Hlavní navigace

Invia byla prodána, kupec pochází z Polska

29. 4. 2008
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 74287
Internetová agentura Invia.cz byla prodána polskému investičnímu fondu. Za majoritu zaplatili Poláci okolo 73 milionů korun. Česká jednička na trhu prodeje zájezdů přes Internet získala podporu pro rozšiřování v dalších zemích a chystá se na varšavskou burzu.

Největší český internetový prodejce zájezdů, server Invia.cz, byl prodán. Kupec? Investiční fond MCI.TechVentures z polské finanční skupiny MCI Management SA. Díky zakoupení 50,10 % se stal majoritním vlastníkem této internetové cestovní agentury.

MCI s podnikáním v oblasti online cestování má v Polsku zkušenosti díky svému serveru TravelPlanet.pl, který se už na burze vyskytuje.

Hovoří se o tom, že Poláci za více než poloviční podíl v Invii zaplatili okolo 73 milionů korun, přesná částka zveřejněna nebyla. Dříve si majitelé Invie představovali prodejní cenu nad 200 milionů korun. Vstupem na burzu se v příštím roce možná dočkají další sklizně plodů své práce. Své akci chtějí nabídnout v létě 2009.

Kromě MCI majetkově zůstávají v Invii tři čeští zakladatelé firmy (Michal Drozd, Radek Stavinoha, Monika Hálová) a také švýcarský investiční fond Internet Travel Holding AG (dříve Centralway Holding AG), od roku 2004 majoritní majitel. Švýcaři a Monika Hálová prodali polovinu svého podílu, Michal Drozd a Radek Stavinoha prodají 43 procent. Michal Drozd zůstává šéfem firmy, Radek Stavinoha už delší čas spíše působí ve své firmě Tutor a Monika Hálová prý podniká v Kataru.

Invia.cz

Již při vstupu Centralway do Invie jsme společně vyjádřili svůj záměr vybudovat kvalitně fungující firmu, která bude zajímavá pro další investory, uvedl pro Lupu Michal Drozd – o prodeji Invie se v posledních letech mluvilo několikrát a předčasně, nejsilněji asi skoro přesně před rokem, kdy nám poskytl rozhovor Radek Stavinoha. Ke skutečné dohodě ale došlo ve chvíli, kdy v médiích panovalo „ticho po pěšině”. Potenciální zájemce jsme aktivně vyhledávali a oslovovali.

Invia měla loni obrat 1,27 mld. korun, od roku 2005 je zisková, otázkou je, jak moc – marže jsou v tomto druhu byznysu nízké, náklady vysoké a starosti velké. Daleko příjemnější je firmu prodávat.

K plánovanému vstupu na Varšavskou burzu Michal Drozd sdělil: Od úpisu akcií očekáváme odpovídající zhodnocení našich podílů a především zisk finančních zdrojů pro expanzi a konsolidaci v dalších zemích regionu.

Prodeje na českém Internetu

e-shopy - nákupní košík
Invia není v poslední době jediná ze známých českých internetových firem, která změnila vlastníka. Na podzim bylo po letech očekávání prodáno Centrum, které se následně překvapivě spojuje s Atlasem pod společným vlastníkem – americkým fondem Warburg Pincus. Nyní se hovoří i o prodeji největšího českého webu, portálu Seznam, ačkoliv zatím není jisté, je-li skutečně celý na prodej. Potvrdí se slova investora Martina Saidlera, že do dvou let bude český Internet patřit zahraničním firmám?

Podle Michala Drozda bylo důvodů ke „sňatku” s MCI více. Kromě vstupu na burzu se zkušeným partnerem také to, že finanční investor by neměl výrazným způsobem zasahovat do obchodního chodu společnosti. Invie se angažuje na cizích trzích (Slovensko, Maďarsko, Polsko), letos nově vstupuje do Rumunska a uvažuje o Ukrajině a Rusku. Invia tedy bude dál bobtnat a za pár let možná uslyšíme o dalším „exitu“. Pro strategické investory jsme ještě příliš malí hráči. Je výhodnější tedy pokračovat s finančním investorem, řekl Lupě Michal Drozd a v oficiální tiskové zprávě k tomu ještě dodal:

Dali jsme přednost finančnímu investorovi před strategickým, protože nový majitel nám umožní pokračování v naší vlastní obchodní strategii při budování silné pozice v Evropě. Našim cílem zůstává být jedničkou v celém regionu střední Evropy s důrazem na země s vysokým potenciálem růstu.

Maciej Kowalczyk, investiční ředitel MCI, říká: Koupí Invie MCI konsoliduje trh s online cestováním ve střední Evropě. Rádi bychom v horizontu 2–3 let vybudovali významnou skupinu s obratem převyšujícím 250 mil. EUR. Díky našemu portfoliu, které zahrnuje dva největší hráče v regionu – Invia a TravelPlanet – jsme na správné cestě dosáhnout tohoto cíle. Obě společnosti budou nadále fungovat samostatně, kapitálovou konsolidaci do budoucna nevylučujeme.

Podobně hovoří Michal Drozd, podle něhož je zatím zbytečné hovořit o jakýchkoli synergiích mezi českým a polským prodejcem.

Invia, česká značka

Invia vznikla v roce 2002 ještě pod značkou MojeDovolená.cz. Založili ji Michal Drozd s Radkem Stavinohou, bývalí spolužáci na Vysoké škole ekonomické. V roce 2004 posílili o švýcarského investora Centralway.

Už řadu let je Invia jedničkou mezi internetovými prodejci zájezdů v České republice. Kromě nich prodává i letenky, ubytování či pronajímá automobily. Cestovní agentura má na čtyři desítky klientských center po celé České republice. V loňském roce jejich služeb využilo 87 tisíc klientů. Invia má zhruba poloviční podíl na trhu s online prodejem dovolených. Celkem se přes Invii prodá každý třináctý zájezd, řekl Tomio Okamura z Asociace cestovních kanceláří a agentur pro Hospodářské noviny.

Na českém Internetu není nevýznamný také affiliate systém Invie, který umožňuje provozovatelům webových stránek za provizi zvyšovat Invii počet objednávek.

Mezi menší online prodejce zájezdů patří NetTravel.cz či Zájezdy.cz.

Jak to ovlivní trh?

Změna majitele Invie nás neohrožuje, míní Petr Staněk z NetTravel.cz. Naopak bych řekl, že ji vítáme a jsme rádi, že nový majitel je právě MCI. Nepředpokládám, že strategie MCI bude masivně investovat do rozvoje Invie. Naopak bych řekl, že se budou snažit svoji investici rychle zhodnotit. Dále s lidmi s MCI se dlouhá léta známe a řekl bych, že jsme i kamarádi, a tak je vždy příjemné vědět, jak bude pravděpodobně protistrana uvažovat. Vztahy jsou velmi korektní a je příjemné být s konkurencí v přátelském vztahu. Radost z podnikání je pak o mnoho větší.

Petr Staněk říká, že zájem je i o NetTravel. Stejně tak není vyloučené, že naše společnost má a bude mít zájem o konkurenčí subjekty.

Podle Davida Martináska z Beyond Interactive vstup polského investora do Invie nijak český trh neovlivní. „Teď pouze získala prostředky na jejich uskutečnění. Nestane se nic, k čemu by časem nedošlo i bez toho, jen se to možná podaři uskutečnit dříve nebo snadněji.“

V dlouhodobější perspektivě by byla zajímavá implementace know-how z většího polského trhu. I když u internetových subjektů to přece jen funguje trochu jinak a zahraniční vlastníci většinou ponechávají lokálnímu managementu větší volnost než při převzetí firem z konvenčnějšího oboru podnikání, uvádí Tomáš Jindříček z OgilvyInterac­tive.

Aktuální prodeje českých portálů a internetových služeb kulminují. Skoro to vypadá jako vyprodávání rodinného webového stříbra. Jakkoliv je to z hlediska majitelù logické, bylo by hezké, kdyby také nějaké české fondy a úspěšné firmy kupovaly něco onlinového v zahraničí.

Další událost českého Internetu

Je pravda, že prodej Invie zapadá do příběhu, který sledujeme už od loňského roku. Internetové projekty jsou žádoucím zbožím a předmětem obchodu jak mezi tuzemskými provozovateli, tak mezinárodními investory. Trh se konsoliduje, vstup na něj znamená velké náklady a staří hráči dostávají za své několikaleté úsilí zaplaceno.

Otázkou je, jak dlouho tento boom vydrží. Investoři zatím peníze zdá se mají, Internet je v kurzu a jakási světlá budoucnost je mu stále předpovídána. Konkrétně prodej zájezdů přes Internet bude zcela určitě v ČR růst, pakliže bude dál kopírovat trendy ze západní Evropy. A pokud se celý proces více zautomatizuje (online prodejci fungují víceméně stále offline), pak by si možná mohl dovolit i vyšší marži a zisk, než je tomu nyní.

Prodej Invie je tak dalším pokračováním těchto trendů a po obchodech kolem Centra a Atlasu další událostí roku na českém Internetu. A kdo bude další? A najde se vhodný adept?

BRAND24

Jak příklad Invie ukazuje, „české webové stříbro“, dá-li se o něm vůbec hovořit, nemusí končit pouze v rukách Američanů. (Už Ondřej Tomek na NetClubu říkal, že by se nedivil, kdyby se Poláci začali o český Internet zajímat. Jiří Hlavenka na tom samém místě souhlasil s tím, že je to logické vzhledem ke kumulaci kapitálu na varšavské burze.) O „rozprodávání“ není na místě hovořit apriori v negativním světle – uživatelé změnu k horšímu nepocítí a bohatší čeští internetoví podnikatelé pravděpodobně budou své nabyté prostředky znovu investovat do toho, čemu rozumí.

A koneckonců po úmorných letech tu máme důkazy, že na Internetu se pracovat vyplatí. Teď ještě aby ta bublina chvíli vydržela…

Bude prodej českých serverů zahraničním investorům letos pokračovat?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).