Hlavní navigace

Internetový marketing: české PPC systémy

22. 7. 2005
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Zatímco v minulém díle našeho seriálu o internetové reklamě jsme si PPC (platbu za proklik) probrali teoreticky, dnes jsou na řadě konkrétní PPC systémy, přicházející pro české inzerenty v úvahu. Kromě těch ryze českých je mezi nimi jeden původně slovenský a Google Adwords. Každý z nich má své výhody a nevýhody, vyberte si sami...

minulém článku jsem popsal PPC (platba za proklik), možnosti výkonového marketingu a základy inzerování v PPC systémech. V tomto dílu popíši jednotlivé systémy použitelné v Česku. Informace jsou přímo od provozovatelů systémů.

Všechny zmiňované systémy nabízejí možnost určit si cenu za proklik, zobrazují základní statistiku zobrazení, míry prokliku. Některé systémy nabízejí propracované možnosti nastavení kampaní, jako jsou vylučovací slova, víceslovná spojení, přesné shody, regionální a časové cílení.

Adcontext

1745


Na webu Adcontext se můžete dozvědět že, „systém Adcontext provozuje společnost Computer press Media, která je také provozovatelem systému Adrenaline a Newlinx, se kterým je Adcontext spojen.“

Je to nejmladší PPC systém v ČR. Zadávání kampaní je zde docela snadné. Ale také zde není příliš možností k nastavení. Není možné zadávat víceslovné fráze, nelze přímo zadávat slova, která systém nezná. To jsou dost významná omezení. Systém automaticky skloňuje slova do základního tvaru. Adcontext nemá příliš dobrou nápovědu, ale pokud znáte jiný PPC systém, asi ji ani nebudete kvůli jeho jednoduchosti potřebovat. Před spuštěním kampaně musíte mít předplacen kredit – převodem na účet. V Adcontext je minimální cena za proklik 1,50 Kč.

Server, který poskytne prostor pro inzeráty z Adcontext, dostane z každého prokliku provizi 30–50 procent. Při minimální ceně za proklik by to mělo být nejméně 0,45 Kč. Výše provize záleží na velikosti serveru a umístění reklamy.

bbKontext

1746


Dalším novým PPC systémem v Česku je bbKontext. Nejdříve se jmenoval „Edward“, ale kvůli problémům s podobností slova s názvem konkurenčních „AdWords“ byl přejmenován. Stejná společnost provozuje výměnný bannerový systém Billboard. Textové reklamy se zobrazují právě tam. Ale nejen tam. Klasický bannerový proužek je pro potřeby textové reklamy rozdělen na dva boxy a v každém z nich je jeden inzerát. V jiných rozměrech bannerů může být jeden až pět inzerátů najednou v závislosti na velikosti plochy banneru.

Zdá se mi, že bbKontext má po AdWords nejpropracovanější možnost nastavení kampaní. Navíc má i některé další možnosti cílení. Na hodiny a dny v týdnu, kdy se bude reklama zobrazovat, regionálně, oborově (např. pouze na stránky o nemovitostech), podle frekvence počtu zobrazení jednomu uživateli či také podle operačního systému či internetového prohlížeče. bbKontext umožňuje zadat vylučovací slova, k jednomu slovu (např. reality (= nemovitost)) je jen jedno vylučovací slovo (např. show). Pomocník pro výběr slov zobrazuje související a úspěšná slova z jiných kampaní. Ale ne vždy jsou opravdu nápomocná. Například ke slovu „mobil“ se zobrazí související slova „zbylý“, „moto“, „chata“ a jako úspěšná slova „tepelný“ či „řeka“. K jednomu slovu se může zobrazit více inzerátů a pak vybrat ten nejúspěšnější (podobně jako v AdWords).

Do systému se mají zadávat pouze podstatná a přídavná jména. Nápověda systémů říká, že „další slovní tvary a druhy příslušného slova už bbKontext zjistí automaticky.“ Slova, která systém nezná, se musí zadat přes administrátory (e-mail).

Teoreticky můžete mít cenu za proklik jednu korunu (asi sedm procent kampaní), ale musíte dosáhnout koeficientu „1“. Ten se počítá jako míra prokliku (CTR) krát nabídnutá cena. Nabídnutá částka za proklik je cenou maximální. „Pokud je v daný moment váš koeficient zobrazování příznivý, systém automaticky sníží cenu za kliknutí tak, abyste zbytečně nepřepláceli,“ říká nápověda.

Druhou možností zobrazení inzerátu je bbText. Reklama se nezobrazuje jen ve vyhrazeném místě pro kontextovou reklamu, ale váže se i na slovo v textu. To je dvakrát podtrženo a při najetí myší nad slovo se zobrazí reklamní sdělení. Při zadávání kampaně máte možnost u jednotlivých slov určit, zda se bude přes bbText objevovat. Systém má pokročilou nápovědu a platí se předem – nabití účtu.

Majitelům serveru, kteří jsou zapojeni do systému, je přiznána provize 60 procent z ceny kliku po odečtení nákladů spojených s prodejem. Navíc je zde provizní systém za získání nového klienta.

ETARGET

1747


Původně slovenský internetový reklamní systém ETARGET existuje již dva a půl roku. Po AdWords má druhý největší denní počet zobrazení. Systém využívají například servery IInfo, iDnes, Zoohoo.

Igor Leska z ETARGET zmiňuje tyto přednosti systému: „ETARGET nabízí dobré umístění odkazů (žádné patičky ani bannerové pozice), zákaznický (i telefonický) servis a možnost vytváření reklam s dynamickými odkazy“ (pozn. 11). Oproti českým Adcontext a bbKontext můžete pomocí ETARGET inzerovat i na slovenském a maďarském Internetu. Pozici inzerátu neovlivňuje jen nabídnutá cena, ale relevance fráze a čas, kdy byl naposledy vybit kredit (pozn. 8).

U vybraných slov je cena za proklik 1,50 Kč, ale u většiny pět korun. Zadanou/ nabídnutou cenu vždy zaplatíte celou. U bbKontext nebo AdWords zaplatíte jen cenu, která je potřeba k udržení pozice, tedy místo celých pěti korun například jen 4,20 Kč.

ETARGET má nástroje pro hledání slov (kombinací) s počtem hledání za den a maximální nabídnutou cenou a nástroj, který pro dané slovo zobrazí inzeráty konkurence i se zadanou cenou za proklik.

Google AdWords

1748


Reklamy se zobrazují ve vyhledávací a obsahové síti Google. To zahrnuje nejen samotný vyhledávač Google, ale i výsledky vyhledávaní Seznamu (hledání ve světě) a nebo české Tiscali.

AdWords mají díky svým pokročilým možnostem nastavení kampaní a nástrojům pro výběr vhodných slov vysokou míru prokliku (CTR). V tomto systému se platí jen cena potřebná k udržení pozice – maximální nabídnutá cena prokliku (CPC) nemusí být tedy zaplacena celá.

Výhodou systému AdWords je nástroj pro měření konverzního poměru. Ten se dá použít i pro měření konverze i v ostatních systémech PPC a nebo i měření konverzí v e-mailové kampani.

V ETarget se dá sice inzerovat i na Slovensku a Maďarsku, ale v AdWords můžete ze stejného účtu obsáhnout téměř celý svět.

Pouze u AdWords se platí aktivační poplatek pět dolarů. Levnější je platit v dolarech, a ne v českých korunách. Minimální cena za proklik je totiž 1,5 Kč, ale jen 0,05 dolaru. Faktury se platí zpětně jednou za měsíc nebo při překročení určité částky. Pro inzerování v systému musíte mít embosovanou platební kartu, z které se pak proinzerované částky strhávají. Systém má pokročilou nápovědu, a to i v češtině.

Centrum

Centrum nabízí platbu za proklik. Na mé dotazy ohledně jejich systému jsem dostal od pana Karola Veleby toto vyjádření: „Nakoľko sú naše marketingové plány a obchodná politika v štádiu priprav a realizácie, nemôžeme Vám Vaše otázky plnohodnotne zodpovedať.“ Jsou však známy ceny za proklik: 1000 kliků 9900 korun, 2000 kliků 18.000 korun, 5000 kliků 38.000 korun. Tyto ceny jsou v porovnání s ostatními systémy výrazně vyšší. A nejspíše musíte koupit celý „balíček“ prokliků.

Potenza

Potenza není klasický PPC systém, nicméně formu platby za proklik umožňuje. Je to jedna z forem výkonového marketingu (viz minulý článek). Dále je možné platit provizi z realizované objednávky, za vyplněný formulář či registraci služby či jiný výkon.

Porovnání PPC systémů

  Adcontext bbKontext ETarget AdWords
Stáří systému duben 05 leden 05 listopad 02 duben 04 cílení na ČR
Aktivní inzerenti 50 stovky 760 tisíce
Počet webů s inzeráty 71 (brzy 100) 25 tisíc (síť Billboard) přes 90 vyhledávací a obsahová síť Google
Hlavní weby s inzeráty servery Computer Press (1) a síť Newlinx nelze určit, pro různá slova jsou „hlavní“ weby různé iDnes, Zoohoo, Quick, Volny, portály IInfo, Ringier, Economia, Caramba, Stahuj vyhledávací a obsahová síť Google
Denní počet zobrazení 90 tisíc statisíce až miliony 3,9 mil na CZ, 1,2 mil na SK, 43 tis v HU miliony
Pozici inzerátu ovlivňuje cena za proklik (2) koeficient zobrazování (5) – zvýšení ceny za proklik nebo zlepšení CTR 1. relevance (8), 2. stejná relevance pak cena, 3. stejná cena, pak čas, naposledy vybitý kredit (9) koeficient – CTR krát nabízená cena; zvýšit CTR nebo nabízenou cenu
Jak se přiřazují inzeráty fulltextové prohledávání obsahu koeficient klíčovosti – počet výskytů slova ve stránce, výskyty synonym, pozice ve stránce, okolní HTML apod. vyhledávače – zadaný dotaz, kategorie katalogů – interně zadaná slova, stránky – konkrétní článek vyhledávače – zadaný dotaz, stránky – konkrétní článek
Omezení inzerátů erotické zaměření, reklama na konkurenční systémy pravidla pravidla pravidla
Minimální cena prokliku 1,50 Kč 1 Kč 5 Kč (vybraná slova 1,50 Kč), 5 Sk, 50 Ft 0,05 USD, 1,5 Kč
Průměrná míra prokliku celkem nezveřejněna (3) 0,4 % celkově, u 90 procent slov lepší než 0,25 %, 60 % slov lepší než 0,5 % nezveřejněna nezveřejněna
Vylučovací slova ne ano bude v srpnu ano
Délka titulku (T), popisku (P) a adresy T 25 znaků, P1 – 35 znaků, P2 – 35 znaků, URL 35 znaků T 32 znaků, P 73 znaků, patička 32 znaků T 50, P 180, URL neomezeně (10) T 25 znaků, P1 35 znaků, P2 35 znaků, URL 35 znaků
Nastavení přesnější shody slov ne částečně ano (6) přesná shoda – v srpnu ano (velmi pokročilé nastavení)
Nastavení frází zatím ne ne, ale lze pro klienta zapnout ano ano
Možnost slov, která systém nezná ano ano (7) ano ano
Nástroj pro návrh slov ne (4) ano (synonyma, nejčastější výskyt slova ve stránkách, nejúspěšnější slova v již proběhlých kampaních) ano ano
Statistiky průměrné hledanosti slov a nabídka konkurence zatím ne / ne ano / ano ano / ano ano / ne

Doplnění tabulky:

Adcontext
1 Výměna konkurenčního systému na serverech Computer Press (Živě.cz, Mobilmania, Autorevue, Finexpert, Connect, Doupě).
2 Připravuje se podle míry prokliku.
3 Nabízí vyšší provizi serverům, které umístí odkazy na lepší pozici.
4 Za příplatek vytvoří návrh slov administrátoři.

bbKontext
5 Koeficient zobrazení je celé číslo vzniklé součinem ceny za klik a dosaženého CTR.
6 Přesná či volná shoda zatím nastavit nejde, ale částečně je to suplováno tím, že při posuzování klíčovosti se do úvahy berou i synonyma slov. Lze cílit i na více slov (až 3) ve vztahu “a zároveň“, tj. všechna slova se ve stránce musí vyskytnout a musí splnit požadavek na klíčovost.
7 Při zadání slova systém přiřadí synonyma a tvary všech pádů jednotného a množného čísla.

BRAND24

ETarget
8 Relevance (např. na dotaz „notebook asus m6“ se nejdříve zobrazí všichni klienti inzerující na toto spojení (na pořadí slov nezáleží). Potom všichni inzerenti na dvojslovné spojení např. „asus m6“ a nakonec ti, co měli zadáno jedno slovo např. „notebook“.
9 V případě stejné ceny rozhoduje čas, kdy měl klient naposledy vybitý kredit. Je dobré mít dlouhodobě kredit v plusu, protože při vybití se „restartuje čas“. Po dobití kreditu je klient na posledním místě v rámci stejných cenových nabídek.
10 Když je URL příliš dlouhá, zobrazí se pouze doména.
11 Dynamické odkazy: na požádání klienta se vytvoří šablona na odkaz, do které se postupně doplňují texty podle hledaného výrazu. Při hledání "nokia 6230“ bude titulek „Nokia 6320 za 3450 Kč“ směřující na konkrétní stránku.

V příštím díle si povíme o bannerové reklamě.

Hlasujte o novém designu Lupy
Nová Lupa bude v novém kabátě. I vy můžete svým hlasem rozhodnout, jak bude vypadat. Pomožte nám vybrat ten nejlepší design! Hlasovat můžete až do 27. července 2005 na adrese /design.php3

Který systém používáte?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracuje jako strategist ve společnosti H1.cz. Jeho profesní život se točí kolem online marketingu, marketingových strategií a tato témata konzultuje a školí. Je spoluzakladatelem společnosti H1.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).