Hlavní navigace

Internetový marketing v politice

Robert Němec 30. 1. 2002

Většina lidí si pod pojmem "internetový politický marketing" představí webovou stránku. S dvouletým zpožděním za Spojenými státy k nám dorazilo aktivní využívání Internetu a mediálních virů v politických kampaních. Jako první je použila nově vznikající strana Naděje -- a to hned čtyřikrát.

Aktivním politickým internetovým marketingem nemyslím vlastní internetovou stránku, obzvláště v podobě, v jaké je mají české politické strany. Jejich weby by se daly označit jako „online brožury“ a ne jako „interaktivní nástroj komunikace mezi politikem a voličem“.

Naše studie o politickém internetovém marketingu rozeznává dvacet sedm druhů využití Internetu v předvolební kampani. Strana Naděje využila čtyři z nich: virovou kampaň, rozesílání emailů, možnost vytisknout si vlastní propagační letáky a to, co označujeme jako „hračky“. O co konkrétně šlo?

Rozesílání emailů

Jako jeden z nejsilnějších nástrojů pro politické kampaně na Internetu se uvádí využití emailu. Samozřejmě jde jen o ten, se kterým předem explicitně souhlasíte, žádný spam. Těžko předpokládat, že by normální občan navštěvoval stránku vaší strany každý den – při týdenní návštěvě můžete hovořit o štěstí. Ale když mu každý den pošlete email, získate – třebas na chvíli – jeho pozornost. Důležité je tedy vybudovat si solidní databázi emailových adres.

Strana Naděje dosud žádnou databázi nemá. Proto bylo zvoleno jiné řešení. Vymyslel se email, který se přeposlal vedoucím představitelům strany a ti jej pak – s osobním dovětkem (je důležité, aby email zněl osobně, snižuje se tím riziko nařčení ze spamu) – přeposlali svým přátelům a známým, od nichž se nařčení ze spamu nedalo očekávat. Takto již můžete počítat se stovkou příjemců vašeho sdělení.

Společný text emailu zněl:

Vážené dámy a pánové,

na podnět J. Hartla a S. Hubálka vám zasílám v příloze tohoto mailu dokument A4 ve formátu PDF, který obsahuje kartičky s logem Naděje, oznámením, že se tato strana právě narodila a s mailovou adresou. Dokument lze vytisknout na stolní tiskárně a při troše šikovnosti dle naznačených značek pro meziřez rozdělit na tři samostatné kartičky. Toto vše by mělo sloužit k následující akci: každý z nás by měl z přiloženého souboru vyrobit 30 kopií kartiček a ty rozdat 30 lidem s prosbou, aby i oni kartičku 30krát rozmnožili a rozdali dalším třiceti lidem atd. Zda budete používat hrozbu, že postihne neštěstí každého, kdo kartičky nerozseje, nechávám na vás. Spolu s rozřezanou kartičkou by bylo možná užitečné předávat těm, u kterých víte, že se do rozmožování pustí, buď PDF soubor nebo nerozřezaný dokument A4, aby mohli pohodlně kopírovat, skenovat atd.

Mnoho zábavy při této nové společenskopo­litické hře přeje Ivo Kaleta

O tom, že je důležité během předvolební kampaně rozesílat emaily, jsem již hovořil. Podívejme se na další tři druhy využití Internetu v politickém marketingu.

Virová kampaň

Virová kampaň je u nás takřka neznámá, v USA se považuje za jeden z nejdůležitějších prvků internetové kampaně. „Je to přirozenost viru, která nutí jeho hostitele, aby jej vyvinul a rozšířil. To je důvod, proč mají viry úspěch. Stejně tak to musí být v éře nových médií,“ říká Anthony Painter, který byl internetovým poradcem britských labouristů ve volbách v roce 2001, ve své knize Viral Politics.

Virová kampaň je založena na tom, že vybízí příjemce svého sdělení, aby toto poselství předali dál. Zatímco v každém lepším webzinu či e-shopu lze najít odkaz „Informuj přátele“, žádná z českých stran tuto funkci nenabízí.

Důraz na informování známých se však v internetovém politickém marketingu klade především přeposíláním emailů.

Nejúspěšnější virový email byl rozeslán 14. září 2000 a zněl takto:

Píše se rok 1960.

John F. Kennedy vyhrává volby, protože obdržel:

1 HLAS NAVÍC pro volební okrsek v Illinois (8 858 hlasů)
3 HLASY NAVÍC pro volební okrsek v Missouri (9 880 hlasů)
3 HLASY NAVÍC pro volební okrsek v New Jersey (22 091 hlasů)

Bez těchto 40 829 hlasů by volby vyhrál Nixon.

NA VAŠEM HLASU ZÁLEŽÍ.

Experti říkají, že toto budou NEJTĚSNĚJŠÍ volby od roku 1960. Souhlasíme.

Co s tím VY můžete udělat? Připojte se k Bushově e-volebnímu turné!

a. Přepošlete tento e-mail vašim přátelům a kolegům
b. Po té klikněte na níže uvedený odkaz a vložte svoji e-mailovou adresu

Staňte se součástí historie, nastupte do Bushova e-volebního turné a připojte se k tomu, co se stane jedním z NEJVĚTŠÍCH HNUTÍCH V DĚJINÁCH USA.

UČIŇTE TU ZMĚNU! a 8. listopadu obdržíte e-mail, který bude říkat: „ZVOLENÝ PREZIDENT GEORGE W. BUSH VÁM DĚKUJE.“

Greg Sedberry, šéf internetového týmu George W. Bushe v knize Elections in the Age of the Internet k tomu říká: „Dopad byl fenomenální. Během méně než měsíce se díky tomu zvýšil objem naší databáze emailových adres o 51 procent! Tento první e-volební email koloval po Internetu celé týdny.“

Možnost vytisknout si vlastní propagační materiály

Zahraniční politici pochopili, že jim Internet může ušetřit náklady, když umožní jejich příznivcům, aby si sami tiskli propagační materiály. Na druhou stranu je třeba přiznat, že tuto možno využívají především chudší politici.

Velmi dobře tuto možnost využil např. Ralph Nader.

„Hračky“

Politický site nesmí být nudný. Mnoho lidí politika nudí, a proto je třeba jim nabídnout něco, čím je pobavíme. Může se jednat buď o interaktivní aplikaci (George W. Bush měl např. daňový kalkulátor, pomocí kterého jste si mohli spočítat, kolik ušetříte na daních, když Bush vyhraje, jinde byl k dispozic kvíz, internetová křížovka nebo stránka pro děti).

Výše uvedená kampaň strany Naděje by se dala ještě zefektivnit, kdyby nenabízeli k rozstříhání leták, ale třeba vtipné pexeso.

Pokud bych měl této kampani něco vytknout, pak možná to, že posílat PDF soubor o velikosti 338 kB emailem mi nepřijde nejšťastnější. Spíše bych do emailu umístil odkaz na web strany. Při stahování by bylo možno ještě vložit vlastní email, abyste mohli býti stále informováni o věcech, o něž máte zájem.

Našli jste v článku chybu?

4. 2. 2002 23:14

Robert Němec (neregistrovaný)
V knize, ze které jsem čerpal, nebylo přesné číslo uvedeno. Nicméně NY Times 6. listopadu 2000 psaly, že na konci Bushovy kampaně byly jeho e-maily zasílány "to nearly one million voters". Takže ať bylo ono číslo před výše uvedeným mailem jakékoli, jistě se jednalo minimálně o 100 000, spíše více. Takže se nebojte, jednalo se skutečně o úspěch. Nicméně je to dobrá poznámka. Kéž by takhle přemýšlelo více lidí!

Jinak naše služby si asi čtenáři Lupy neobjednají, ty se prodávají jinak. …

4. 2. 2002 15:39

MaLer (neregistrovaný)
V okamziku, kdy nerikate z ceho se roste, je procentualni rust pomerne irelevantni. Jinak mi vas clanek prijde jako pekna reklama... na vase sluzby ;)
Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů