iPadománie, aneb nová vlna aplikací se starým obsahem

Majitelé iPadů mají v nejbližších týdnech o zábavu postaráno. V českém App Store se formuje vlna aplikací nabízejících obsah „starých“ médií v novém balení. Co se při jejich přípravě naučili vydavatelé, pro něž dosud digitální distribuce nebyla až tak důležitá? Kolik za svou přítomnost na módním iPadu platí? A kdy se jim začne vyplácet?

Minulé pondělí vyšla poprvé dotyková verze časopisu Respekt, a za dva dny si ji stáhly dva tisíce lidí. Na první pohled to není omračující číslo, zvlášť když je časopis v iPadu díky sponzorovi do srpna zdarma. Na údaj se ale můžeme podívat ještě jinou optikou: je to skoro sedm procent prodaného nákladu tištěného Respektu. A pokud čtenáři za digitální „výtisky“ začnou platit, může si je vydavatel započítat do nákladu, s nímž úzce souvisí cena inzerce.

iPadů je u nás podle různých odhadů 20 až 40 tisíc a jejich majitelé s nimi tráví spoustu času. Podle měření Gemius je iPad v Česku druhým nejčastěji používaným mobilním zařízením při prohlížení webových stránek (první je iPhone). A na rozdíl od otevřeného webu jsou ipadisté za aplikace a aktuální obsah ochotni platit.

To jsou hlavní důvody, proč se i čeští producenti obsahu houfně odhodlávají k nejisté spolupráci s největší počítačovou firmou světa. Na schválení pomalými a přísnými kontrolory Applu čeká například zbrusu nové iVysílání České televize, časopis Týden s nově přidanou možností předplatného, nebo třeba komiks Pod paprsky Zářícího. V plném proudu jsou přípravy deníku E15, dalšího z řady ipadových projektů Mladé fronty. iPadem se intenzivně zabývá také Ringier Axel Springer, MAFRA, Sanoma či Burda. Těžší je najít v Praze mediální dům, který pro něj ještě nic nevyvíjí.

Každá stovka čtenářů je dobrá

Šéfredaktor Respektu Erik Tabery se svým iPadem.
Autor: Petr Kočí

Šéfredaktor Respektu Erik Tabery se svým iPadem.

O tabletech se někdy mluví jako o přístrojích vhodných jen ke konzumaci médií. Šéfredaktor Respektu Erik Tabery na tom svém píše některé úvodníky a politické komentáře. “Jdu po městě a formuluju si v hlavě myšlenky. Pak si s iPadem na chvíli sednu a píšu. Je to příjemné i praktické,” říká ve své kanceláři provoněné tabákem z dýmky.

Respekt představil vydání pro iPad přesně před týdnem a setkal se s nezvykle pozitivním přijetím jak na Twitteru, tak v samotném App Store, kde si drží hodnocení pět hvězdiček z pěti. Čtenáři oceňují jednoduchost, přehlednost a typografickou eleganci a odpouštějí drobné chyby: že se aplikace zasekne a je potřeba ji přeinstalovat, že v první verzi byla obálka aktuálního čísla ve špatném rozlišení, že se popletly některé popisky u fotografií, nebo že se fotogalerie a videa zatím zobrazují jen na výšku, a nevyužívají tedy celou plochu displeje. 

Čtenáři jsou zatím s Respektem v iPadu nadmíru spokojeni.
Zdroj: itunes.apple.com

Čtenáři jsou zatím s Respektem v iPadu nadmíru spokojeni.

“Vždycky jsem odmítal řeči o tom, že internet znamená konec tisku,” říká šéfredaktor Tabery. “Když jsem ale poprvé viděl displej iPadu a na něm aplikace The Economist, New Yorker a Time nebo časopisy Marthy Stewartové, musel jsem uznat: tohle médium v sobě spojuje tolik výhod, že možná jednou bude dominantní.”

Aplikace Respektu začala vznikat letos v lednu. Hlavní impuls nepřišel shora, jako u Hospodářských novin, jež patří stejnému majiteli, ale od šéfredaktora, který má rád digitální hračky obecně a ty od Applu zvláště. „Dalo mně sakra zabrat, než jsem vydavatelství přesvědčil, že se máme do iPadu pustit takhle rychle,“ říká Tabery.

Typografická elegance a drobné chyby (viz popisek).
Zdroj: Respekt

Typografická elegance a porodní bolesti (v tištěné verzi má tato fotografie jiný popisek).

Na rozdíl od Týdne, ČTK nebo Hospodářských novin, jejichž aplikace se objevily o několik měsíců dříve, si Respekt nenajal externí firmu, ale zkušeného freelancera Richarda Cvacha, který celou aplikaci sám naprogramoval. Grafickou podobu jí vtiskl výtvarný ředitel časopisu Tomáš Didunyk. A kompaktní tým řídil sám šéfredaktor. „Věděl jsem poměrně přesně, co chci. Myslím, že to pro programátora je velká výhoda,“ říká Tabery. Od prvních návrhů se tak vývojový tým soustředil na jednoduchost, přehlednost a pohodlí při čtení souvislého textu. 

Místo automatického „překlápění“ článků a fotografií upřednostnili zdlouhavější a dražší ruční práci. Každou stránku digitálního vydání každou sobotu zalomí grafik a zkontroluje korektor. Automaticky se formátují jen sloupky redaktorů a rubrika DJ – tedy texty, které si aplikace automaticky stahuje z webu.

Kolik časopis za tříměsíční vývoj celé aplikace a za její provoz dosud zaplatil? „Abych řekl pravdu, sumu ani nevím. Ale určitě to bylo míň, než kolik stála aplikace Hospodářských novin,“ odpovídá Erik Tabery. Jak jsme zde psali minulý týden, HN pro iPad stály přibližně půl milionu korun. Stejně jako jim, také Respektu zaplatil celý vývoj a první měsíce provozu jediný sponzor – Raiffeisenbank.

Právě proto, že čtenáři začnou za Respekt v iPadu platit až za tři měsíce, není dosud stanovena jeho cena. Konkurenční Týden prodává číslo na iPadu za 1,59 EUR, tedy téměř přesně za stejnou cenu jako na stánku, kde stojí výtisk 40 korun.

Znám není ani počet digitálních čtenářů, které by chtěl časopis na iPadu do konce roku získat. Respekt svou aplikaci pojímá jako experiment, rozšíření nabídky, šikovný způsob distribuce zejména pro čtenáře v zahraničí, kterých má tradičně dost. „Teď jde hlavně o to, zachytit trend a vyladit sytém tak, abychom příliš nezatěžovali redakční mechanismus,“ vysvětluje šéfredaktor Tabery. Nebojí se ani toho, že digitální verze nabízená tři měsíce zdarma sebere čtenáře tištěnému časopisu. „Je to pro nás jistá půda. Nemůžeme nic ztratit. Jako jednomu z mála tištěných médií nám pomalu, ale plynule od roku 2007 stoupá prodaný náklad. A každá další stovka čtenářů je pro časopis dobrá.“

Půl milionu. Je to moc, nebo málo?

Zastavme se ještě u ceny půl milionu korun za aplikaci Hospodářských novin. To je totiž jedno z mála konkrétních čísel, která u nás v této souvislosti dosud zazněla. Měl by si každý zájemce vyčlenit v rozpočtu na iPad podobnou sumu jakou zaplatila Economia slovenskému Monogram Interactive? Rozhodně to jde levněji – i dráž. Záleží na tom, co všechno má aplikace umět. Vzhledem k tomu, že jedním z hlavních požadavků HN bylo to, aby se aplikace plnila automaticky z podkladů pro tištěné noviny, nejde o zřejmě o přemrštěnou částku. Požádali jsme o komentář dva namátkou vybrané vývojáře:

U aplikací je složité následně odhadovat cenu, odepsal Ivo Kubát, spolumajitel žižkovského Multimedia atelieru, který připravil mimo jiné podstatně skromnější ipadovou verzi časopisu CIO Business World pro vydavatelství IDG Czech (v App Storu ji zatím nenajdete, už déle než měsíc čeká na schválení). Velmi záleží na vstupních podmínkách zadavatele. Například jedná-li se o aplikaci, která umožňuje automatické generování obsahu z již vysázeného dokumentu pro klasický print, validaci předplatného, automatické aktualizace, licenční podmínky na vydání určitého počtu čísel, vývoj vlastní čtečky, a další funkce, není cena neadekvátní. V případě, že aplikace neobsahuje výše jmenované funkce, které nejsou na první pohled běžnému uživateli patrné, může být cena i výrazně nižší.

Podobně to vidí Matěj Hušek, ředitel Newslabu: „Nemůžu zveřejnit náklady na konkrétní aplikace, které vyvíjíme. Zakazuje mi to smlouva. Nemůžu se ani vyjadřovat ke konkrétní aplikaci konkurence, protože nevím, jak byl naprogramovaný front end – tedy samotná aplikace, a přes jaký systém se data plní. Obecně lze říct, že triviální aplikace se dají pořídit pod sto tisíc korun, vyvinout složitější aplikace může trvat i měsíce a cena se může pohybovat v řádech jednotek stovek tisíc korun.“

Pro Václava Vlčka, šéfredaktora PCTuning.cz, který dohlíží na online a digitální aktivity vydavatelství Mediacop, kde vychází také Instinkt a Týden, je půl milionu za jednoúčelovou aplikaci přeci jen příliš. „Jdeme cestou co nejnižších nákladů. Naše aplikace automaticky přijímá texty a fotky ve formátu XML, do kterého nám naše stránky z PDF v rámci barterové smlouvy převádí jiná firma.“ Vydavatelství tak s provozem aplikace nemá žádné průběžné výdaje a také její vývoj byl levnější.

Mediacop zvažoval také využití Indesign Digital Publishing Suite, když si ale sečetl náklady (upgrade všech počítačů v grafickém oddělení, měsíční poplatek ve stovkách eur firmě Adobe za licenci a dalších pár set za uložení dat na jejích serverech, podíl z každé prodané digitální kopie…), rozhodl se objednat si raději vlastní jednoduchou aplikaci. Jako jeden z prvních českých vydavatelů v ní začal aktuální čísla časopisů také prodávat. Jak se to daří, si vydavatelství zatím nechává pro sebe – prozradí jen, že v delším výhledu by měl být celý projekt finančně soběstačný. Přispět k tomu má nová verze aplikace, která využívá nové možnosti platit v aplikaci nejen za každé číslo zvlášť, ale také si objednat celoroční předplatné – už déle než měsíc ale tato vylepšená aplikace s rekurzivní platbami leží v App Storu a čeká na požehnání od Applu.

„Současný povyk kolem publikování na iPadu mi připadá jako přefouknutá bublina,“ říká Václav Vlček. „Čtenářů vybavených iPadem je u nás stále dost málo, na digitální distribuci obsahu se snaží přiživit příliš mnoho lidí a provází ji zatím moc velké technické komplikace. Vydavateli, který buduje univerzální distribuci na iPad pro více titulů zároveň, se to může vyplatit. Pro malé české vydavatelství je to ale pořád moc drahé.“ 

Hvězdná hodina iPadu mezi šestou a desátou večer

Newslab, inovativní odnož vydavatelství Vltava-Labe-Press, vyvinul pro iPad například aplikaci České tiskové kanceláře nebo právě čtečku časopisu Týden. Jeho ředitel Matěj Hušek varuje zájemce z řad starých médií, která také uvažují o vstupu na iPad, hlavně před úskalím přehnaně složitých a nepřehledných aplikací. „V začátcích každé technologie se lidé opájejí novými možnostmi a chtějí je využít za každou cenu,“ říká. „Ale přitom není potřeba kvůli rozsvícení žárovky stavět jadernou elektrárnu.“

Pod paprsky Zářícího. Také tato původní obsahová aplikace z dílny Newslabu čeká v App Storu na schválení.
Autor: Newslab

Pod paprsky Zářícího. Také tato původní obsahová aplikace z dílny Newslabu čeká v App Storu na schválení.

Mediální domy by si podle něj měly důkladně rozmyslet, co z obsahu, který produkují, se pro tuto platformu nejlépe hodí. Vycházet by měly z dostupných dat o tom, jak se iPad používá. Z dat, která shromáždila jeho firma, vyplývá, že zatímco smartphony lidé používají k tomu, aby se dostali k informacím ráno cestou do práce, odpoledne cestou z práce a pak znovu až pozdě v noci, iPad ranní špičku postrádá. „Prime time iPadu přichází až mezi osmnáctou a dvaadvacátou hodinou večerní a lidé s ním tráví více času. Ještě zajímavější je to v průběhu týdne. Zatímco u iPhone žádné výrazné výkyvy v používání v průběhu týdne nezaznamenáte, iPad má prime time jednoznačně o víkendu. Z toho by měl plynout i rozdílný přístup k obsahu na obou platformách,“ myslí si šéf Newslabu.

Vydavatelé by si podle něj měli jasně odpovědět na otázku, co si od aplikace slibují. Věří, že budoucnost médií jde tímto směrem? Je to tedy investice do budoucnosti a udržení pozice v tomto segmentu? Nebo chtějí okamžitě vydělávat? Jde o podporu značky? Podle toho by měli zvolit typ aplikace, její obsah, design, periodicitu a způsob financování. „Od toho se odvíjí řada nutných rozhodnutí jako je vyčlenění/nevy­členění lidských zdrojů pro denní provoz. Financování pomocí hlavního partnera – sponzora, či financování více inzerenty nebo zpoplatnění obsahu. My jsme přesvědčeni, že v České republice je vhodné zvolit model kombinující zmíněné složky. Což je ale i případ Murdochova The Daily. Pak bude aplikace ekonomicky smysluplná,“ říká Matěj Hušek.

Podobnou radu má pro vydavatele i již citovaný Ivo Kubát z Multimedia atelieru: „Chcete-li byt na špici technologického vývoje a nepodcenit tento segment, určitě jděte do toho, ale nepočítejte s okamžitou návratností.“

S iVysíláním na chladivém iPadu do postele

iVysílání České televize pro iPad
Zdroj: ČT

iVysílání České televize pro iPad

Asi nejočekávanější českou obsahovou aplikací pro iPad je iVysílání České televize. Každým dnem by se už mělo objevit v App Store a nabídnout také divákům s iPadem tisíce pořadů, které si dosud mohli pouštět jen na stolním počítači – Česká televize je totiž na webu nabízí ve flashovém přehrávači. A Apple flash na iOS jak známo bojkotuje.

„Rozhodnutí o tom, že ČT připraví aplikaci pro iPady, jsem přijal loni v prosinci poté, co přišly v ČR na trh,“ říká ředitel Nových médií ČT Milan Fridrich. „Prioritně jsme chtěli dostat ČT24 a ČT4 na iPhony, na Android a do chytrých Nokií. Následuje iVysílání pro iPady, poté také pro iPhony, Android a chytré Nokie. Začali jsme s iPadem ze dvou důvodů: Zaprvé je to platforma, která je pro sledování televize velmi atraktivní. Obraz je vysoce kvalitní, můžete se připojit přes WiFi i 3G, můžete si s iPadem lehnout, nepřehřívá se… Druhým důvodem bylo, že počet iPadů roste (…). Chystáme se také na jiné tablety. V současnosti ale na českém trhu je vlastně jen Samsung Galaxy s Androidem a zatím s neznámými čísly o prodeji. Počkáme si, ale Android máme jako prioritu a jeho uživatelé dostanou to, co uživatelé iPadů. Až přijdou jiné tablety a systémy, budeme sledovat i je.“

Aplikaci ČT pro iPady vyvinula firma Motion Media a cena byla podle Milana Fridricha ve srovnání s Hospodářskými novinami víc než o polovinu nižší. K tomu ale musíme připočíst interní náklady: „O testování a připomínkování aplikace se starali vedoucí internetu Petr Svatoš, specialista na nové platformy Tomáš Hodboď, a za KIT Digital, který ČT dodává stream a stará se o iVysílání, to byl Michal Krsek,“ říká Milan Fridrich. Na druhou stranu se ale podle něj 70 procent kódu dá využít v další fázi při přípravě iVysílání pro iPhone.

Stejně jako mnoho jiných provozovatelů obsahových aplikací zjišťují na Kavčích horách, že počet stažení se v žádném případě nerovná počtu pravidelných uživatelů. Zatímco si jednu ze dvou aplikací ČT pro iPhony nainstalovalo úctyhodných 50 tisíc lidí, denně ji spouští méně než desetina. České televizi bude zpočátku stačit, když se na ni bude na iPadu dívat také alespoň několik tisíc diváků. „Tyto platformy jsou na začátku své kariéry a hlavní je v nich být a nabízet služby, které nabízí ČT pro diváka i jinde. Naučit jej, že tablet může být i jeho přenosnou televizí. Věřím, že to bude populární služba a jednou bude jedním z pilířů distribuční sítě ČT,“ předpovídá Milan Fridrich.

Brutálně zmasakrujte všechny funkce

Právě tak zní první a nejdůležitější z dvanácti pravidel, které pro návrh úspěšných aplikací pro iPad sepsal hlavní designér uživatelského rozhraní ze slavné seattleské Omni Group Bill Van Hecke. Vývojář by si měl podle něj nad každou novou funkcí položit otázku: Bude aplikace užitečná pro normálního člověka i bez ní? Zní-li odpověď ano, měl by nápad v zárodku nemilosrdně zabít. 

A autoři českých obsahových aplikací mu dávají za pravdu: „Mohli bychom si s tím hrát vlastně donekonečna. V kritických chvílích jsme se ale vždycky rozhodli, že musíme aplikaci prostě dokončit. Aspoň v základní verzi, která splní vše podstatné,“ říká specialista ČT na nová média Tomáš Hodboď. Také proto iVysílání zatím nenabídne vyhledávání v názvech a anotacích pořadů (na webu ČT totiž hledá Google), ale jen listování v jejich seznamu. Nepůjde také vytvořit víc než jeden playlistu nebo například v Událostech jednoduše přeskakovat mezi jednotlivými zprávami.

KL_NOMINACE

Šéf Motion Media Jiří Janoušek si spolupráci s Českou televizí nemůže vynachválit.„Báli jsme se zaostalého molochu, který funguje ještě na děrných štítcích, ale spolupracovali jsme s prvotřídními profíky, kteří reagují na maily třeba v jedenáct večer.“ Nejtěžší na vývoji iVysílání pro iPad bylo podle něj nastavit plně automatické zpracování metadat, jimiž Česká televize popisuje všechny pořady a navrhnout pro ně logické uživatelské rozhraní, aby uživatel bez velké námahy našel to, co si chce pustit a neztratil se v záplavě názvů, žánrů, pořadů a epizod. Analýza, uživatelské testování a následné úpravy rozhraní zabraly stejně času jako samotné programování. 

„Působí to dojmem, že je to malá, kompaktní, jednoduchá věc. Ale jednoduchost není jednoduchá. Udělat všechny detaily tak, aby do sebe zapadly, to je velká věc,“ říká jeden ze dvou programátorů iVysílání Pavel Hlavnička. Tomu, kdo se chce pustit do vývoje podobně složité aplikace pro iPad radí podobně jako ostatní: „Všechno desetkrát zjednodušte. Vyberte si jednu věc, kterou má aplikace dělat, na tu se zaměřte a všechno ostatní seškrtejte.“ Při vývoji iVysílání podle něj sehrál klíčovou roli právě manažerský styl Milana Fridricha. „Šlapal nám po krku. Vždycky, když se v mailu objevila věta Co bychom tam tak ještě přidali? ji okamžitě, třeba ve dvě ráno z baru, nekompromisně odpálil: UŽ NIC!“

13 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 18. 5. 2011 15:16

Školení: Jak na firemní Facebook prakticky

  •  
    Jak efektivně propojit Facebook s webem.
  • Jak vše měřit a vyhodnocovat.
  • Jak řešit krizové situace.

Detailní informace o školení Facebooku »