Dlouhéééé? No a co? Od čeho je prakticky každý MUA vybaven databází adres? Adresu, kterou uvádíte, si zapamatuji daleko snáze než třeba x319865@indos.cz. Nebo jak by ta adresa měla vypadat podle vás, aby byla krátká?
Napadla mne také otázka, kdo bude platit za certifikaci programů, které zplodí žáci a studenti v hodinách informatiky. Ale když jsem si ten seznam prohlédl, zjistil jsem, že je to bezpředmětné: stejně tam není překladač žádného programovacího jazyka... :-)
Vím, že opravdu existují lidé, kteří jsou schopni provádět věci, které navrhujete v bodech 3 a 4. Jsem možná příliš naivní, ale doufám, že jen žertujete a že k nim skutečně nepatříte.
Ta doména indos.cz je tam patrně proto, že jinak by bylo nutno registrovat stovky (tisíce?) domén druhé úrovně, z nichž mnohé už jsou pravděpodobně obsazené a mnohé by velmi rychle obsazeny byly, jakmile by s tím GD začal.
Ale především: ptal jsem se tu těch, kterým se tato adresa zdá strašná, jaký systém generování adres by navrhovali oni. Bohužel bez odezvy...
Uplne stejne odpovidam, ze system jednoho domenoveho stromu je stejne uchylny jako system jednoho generalniho dodavatele ci jedne centralne spehovane brany - vytvari totiz, krome jineho, Velkeho bratra.
Internet byl, je a bude plosna struktura s end-to-end konektivitou. Nevidim zadneho duvodu, proc by si KAZDA skola nemohla zvolit domenu, ve ktere budou mit klienti e-mail. Dokonce muze sve studenty vyzvat, aby si udelali konta na freemailech.
Potrebu adresare (existuje-li) lze resit napriklad via X.500 nebo lepe rovnou pres LDAP(S).
S trochou cynické nadsázky bych dokonce konstatoval, že připadá-li vám úchylný systém jednoho doménového stromu, pak vám musí připadat úchylný celý systém DNS v Internetu. To totiž nic jiného než jeden doménový strom není. Připadá vám snad kořenová doména jako nějaký velký bratr?
Nevidim zadneho duvodu, proc by si KAZDA skola nemohla zvolit domenu, ve ktere budou mit klienti e-mail.
Ať si jich zvolí třeba padesát, když se jí bude chtít za ně platit (a příslušné kontrolní orgány shledají takové nakládání s rozpočtovými prostředky za vhodné). Tady se, nemýlím-li se, bavíme o adresách, které budou uživatelům automaticky přiděleny v rámci systému.
Dokonce muze sve studenty vyzvat, aby si udelali konta na freemailech.
To jako že místo adresy, kterou by škola žákům a učitelům zřídila a provozovala, by jim řekla: "My vám nic zřizovat nebudeme, udělejte si to někde na freemailu."? To má být lepší?
S ostatnim nepolemizuji :-)
Na Internetu je krasne, ze NIKDO nediktuje, ze musite korenovy system reprezentovany IANA/ICANN pouzivat. Viz. priklady ALTER-NICu ci domeny .exe :-)
Pokud hodlate diskutovat o tom, zda 800 Kc pro skolu je prilis ahodlate efektivitu vynalozenych prostredku zkoumat, pak doporucuji pockat na vysledky zkoumani NKU o cene INDOSe.
Pokud se zrizovani uctu na freemailech, existuje nejmene jedna velka skola, ktera se touto cestou vydala (popis toho je nekde na Ceske Skole) a jejich argumentace nepostrada smysl.
Na aktivitách typu ALTER-NIC nebo doména .exe nic krásného nevidím. Bohužel, je mi líto, ale dávám přednost tomu, aby adresace fungovala globálně, ne jen pokud si druhá strana nainstaluje nějaká další rozšíření. Kdyby snad někdo přišel s nějakým principiálním vylepšením systému DNS, to by byla jiná. Samozřejmě existují i výjimky - třeba použití privátních doménových jmen v rámci lokální sítě. Ale nevím, jestli zrovna použití vlastní hierarchie domén v rámci školského intranetu by bylo řešení, které by vás naplňovalo nadšením.
800 Kč není pro školu mnoho a určitě by to nikomu nevadilo. Ta poznámka se vztahovala k těm (s nadsázkou uvedeným) padesáti doménám, 50x800 Kč už by se určitě dalo vynaložit efektivněji než na 50 domén druhé úrovně.
Opakuji, že považuji za vhodnější, pokud škola dá studentovi jednu adresu k dispozici, než aby si ji musel zřídit někde na freemailu. Jednak zrovna tady na Lupě pravidelně vycházejí články o tom, že nad freemaily se stahují mraky a že je otázka, zda vůbec nějaké skutečné freemaily zůstanou. Za druhé nepovažuji vůbec za vhodné, aby žáci ze své školní adresy rozesílali v signatuře každého mailu reklamy. O učitelích nemluvě.
Co se Vam libi nehodlam posuzovat - to je navysost Vase vec. Me vadi jakakoliv monopolizace nejake oblasti, ktera monopolni nebyla.
Co se kontroly tyce, ja predpokladam, ze reditele skol jsou svepravni lide a sami posoudi, zda onech 800 Kc rocne vrazit do domeny ci do neceho jineho. Argumentace, ze 50x800 Kc je hodne penez, je IMHO zcestna. Zadny reditel se nerozhoduje, zda vynalozi 50x800 Kc :-)
Vidite a ja nepovazuji za vhodne, aby byly adresy v domene, na kterou ma registrovanou ochrannou znamku komercni subjekt. Byznysplany freemailu neznam, na druhou stranu delka uzivani postovni schranky na skole je omezena delkou studia a navic NENI v case unikatni (pote, co jeden Josef Novak z konkretni skoly odejde a hned po prazdninach novy Josef Novak nastoupi, zcela jiste novy bude mit stejnou adresu jako ten stary) - coz JE problem.
Nechápu. To, že každý žák, student a učitel dostane e-mailovou adresu v určitém tvaru, je monopolizace něčeho, co dříve monopolní nebylo? Pokud by zároveň přišlo nařízení zrušit všechny stávající adresy a používat pouze tyto, pak bych s vámi naprosto souhlasil a něco takového bych rozhodně neobhajoval. Ale o tom tu přece řeč vůbec není, celá tato větev vznikla z poznámky o tom, jak strašně vypadají adresy v systému INDOŚ, na kterou jsem reagoval tím, že mi ta adresa vůbec strašná nepřipadá (sám jsem měl podobnou) a že chápu její praktické výhody.
K těm 50x800 Kč se už nevyjadřuji. Doufal jsem, že pochopíte, že má jít jen o jakýsi odlehčující dodatek k nadsázce obsažené ve slovech třeba padesát. Smysl vaší argumentace mi poněkud uniká.
Vidite a ja nepovazuji za vhodne, aby byly adresy v domene, na kterou ma registrovanou ochrannou znamku komercni subjekt.
Už jednou jsem vám na to přeci odpověděl, že to nemusí být indos.cz, že to může být třeba edu.cz nebo cokoli jiného, co bude registrováno pro MŠMT. Nějak jsem si myslel, že vedeme spor o to, zda má existovat jednotný a přehledný systém přidělování e-mailových adres, a ne o to, zda to bude indos.cz nebo edu.cz, případne zslidicka nebo zs-lidicka. Pokud jsem se mýlil, jsem nucen konstatovat, že takovou debatu bych považoval za naprosto bezpředmětnou a zbytečnou.
To, že není e-mailová adresa v čase unikátní, není nic mimořádného. Když zrušíte registraci domény s atraktivním názvem, určitě si ji brzy někdo zaregistruje po vás a dá se očekávat, že některé nové adresy budou stejné jako některé staré. Totéž platí i na těch freemailech, pustíte-li zajímavé jméno, určitě ho někdo obsadí. Tady je navíc drobná výhoda v tom, že doba platnosti školní adresy je (aspoň u žáků) obvykle zcela přesně odhadnutelná.
Především pak pořád nechápu ty narážky na velkého bratra. Jak souvisí možnost čtení e-mailů studentů s tím, jestli bude mít každá škola svou doménu nebo jestli to bude uspořádáno do nějakého stromu? Možná jsem špatně pochopil principy příslušných síťových protokolů, ale žiji v přesvědčení, že pro možnost čtení cizích e-mailů je podstatné to, zda příslušné pakety půjdou přes místo, kde je budu moci odchytit. Zařazení e-mailové adresy v DNS s tím souvisí pouze velice okrajově. A v okamžiku, kdy drtivá většina IP konektivity škol půjde přes síť jednoho konkrétního poskytovatele, je z tohoto hlediska způsob tvorby e-mailových adres naprosto irelevantní.