Hlavní navigace

Názory k článku Invex 2001: Indoš startuje

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 20. 10. 2001 12:44

    Jiri Dvorak (neregistrovaný)
    Na celem projektu mne mrzi, ze na zakladnich a strednich skolach - mistech, kde se deti s technologii pocitacu a internetu setkaji casto poprve, budou mit moznost poznat jen jedine reseni. Zbavit se navyku na jediny OS, jediny browser a pod., pro ne potom bude tezke a sire jejich pocitacoveho obzoru bude znacne zuzena. Zaroven se jim ztizi moznost pouzivani a poznavani jinych reseni (tezko muze zak pouzivat SunOS, AIX, IRIX, Linux, OS/2, bude-li mit domaci ulohu vypracovat ve Wordu). Totez plati pro ucitele. Na zaklade dodanych technologii si vytvori navyky, kterych se budou jen obtizne zbavovat a nezridka jim zustanou po celou mnohaletou praxi. Podle svych navyku potom budou ucit dalsi generace zaku/studentu. Dostaneme se do uzkeho tunelu zavislosti na jednom reseni, z nehoz vystoupi jen uzounka skupina nadsencu a odborniku.

    Mylim-li se, a ACOL+CT nebude do skol dodavat vyhradne jediny druh SW (MS?), prosim opravte me.
  • 20. 10. 2001 19:23

    Cirkl Štěpán (neregistrovaný)
    Jestli se nepletu, tak v zadavaci dokumnetaci byla zminka o neake minimalni ruznorodosti systemu, jak po HW tak SW strance. Jen jsem zvedav jak to chteji resit.

    Jinak, mnozi studenti maji problem uz dnes, kdy se uci jeden OFFICE, jeden (prpadne dva) OS. Pokud by jste do vyuky pridavali dalsi OS, dalsi Office a pod., tak to budete mit problem nacpat do dvou hodin tydne po dva roky. V osnovach je totiz kladen duraz i na programovani, pak tam jsou DB a podobne veci. Ono je problem naucit kvalitne pouzivat zakladni programy, otravovat valnou vetsinu studentu s programovanim a pridat pripadne neake programy souvisejici se zamerenim studentu v tech dvou hodinach rocne po dobu dvou let (aplikovana chemie).

    A dale budouci zamestnavatele obvykle pozaduji znalost MS a pokud chce skola obstat v konkurencnim prostredi, tak musi ucit alespon trochu v navaznosti na pozadavky trhu prace.

    IMHO ruznorodost neni ani ucelem. Pouzivat nekolik systemu nemusi umnet kazdy, dulezite je, aby studenti zjistili, k cemu vsemu jim pocitac muze byt uzitecny a naucili se ho pouzit v zakladnich situacich, a je jedno v jakem systemu. (Nejlepe takovem, ktery je v praxi nejrozsirenejsi, kvuli jejich budoucimu uplatneni.) V pripade prechodu na jiny sytem by jim pak nemelo delat prilis velke problemy naucit se analogcky jiny sytem, kor v dobe dnesnich modernich GUI.
    A neni ucelem, aby vsichni chapali jak funguji win, jak funguje linux, jak mac, jake sou mezi nimi rozdily.. to uz je oblast pro odbornou pocitacovou verejnost, kam se zaradi prave jen urcite mnozstvi nadsencu. Kazdy taky nevi, jak presne funguje ekonomika, pravo, lidske telo...

    Bohuzel, zalezitost vyuky ruznorodeho SW neni jednoducha zalezitost.

    Jsem sparvce site na SS a nadseny, ale ne fanaticky, zastance Linuxu ci podobnych systemu (BSD). Ve skole mame v provozu systemy od MS, Novellu, Linux a OpenBSD, presto vyuka probiha prevazne na MS.
  • 21. 10. 2001 12:43

    Jiri Dvorak (neregistrovaný)
    Souhlasim s Vami, je treba pripravovat na praxi (ucit nejrozsirenejsi). Stejne tak neni nutne ucit vsechno a zcela podrobne, od toho jsou tu Vysoke skoly. Ale myslim, ze je treba zaky/studenty pripravovat tak, aby meli povedomi o ruznorodosti oboru a moznost volby. Zejmena na skolach poskytujich vseobecne vzdelani - zakladni skoly a gymnazia (u ostatnich je samozrejme vhodne ridit se specifikami vlastniho oboru).
    Myslim, ze by bohate postacovalo vyucovat od kazdeho dve dostatecne ruznoroda reseni. Zaci tak budou vedet, ze existuje vic moznosti a snadneji je budou hledat a szivat se s nimi. Take myslim, ze dnesni vyuka napriklad Office je vedena neprilis vhodne. Neni, dle meho, nutne ucit kam a kolikrat kliknout ve Wordu (pripadne jinem programu) pro udelani toho a toho. Je treba ucit obecne chovani v programovem vybaveni, aby zaci dokazali analogicky ovladat libovolny podobny SW.
  • 21. 10. 2001 12:32

    Jirka (neregistrovaný)
    Měl bych tyto tři konkrétní otázky (a jednu drobnou připomínku):

    1. Proč se vůbec buduje školní "intranet"? Jaké jsou výhody tohoto přístupu oproti nákladům, které přinese? To je z odborného hlediska nejproblematičtější část celého projektu. Pokud se totiž navíc zachová konektivita již připojených škol, nemá toto řešení nejmenší opodstatnění, a to dokonce ani z hlediska centrální bezpečnostní politiky -- pouze přidává nesmyslné náklady a centrální zranitelný prvek, který je zdrojem nespolehlivosti celého systému.

    2. K čemu je zapotřebí Centrální internetový server CIS? Internet je nástroj, který je ve své podstatě velmi robustní a spolehlivý. Pokud ale k němu budou všechny školy přistupovat prostřednictvím jediného serveru, přidává se slabý článek, při jehož výpadku budou všechny školy bez internetu. Navíc tento článek odřízne od přístupu k datům žáky, kteří by se chtěli připojit z domova. A navíc tento server budeme muset zaplatit, včetně jeho provozování - i když to je asi ten důvod, proč se buduje. A aby to nebylo levné, navíc se bude budovat centrální datový sklad. Proč, proboha? Co přinese tento sklad školám? A jaké jsou na něj náklady?
    PS: Pokud jsou na to peníze, myslím si, že ve školství by se daly využít mnohem účelněji.

    3. Proč se dodávka hardware spojuje s vytvořením portálů (Acol a Indos)? Co mají tyto projekty společného a co spojení dodávky hardware s dodávkou a provozováním portálů přinese? Zvýšení komplexity projektu a jeho zdražení?
    Proč vůbec mají vzniknout portály Acol a Indos z peněz daňových poplatníků a jaký bude jejich přínos školám?
    PS: Pokud jsou na to peníze, myslím si, že by se místo toho mohl pro školy koupit například neomezený přístup k encyklopedii Britannica. Ten má alespoň garantovanou a ověřenou kvalitu. Ale kupovat by se nemuselo nic - na internetu je pěkné právě to, že je studnicí informací. Radil bych tedy vyměnit tyto portály za více počítačů, aby se k této studnici dostalo více žáků.

    4. To už je pouze detail, který vyplývá z Parkinsonových zákonů: kolik stojí odborné, právní a projektové poradenství vysoce renomovaných firem a k čemu je školám dobré? Navíc jak moc "odborné" toto poradenství vlastně je, když se v době decentralizovaných řešení a virtuálních privátních sítí buduje centralizovaný intranet s centrálním a zranitelným serverem?

    Toto jsou konkrétní dotazy. Byl bych velmi rád, kdyby zde někdo mohl uvést konkrétní odpovědi.

    Jak z toho ven? Jedním z možných východisek je projekt v této podobě zrušit, maximálně jej zjednodušit a místo něj vypsat separátní, mnohem menší projekty:
    1. Výběrové řízení na generálního dodavatele PC, jehož výsledkem by byla rámcová smlouva s dodavatelem.
    2. Výběrové řízení na generálního dodavatele konektivity, jehož výsledkem by byla opět rámcová smlouva.
    V rámci těchto dvou smluv by si školy mohly, ale nemusely domluvit nákup počítačů a konektivity s centrálními dodavateli v rámci finančního limitu, který by školy podle své velikosti dostaly na tento projekt přidělen -- zde by se tedy uplatnily kategorie škol. Bylo by ale v pravomoci škol rozhodnout, jakou část z těchto účelově přidělených financí budou věnovat na nákup PC, jakou na nákup konektivity a jakou na instalaci sítí. Školy nejlépe znají své potřeby i své stávající vybavení -- nemusí se najímat drahá koordinační firma, která to bude teprve zjišťovat.
    Zcela bych z řízení vypustil i takové věci, jako je centrální dodávka sítí a kabeláže -- nechť si škola sama zváží, zda při konektivitě 64 kbps opravdu potřebuje kabeláž pro 100 Mbps, nebo raději zvolí jednodušší propojení a pořídí počítače pro více studentů.

    Pouze v oblasti dodávky PC a konektivity má tedy centralizace smysl a může zaručit množstevní slevu. Při spojení těchto dvou věcí do jednoho projektu a přidání nesmyslných komponent, které jsou popsány výše, je však ekonomický dopad navrhované centralizace přesně opačný. Zaplatíme jej bohužel všichni.
  • 21. 10. 2001 15:53

    MK (neregistrovaný)
    V oblasti nakupu konektivity nema centralizace SMYSL. Viz. napriklad clanky o LUPAnetu primo na LUPE :-(
  • 25. 10. 2001 14:21

    Radek Zeman (neregistrovaný)
    Vážení přátelé,
    těší nás zájem o projekt Internet do škol, zároveň se však objevuje spousta otázek, na které existují dostupné odpovědi, a to na adrese http://www.acol.cz. Zde se můžete seznámit se záměry Generálního dodavatele tohoto projektu. V brzké době zde umístíme i souhrn cca padesáti odpovědí na dotazy podrobnější. Věřím, že tato stránka uspokojí Váš pochopitelný hlad po konkrétních informacích.
    Radek Zeman, Public Relations AutoCont On Line - ČESKÝ TELECOM
  • 26. 10. 2001 11:27

    MK (neregistrovaný)
    ... ano, delate svoji PR praci :-)
    Rozumime ...

    Co zverejnit nabidku, kterou jste podali na MSMT?

  • 31. 10. 2001 21:07

    MK (neregistrovaný)
    Myslite na tom serveru, kde je ted napsano:

    Vážení návštěvníci stránek www.acol.cz, omlouváme se, ale právě dochází k technickým zásahům na našem serveru.

    Server bude opět v provozu ve čtvrtek 1.11.2001 v 8:00 hodin.

    Děkujeme za pochopení

  • 29. 11. 2001 12:27

    Lojza (neregistrovaný)
    ad: .... Proč tedy nevzít jedno či dvě první písmenka z názvu INternet DO Škol, a je tu rázem krátké, i když poněkud slangové INDOŠ. Líbí se vám?

    No jasně, líbí, a ještě víc se mi líbí majitel této domény - firma D 1 s.r.o., která je ve 100% vlastnictví kyperské firmy BULLDOG ENTERPRISES. Kypr jak známo je daňová oáza, že by tedy cestička, jak převést z projektu SIPVZ pár korunek na zajištění hladkého chodu celého schvalovacího procesu ?????? Informace pro školskou veřejnost přes Kypr, no to tu ještě nebylo - snad Lájos Bács nebo Pepa z HongKongu by mohl konkurovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).