Hlavní navigace

ISP vzkazují: Broadband je pro zloděje a pro hlupáky

24. 9. 2004
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Zatímco mnoha lidem v České republice je širokopásmové připojení k Internetu za dostupné peníze upřeno, ti šťastnější se nyní potýkají s jiným problémem: k čemu jej vlastně využít? Soudě podle posledních kroků poskytovatelů připojení si totiž broadband pořizují jen dvě skupiny uživatelů, a totiž zloději a hlupáci.
Český Internet má za sebou během jediného týdne dvě „širokopásmové“ události, které stojí za povšimnutí. Obě jsou diametrálně odlišné a přitom je spojuje starý známý problém – co je to vysokorychlostní připojení a k čemu tu vůbec je.

Eurotel omezuje Data Expres

Ponejprv Eurotel v polovině září omezil významně přenosové rychlosti na své CDMA službě Data Expres. Původně se o omezení mluvilo jako o omezení pro P2P sítě, tedy odříznutí „sosačů.“ Jenže až nyní se ukazuje (a Eurotel to doposud nikde veřejně nepřiznal), že omezena je rychlost pro všechny služby, mimo základní internetové porty používané pro služby http, ftp či POP3. Pokud máte přes CDMA potřebu přenášet poštu via IMAP nebo používat FTP na nestandardních portech (častý to případ firemních FTP s jistou dávkou zabezpečení), máte smůlu a musíte se smířit s nízkou rychlostí. Také streamování videa běží jako šnek a ani internetové rádio na tom není nijak dobře.

Jakkoliv snaha Eurotelu původně vypadala jen jako omezení „sosačů“ v P2P sítích, dotkla se nyní všech, kteří Internet chtějí používat k něčemu více, než je čtení webu a posílání emailů. Samotná propagační věta Eurotelu „Hudbu, video i další formy multimediální zábavy budete stahovat velmi rychle“ mávnutím kouzelného proutku pozbyla smysl. Video a hudbu budete totiž stahovat velmi rychle jen v pozdních nočních hodinách…

UPC Chello zrychluje a zavádí ostré limity

Zcela opačně na to šlo UPC se svojí službou Chello, když tento týden zvýšilo rychlosti pro stahování na dvojnásobek, takže nejpomalejší oficiálně prodávaná linka Chello Classic se dostala na rychlost přes 1,5 Mbit/s. Tisková zpráva byla promptně rozeslána a tuto změnu web společnosti halasně propaguje. Více v tichosti se odbyla druhá změna – limity na Chellu jsou nyní nikoliv doporučené, ale ostré – kdo s Chello Classic překročí 20 GB dat přenesených za měsíc (v obou směrech), tomu rychlost automaticky padne na 64/64 Kbit/s.

Nyní přichází čas na tu správnou otázku: kdo je tím správným zákazníkem vysokorychlostního připojení?

Zákazníci broadbandu podle českých ISP:Zloději a hlupáci

Soudě dle přijímaných opatření rozdělili čeští ISP své zákazníky do dvou hlavních skupin.

Tou první je zákazník sosač, což je osoba veskrze prohnilá a zlodějská, neštítící se na sdíleném médiu okupovat více prostoru než ostatní a stahující obsah podezřelého původu bez ladu a skladu. Ačkoliv o tomto zákazníkovi se nikde v nabídce ISP nedočteme, rozpoznáme jeho existenci jasně dle vymezených datových limitů a omezení rychlosti.

Tou druhou je pak zákazník hlupák, který si ještě nepovšiml, že ku stahování pošty a čtení webu by mu postačovalo připojení nabízející podstatně nižší rychlost a také za nižší cenu. I o této klasifikaci zákazníka není v nabídce ani slova, jeho existenci prokazuje absence nabídky připojení za nižší rychlosti a lepší ceny.

Výše uvedené berte samozřejmě jako nadsázku, jenže občas to opravdu tak vypadá, že ISP sami nevědí, co by chtěli. Chtějí, aby zákazník stahoval co nejméně dat, ale přitom aby ocenil rychlost své linky. Je to zhruba stejný problém, jako jak hrát fotbal, když máte jen krychli místo kopacího míče.

Tak k čemu je ten broadband, když nemáme stahovat?

Pokud stahujete webovou stránku, už z principu jejího přenosu je zrychlení u linek nad 256 Kbit/s jen málo znatelné a spíše záleží na tom, jak rychle váš počítač zvládá natáhnout Flash plugin nebo renderovat pozadí. Vysokou rychlost poznáte až při stahování velkých souborů, jenže to je právě to, co ISP neradi vidí, když děláte.

Východisko z téhle zapeklité situace ISP zatím až příliš často nacházejí v tom, že vám vysvětlují, že pravou zábavou je teprve to hrát fotbal s hranatým míčem. A tak zákazníci používají něco, co pro ně nemá hodnotu ceny, kterou za to platí, nebo funkčnost, kterou potřebují.

Obsah chybí a ne že ne…

Jako velmi krátkozraký přístup se toto ukázalo být všude ve světě, kde už nějakou zkušenost s broadband připojením lidé a ISP mají. Lidé začali z ADSL a kabelového připojení migrovat do laciných, pomalejších a nestabilnějších komunitních sítí a různých bezdrátových připojení. Jak se ukázalo, klíčem je nabídnout zákazníkům na broadbandu obsah, který jim vyhovuje, zdůvodní příplatek za vyšší rychlost a ještě se na něm jaksi mimochodem dá vydělat.

Asi první u nás, kdo to nejenom pochopil, ale i realizoval, je Český Telecom a jeho StarZone. Michal Krsek může donekonečna upozorňovat na to, že na českém Internetu je hromada multimediálního obsahu zdarma, jenže je dnes obtížné najít jedno místo, kde by byl dostatek mainstreamového obsahu. Záznam ze symposia O depilaci meningokoka je sice potenciálně zajímavý, ale většina lidí by spíše chtěla vidět Harryho Pottera, Pána Prstenů a další mainstreamové blockbustery, které v archivu Cesnetu zatím chybí.

Oproti StarZone lze mít samozřejmě řadu výhrad, lze spekulovat nad tím, kde má být menu, jak moc má být web validní, zda má mít černé pozadí nebo nad tím, jak málo filmů a v jakém výběru zde najdeme, lze spekulovat, zda filmy nemohly být levnější. Je třeba především ocenit, že něco takového vzniklo, protože na polohu menu si lze zvyknout stejně jako na černou barvu, cena jednou padne a už nyní je pro mnohé docela snesitelná a další tituly Český Telecom doplní v okamžiku, kdy na ně vyšaší práva. Protože StarZone je něco, co pomůže normálnímu člověku rozhodnout se ve prospěch ADSL Českého Telecomu. StarZone je obsah, který běžný uživatel pochopí, který lze jednoduše použít jako přesvědčovací argument a který sluchu normálního uživatele zní srozumitelněji než konstatování, že agregace na ADSL je 1:50 a latence 35 ms. Taková čísla řeknou něco specialistům a i poučený laik si pod nimi neumí nic konkrétního představit, zato možnost pustit si „Seber prachy a vypadni 2“ kliknutím na webu a za 44 korun splatných na měsíčním vyúčtování, to pochopí ledaskdo.

Je zajímavé, že samotné UPC, které má k médiím velmi blízko, se do rozšířené nabídky obsahu pro Chello nepustilo, ačkoliv to několikrát samo inzerovalo jako budoucí výhodu. Proč si nemůže uživatel přes Chello pustit program HBO a zaplatit jej na svém účtu, když samo HBO aktivaci na několik dní v jiných zemích nabízí? Proč UPC nenabízí archivy filmů a pořadů ve spolupráci se stanicemi, které jsou v jeho síti distribuovány, když to obnáší jen málo legislativních problémů?

BRAND24

Celosvětová zkušenost ukazuje jediné: uživatelé širokopásmové připojení sami o sobě neocení. Uživatelů, kterým jde o rychlé stahování linuxových distribucí, je minimum (ačkoliv mezi čtenáři Lupy to budou prakticky všichni). Pokud má broadband dojít uznání (především toho finančního) na masovém trhu, musí nabídnout něco více. Musí nabídnout obsah, který tuto rychlost využije. Musí nabídnout hudbu a filmy. Jinak bude vysokorychlostní připojení pro uživatele zbytečným luxusem.

A je zajímavé, že zatím jediný broadband poskytovatel u nás, který to pochopil, je Český Telecom. Cožpak si poskytovatelé kabelového internetu, jako je Karneval a UPC, nevšimli, že trendem pražských uživatelů je poohlédnout se po levnějším připojení, například přes WiFi, než kupovat dnes docela drahé (byť kvalitnější) připojení přes kabelové sítě?

Chybí vám široká nabídka filmů a hudby na českém Internetu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).