Hlavní navigace

Internetový marketing v politice

30. 1. 2002
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Většina lidí si pod pojmem "internetový politický marketing" představí webovou stránku. S dvouletým zpožděním za Spojenými státy k nám dorazilo aktivní využívání Internetu a mediálních virů v politických kampaních. Jako první je použila nově vznikající strana Naděje -- a to hned čtyřikrát.

Aktivním politickým internetovým marketingem nemyslím vlastní internetovou stránku, obzvláště v podobě, v jaké je mají české politické strany. Jejich weby by se daly označit jako „online brožury“ a ne jako „interaktivní nástroj komunikace mezi politikem a voličem“.

Naše studie o politickém internetovém marketingu rozeznává dvacet sedm druhů využití Internetu v předvolební kampani. Strana Naděje využila čtyři z nich: virovou kampaň, rozesílání emailů, možnost vytisknout si vlastní propagační letáky a to, co označujeme jako „hračky“. O co konkrétně šlo?

Rozesílání emailů

Jako jeden z nejsilnějších nástrojů pro politické kampaně na Internetu se uvádí využití emailu. Samozřejmě jde jen o ten, se kterým předem explicitně souhlasíte, žádný spam. Těžko předpokládat, že by normální občan navštěvoval stránku vaší strany každý den – při týdenní návštěvě můžete hovořit o štěstí. Ale když mu každý den pošlete email, získate – třebas na chvíli – jeho pozornost. Důležité je tedy vybudovat si solidní databázi emailových adres.

Strana Naděje dosud žádnou databázi nemá. Proto bylo zvoleno jiné řešení. Vymyslel se email, který se přeposlal vedoucím představitelům strany a ti jej pak – s osobním dovětkem (je důležité, aby email zněl osobně, snižuje se tím riziko nařčení ze spamu) – přeposlali svým přátelům a známým, od nichž se nařčení ze spamu nedalo očekávat. Takto již můžete počítat se stovkou příjemců vašeho sdělení.

Společný text emailu zněl:

Vážené dámy a pánové,

na podnět J. Hartla a S. Hubálka vám zasílám v příloze tohoto mailu dokument A4 ve formátu PDF, který obsahuje kartičky s logem Naděje, oznámením, že se tato strana právě narodila a s mailovou adresou. Dokument lze vytisknout na stolní tiskárně a při troše šikovnosti dle naznačených značek pro meziřez rozdělit na tři samostatné kartičky. Toto vše by mělo sloužit k následující akci: každý z nás by měl z přiloženého souboru vyrobit 30 kopií kartiček a ty rozdat 30 lidem s prosbou, aby i oni kartičku 30krát rozmnožili a rozdali dalším třiceti lidem atd. Zda budete používat hrozbu, že postihne neštěstí každého, kdo kartičky nerozseje, nechávám na vás. Spolu s rozřezanou kartičkou by bylo možná užitečné předávat těm, u kterých víte, že se do rozmožování pustí, buď PDF soubor nebo nerozřezaný dokument A4, aby mohli pohodlně kopírovat, skenovat atd.

Mnoho zábavy při této nové společenskopo­litické hře přeje Ivo Kaleta

O tom, že je důležité během předvolební kampaně rozesílat emaily, jsem již hovořil. Podívejme se na další tři druhy využití Internetu v politickém marketingu.

Virová kampaň

Virová kampaň je u nás takřka neznámá, v USA se považuje za jeden z nejdůležitějších prvků internetové kampaně. „Je to přirozenost viru, která nutí jeho hostitele, aby jej vyvinul a rozšířil. To je důvod, proč mají viry úspěch. Stejně tak to musí být v éře nových médií,“ říká Anthony Painter, který byl internetovým poradcem britských labouristů ve volbách v roce 2001, ve své knize Viral Politics.

Virová kampaň je založena na tom, že vybízí příjemce svého sdělení, aby toto poselství předali dál. Zatímco v každém lepším webzinu či e-shopu lze najít odkaz „Informuj přátele“, žádná z českých stran tuto funkci nenabízí.

Důraz na informování známých se však v internetovém politickém marketingu klade především přeposíláním emailů.

Nejúspěšnější virový email byl rozeslán 14. září 2000 a zněl takto:

Píše se rok 1960.

John F. Kennedy vyhrává volby, protože obdržel:

1 HLAS NAVÍC pro volební okrsek v Illinois (8 858 hlasů)
3 HLASY NAVÍC pro volební okrsek v Missouri (9 880 hlasů)
3 HLASY NAVÍC pro volební okrsek v New Jersey (22 091 hlasů)

Bez těchto 40 829 hlasů by volby vyhrál Nixon.

NA VAŠEM HLASU ZÁLEŽÍ.

Experti říkají, že toto budou NEJTĚSNĚJŠÍ volby od roku 1960. Souhlasíme.

Co s tím VY můžete udělat? Připojte se k Bushově e-volebnímu turné!

a. Přepošlete tento e-mail vašim přátelům a kolegům
b. Po té klikněte na níže uvedený odkaz a vložte svoji e-mailovou adresu

Staňte se součástí historie, nastupte do Bushova e-volebního turné a připojte se k tomu, co se stane jedním z NEJVĚTŠÍCH HNUTÍCH V DĚJINÁCH USA.

UČIŇTE TU ZMĚNU! a 8. listopadu obdržíte e-mail, který bude říkat: „ZVOLENÝ PREZIDENT GEORGE W. BUSH VÁM DĚKUJE.“

Greg Sedberry, šéf internetového týmu George W. Bushe v knize Elections in the Age of the Internet k tomu říká: „Dopad byl fenomenální. Během méně než měsíce se díky tomu zvýšil objem naší databáze emailových adres o 51 procent! Tento první e-volební email koloval po Internetu celé týdny.“

Možnost vytisknout si vlastní propagační materiály

Zahraniční politici pochopili, že jim Internet může ušetřit náklady, když umožní jejich příznivcům, aby si sami tiskli propagační materiály. Na druhou stranu je třeba přiznat, že tuto možno využívají především chudší politici.

Velmi dobře tuto možnost využil např. Ralph Nader.

„Hračky“

Politický site nesmí být nudný. Mnoho lidí politika nudí, a proto je třeba jim nabídnout něco, čím je pobavíme. Může se jednat buď o interaktivní aplikaci (George W. Bush měl např. daňový kalkulátor, pomocí kterého jste si mohli spočítat, kolik ušetříte na daních, když Bush vyhraje, jinde byl k dispozic kvíz, internetová křížovka nebo stránka pro děti).

BRAND24

Výše uvedená kampaň strany Naděje by se dala ještě zefektivnit, kdyby nenabízeli k rozstříhání leták, ale třeba vtipné pexeso.

Pokud bych měl této kampani něco vytknout, pak možná to, že posílat PDF soubor o velikosti 338 kB emailem mi nepřijde nejšťastnější. Spíše bych do emailu umístil odkaz na web strany. Při stahování by bylo možno ještě vložit vlastní email, abyste mohli býti stále informováni o věcech, o něž máte zájem.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Robert Němec je ředitel internetové reklamní agentury RobertNemec.com založené v roce 2001.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).