Hlavní navigace

Invia kupuje NetTravel za 65 milionů Kč a míří na burzu

30. 6. 2009
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 21971
Společnost Invia pohltí svého konkurenta NetTravel. Jednání o vstupu polskou investiční společností MCI kryté Invie do NetTravelu se vedla intenzivně několik týdnů a koncem minulého týdne byla smlouva i podepsána a my jsme o tom jako první informovali. Jak trh přeprodejců vypadá?

Spojením Invia a Nettravel by se na trhu tak posílila pozice společnosti, která by byla neoddiskutovatelnou jedničkou na trhu v přeprodeji zájezdů s kumulovaným obratem přes 2,4 miliardy Kč. Tady je ale třeba připomenout, že by šlo o kumulovaný obrat celé skupiny, která míří na střední Evropu, nikoliv jen na Česko. Do skupiny Invia.cz totiž přechází také dceřiná společnost LastMinute.sk, s.r.o., která zaujímá přední místo na Slovensku.

Invia web 2/2009

Invia středoevropská

Invia má středoevropský záběr. V Polsku MCI investovala do společnosti provozující zájezdový web pod jménem TravelPlanet.pl, ten nadále podniká pod vlastní značkou. Invia samotná má pobočky Invie na Slovensku, Maďarsku, Polsku a Rumunsku. Záměrem je konsolidovat skupinu jako největšího přeprodejce zájezdů ve střední Evropě a vstoupit s konsolidovanou společností na (pravděpodobně) polskou burzu v průběhu letošního roku. Od jara 2009 probíhá transformace Invia.cz, s.r.o. na akciovou společnost. O vstupu MCI do Invia a dalších plánech jsme referovali zde.

Hlavním podílníkem (50 %) Net Travel.cz, s.r.o. je ve Švédsku registrovaná Global Trade Opportunities (G.T.O.) AB, která je celá ovládaná skupinou Unimex Group Jiřího Šimáněho. Jiří Šimáně již v minulosti udělal příjemný obchod s cestovní společností, když za 98 % akcií Čedoku (ten držel od roku 1995) dostal koncem roku 2008 přes 80 milionů dolarů (Zdroj: Aktuálně).

V pondělí byla také potvrzena cena celé transakce – tu prozradil Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA), když uvedl, že 100 % podílu ve společnosti NetTravel.cz, s.r.o. přišlo Invii na zhruba 65 milionů Kč. Jde ovšem o informaci z dobře informovaného zdroje, obě společnosti částku oficiálně nekomentovaly, ale podle informací naší redakce je částka „realistická“.

Portály NetTravel.cz a LastMinute.sk budou dále nabízet všechny stávající služby pod svojí značkou, klienty tato změna nijak neovlivní.

Komentáře účastníků transakce

Michal Drozd, ředitel cestovní agentury Invia.cz, říká: Akvizice NetTravel.cz a LastMinute.sk je součástí naší strategie rapidní expanze v regionu střední a východní Evropy. Cílem fúze společností je celkové posílení na trhu a konsolidace vedoucí ke vstupu na Varšavskou burzu cenných papírů. Od úpisu akcií společnost očekává zisk finančních zdrojů pro expanzi a konsolidaci v dalších zemích.

Petr Staněk, jeden z bývalých spolumajitelů NetTravel.cz, k transakci říká: Jsme s dohodou velice spokojeni, ostatně jinak by dohoda ani nebyla možná. Při hledání potenciálního investora bylo hlavním kritériem zajištění dalšího rozvoje společnosti. Jsme přesvědčeni, že Invia.cz se zázemím svých investorů toto kritérium plní.

Trh přeprodeje zájezdů

Trh s přeprodejem zájezdů patří mezi nejzajímavější a nerůstovější segmenty internetového obchodování. Podle vlastních vyjádření prodala Invia.cz za rok 2008 111 tisíc zájezdů v celkové ceně přes 1,5 mld Kč, NetTravel.cz pak s odstupem 22 tisíc zájezdů na 270 milionů Kč. To ho dotlačilo na třetí místo za Zájezdy.cz, které prodaly 36000 zájezdů za 460 milionů Kč. Další velcí přeprodejci (jako třeba Asiana) už nebývají čistě internetoví a mají i jiné typy nabídek, proto lze jejich čísla už špatně porovnávat.

Obrat v daném případě není tak podstatný, jako provize z takto prodaných zájezdů, která se pohybuje kolem 10 % z ceny zájezdu. I to činí celý trh velmi lukrativním, protože na rozdíl od trhů s krabicemi, jako je bílé zboží nebo počítače, jde v případě zájezdů především o přesouvání voucherů, nikoliv těžko skladovatelného zboží.

Za loňský rok se přes Internet prodalo v Česku zhruba za 4 mld Kč zájezdů cestovních kanceláří, což představuje 600 000 zájezdů, celkový podíl procenta prodaných zájezdů přes internet je v Česku stále pod 30 %, aktuálně zhruba na 27 %.

Prodej zájezdů CK za rok 2008
Prodej zájezdů CK za rok 2008
cena zájezdů
Internet 4 000 000 000 Kč 600 000
Ostatní 11 000 000 000 Kč 1 700 000
Celkem 15 000 000 000 Kč 2 300 000

V zemích EU (těch starých) je přitom podíl prodeje přes internet přes 35 %, v USA se přes Internet prodá dokonce přes 40 % zájezdů (zdroj: AČCKA). To znamená, že je zde trh o velikosti zhruba dalších 1,5 miliardy Kč, který se bude v nejbližších letech přerozdělovat. Pravdou ale také je, že do této statistiky nejsou počítány prodeje zájezdů kanceláří působících mimo ČR, jejichž prodeje v posledních letech rostou s ohledem na to, že jsou schopny nabízet lepší ceny a odlety z Česku blízkých letišť jako Vídeň, Frankfurt a Mnichov.

I tak je zajímavé, že se velké internetové obchodní domy do tohoto segmentu ještě nepustily.

Krátký rozhovor s Petrem Staňkem z Nettravel.cz

Lupa.cz: Ještě nedávno (asi rok zpět) jste na Lupě říkal, že vás k tomu nic netlačí k prodeji společnosti. Proč nakonec k transakci došlo?

PS: Nebyli jsme ničím nuceni. NetTravel.cz a zejména LastMinute.sk byly v dobré kondici. Společnost byla zisková a zejméná LastMinute.sk velmi agresivně rostla. V průběhu let jsme měli nabídky na prodej či další investici, ale nabídkám jsme moc nerozuměli.

Nabídka od Invia.cz byla jasně předložena, byla konkrétní a rozuměli jsme jí. Stejně tak jí rozuměl i náš investor, a tak jsme se dohodli na 100% prodeji společnosti.

Jsme velice rádi, že k této dohodě došlo a jsem přesvědčený, že jsme zajistili společnosti další a nadnárodní růst. Dále s managementem Invie máme společnou řeč a věřím, že fúze ještě více akceleruje náš business v oblasti online prodeje zájezdů.

Lupa.cz: Jaký podle vás bude vývoj na trhu s přeprodejem zájezdů? Jsou cítit tlaky krize? 

BRAND24

Myslím si, že tlaky krize jsou znát, ale Internetu se moc netýkají. Internet má stále velmi solidní nárůst a naopak bych řekl, že se v průběhu krize jasně ukázalo, že známé a zajeté značky stahují trh oproti menším či neznámým firmám. Lidé se totiž bojí svěřit své peníze do neznámých rukou, a to v cestovním ruchu platí dvojnásob. Pro nás byla krize velice vítaná a stejně tak si troufám tvrdit, že podobně je na tom společnost Invia.cz.

Starší rozhovor s Petrem Staňkem z NetTravel si můžete přečíst u nás zde. Náš starší rozhovor s Michalem Tůmou z Invia.cz najdete zde.

Koupili jste si někdy zájezd online?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).