Asi nejzajímavější je na celé věci skutečnost, že IOL i nadále hodlá poskytovat placené služby a Quick je pouze další nabídkou v portfoliu. Jinými slovy to znamená, že zatímco u jiných poskytovatelů, kteří začali nabízet Internet zadarmo, se od určitého okamžiku od stávajících zákazníků přestaly vybírat poplatky, IOL nic takového nechystá – mohou jedině zrušit svou dosavadní službu a naopak se zaregistrovat do Quicku, stejně jako kdokoliv jiný. IOL zřejmě spoléhá na to, že platící zákazníci, kteří u něj po celý rok zůstali vzdor nabídkám Internetu zadarmo, jsou ochotni platit i nadále, pokud dostanou lepší služby.
Asi nejvýznamnější výhodou je tzv. právo přednosti. Jinými slovy to znamená, že přístupové body budou sice pro platící i neplatící zákazníky společné, ale obě skupiny budou používat jiné telefonní číslo. Inteligentní správa portů přitom umožní, aby byla pro platící zákazníky vždy připravena potřebná rezerva volných modemů, takže by se ani ve špičce nemělo stát, že se nedovolají, což se naopak neplatícím zákazníkům stát může. Určité výhody budou mít platící zákazníci také při volání na help-line a chystá se pro ně také věrnostní program. Samotná konektivita však bude samozřejmě společná, takže o nějakém rychlejším přístupu nemůže být řeč – je tedy otázka, zda se vyplatí platit za tyto výhody 189 korun měsíčně. Významnou pákou bude patrně e-mailová adresa: v případě, že by platící zákazník přešel na Quick, bude jeho dosavadní e-mail zrušen, což může být pro řadu lidí velmi nepříjemné. Jediným řešením podle informací z info-linky IOL je v této situaci placení alespoň minimálního tarifu Mail za 89 korun, takže adresa zůstane zachována a je možné ji přesměrovat jinam.
IOL na podporu Quicku samozřejmě připravil také rozsáhlou reklamní kampaň ve všech reklamních médiích, těžiště však spočívá ve „šnecích“ televizních spotech. Zajímavý je slogan, který se v celé kampani používá: „Quick – nejrychlější Internet zdarma“. Vzhledem k tomu, že rychlost Internetu je více či méně měřitelná veličina, pouští se v tomto bodě IOL tak trochu na tenký led, protože se srovnává s ostatními poskytovateli, kteří již Internet zadarmo nabízejí. Zajímalo mne proto, zda má IOL k dispozici nějakou analýzu rychlosti, která ho k takovému tvrzení opravňuje. Jak mi sdělil Michal Knor, ředitel IOL pro prodej a marketing, žádnou takovou analýzu neprováděli, ale vycházejí z toho, že zákazník tuto rychlost ve srovnání s ostatními pocítí sám. Samozřejmě chápu, že reklama je vždy tak trochu nadnesená, ale přesto se domnívám, že pokud o sobě IOL tvrdí, že je nejrychlejší, měl by mít pro toto tvrzení nějaké věrohodné podklady.
Tak trochu ve stínu Internetu zadarmo se na včerejší tiskové konferenci ocitl portál Quick, který pro IOL připravila dceřinná společnost Českého Telecomu, agentura M.I.A. Základem pro nový portál byly její stávající projekty, zejména Trafika, do které byla již dříve zahrnuta i Zmije. Přibyla také řada dalších možností, které jsou zpravidla součástí portálů, zejména free-mailová služba. Detailní hodnocení Quicku přenechám kolegům (v pátek mu bude věnováno SkrzNaSkrz), osobně však spatřuji značnou nevýhodu oproti konkurenci v tom, že součástí Quicku není fulltextový prohledávač. Pokud IOL skutečně chce být do roka na prvním až druhém místě mezi portály, čeká kromě lidí z marketingu hodně práce i na samotné tvůrce Quicku, kteří ho budou muset i nadále vylepšovat.
Je to sice neobvyklé, ale nelze než skončit podobně, jako jsme začali: Internet zadarmo ani portál by dnes nebylo nic tak převratného, kdyby nešlo o nabídku z dílny IOL, potažmo Českého Telecomu. Ten má nyní velmi smělé plány (100 až 150 tisíc uživatelů Quick Internetu zdarma do konce listopadu, tj. za pouhé dva měsíce) a jak už v minulosti několikrát předvedl, obvykle se mu je daří plnit.