, ale proč tak hodně propadly www.zlatestran­ky.cz? Když už mají „v kapse“ další významné partnerství? Velmi podobný (-38,5 %) propad ostatně zaznamenal i www.inform.cz. A jak dlouho budou podobné „firemní“ katalogy přežívat?

Mezi velké propady ale můžete započítat například i www.surtep.cz a www.frekvence1­.cz. A březnovém přehledu zmiňované klesající www.linkuj.cz a www.dsl.cz pokračují v sestupu. 

propadlici-2010-04

Novinky v dubnovém NetMonitoru

V dubnových online datech (RUest) se objevilo i několik nových webů, které stojí za zmínku. A v minulém měsíci zmiňované www.stesti.cz (coby největší skokan) se pro změnu z NetMonitoru ztratilo.

 U všech tří lze pouze přemýšlet nad tím, jaký smysl pro ně má být v NetMonitor měření, které rozhodně nepatří mezi nejlevnější způsob zjištění návštěvnosti. A šance, že by si jich někdo s těmito čísly všiml pro reklamu v mediálkách, se velmi blíží nule.

NetMonitor a přepracované kategorie

NetMonitor se postaral o další zmatení doposud poměrně stabilních a sledovatelných čísel – došlo nejenom k přesunům serverů mezi kategoriemi, ale také ke změnám kategorií. A není mi moc jasné, proč se například ztratila kategorie „Pracovní servery“ a co vlastně bylo špatného na kategorii „Služby – mapy, e-mail, jízdní řády“ – ta se totiž ztratila taky. Ale je určitě dobré mít novou kategorii „Mužské magazíny o životním stylu“ (byť v ní bohužel chybí můj nejoblíbenější Muž a smrt – byť tenhle parodický web už je asi také v podstatě jenom součástí historie českého Internetu). Každopádně aktuální pohled na měnící se kategorie vypadá takto (v závorce je uveden dřívější název):

facebook 3
1.10 2.10 3.10 4.10
HP rozcestníků (HP rozcestníků) 5 750 064 5 107 298 5 678 110 5 129 047
Databáze a katalogy (Vyhledávače a katalogy) 3 482 662 3 187 149 4 246 361 4 761 132
Komunikační služby ()  –  – 3 197 383 4 428 881
Zpravodajství (Zpravodajství (domácí+zahra­niční)) 4 081 479 3 546 261 4 167 600 4 072 678
Bulvární magazíny (Bulvární zpravodajství, společenské magazíny) 3 546 307 3 182 261 3 598 212 3 598 212
Komunitní a teens servery, fotogalerie (Komunitní servery, chaty, seznamky) 3 846 600 3 427 637 3 904 196 3 523 830
E-commerce (Obchod, prodej, inzerce) 3 168 618 2 980 099 3 507 632 3 259 633
Servery zaměřené na ženy, děti, zdraví (Servery zaměřené na ženy a zdraví) 3 449 327 3 011 165 3 353 500 3 143 776
IT servery, mobilní a digitální technologie (IT servery, web, SW, HW) 3 937 275 3 612 711 3 747 976 3 061 268
TV, rádia (Média – tv, rádia) 3 106 343 3 249 716 3 298 633 3 024 237
Zábava a hry (Hry, zábava, hudba, film, kultura, děti) 4 066 426 3 685 493 3 843 938 2 799 326
Ekonomika, finance, právo (Ekonomika, finance, právo) 2 940 104 2 674 669 2 674 790 2 537 910
Společenské magazíny ()  –  – 2 028 482 2 513 415
Sport (Sport) 2 311 286 3 204 312 2 664 428 2 180 198
Cestování (Cestování) 1 960 419 1 693 946 1 860 137 1 820 694
Auto-moto (Auto-moto servery) 1 817 091 1 761 987 1 945 751 1 660 819
Bydlení a reality (Reality, servery o bydlení) 1 687 947 1 557 171 1 721 134 1 543 700
Zájmové servery, hobby (životní styl, hobby) 1 568 212 1 462 909 1 715 584 1 294 289
Mužské magazíny o životním stylu ()  –  – 498 193 680 327
Služby – mapy, e-mail, jízdní řády 5 357 465 4 936 218  –
Mobilní komunikace, digi, foto, video 2 005 003 1 860 797  –  –
Pracovní servery 812 645 746 039  –

Jak vypadají dvě „nové“ kategorie můžete vidět na následujících grafech.

BRAND24

muzske-magazina-2010-04

Mužské magazíny o živnotním stylu (Zdroj: NetMonitor, RU)

spolecenske-magaziny-2010-04

Společenské magazíny (Zdroj: NetMonitor, RU)

Máte svůj oblíbený online lifestylový magazín?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).