Hlavní navigace

iTunes Store a prázdný krám

3. 10. 2011
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Otevření největšího online obchodu s hudbou (ale i dalšími multimédii) iTunes Store tuzemskému publiku se neobešlo bez očekávaného mediální řevu. Přesto se obávám, že zůstane jen u něj. A i když si iTunes své zákazníky dozajista najdou, nebude jich mnoho.
Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Apple je v tomto ohledu mistr světa. Jeho iTunes Store  je s přehledem největší online obchod s hudbou na světě. Dlužno dodat, že především díky americkým zákazníkům. Nyní tedy i pro občany České republiky. Tohoto prestižního a nepochybně ojedinělého vítězství dosáhl nikoli lákavými cenami nebo neodolatelnými benefity, ale jednoduše proto, že své podnikání v této oblasti založil na vytvoření a prosazení uzavřené architektury. Jasně, můžeme říkat, že takřka vše se dnes z iTunes Store prodává bez DRM a tedy o uzavřené architektuře nemůže být řeč. Realita je ovšem někde úplně jinde.  Celá architektura Apple je totiž konstruována primárně ne pro jeho fanoušky a nadšence, ale pro tzv. obyčejného člověka.  A z jeho pohledu se zcela jednoznačně o uzavřený systém jedná a jednat bude.

iTunes Store v České republice bude zpočátku nepochybně okupován Apple pozitivními lidmi, kteří se už nemohli dočkat, až mocnému Mobsovi otevřou svá srdce a peněženky. Ale to moc dlouho nepotrvá. Jsem přesvědčen, že masový uživatel, kterému jsou iTunes určeny, si cestu do tohoto krámu v Česku nenajde. Důvodů vidím několik;

Za prvé, panuje zde nepříliš  velké rozšíření platformy Mac OS, na které (a jedině na které) funguje aplikace iTunes nativně. Verze pro drtivě převažující systém Windows má řadu částečně nezáměrných, částečně záměrných nedostatků, které většině silně vadí. Pro ilustraci: iTunes nedokáží automaticky detekovat změnu v obsahu složky a načíst nové soubory, které do ní byly doplněny – rozuměj „staženy“.

Za druhé, přehrávače Apple jsou zde luxusní zboží. Dávají, nebo přesněji řečeno dávaly se jako dárek, pozornost, bonus. Mnoho jejich majitelů si je opečovávalo a šetřilo, jsouce si vědomo vysoké hodnoty do nich vložené. Že je tato hodnota vykoupena o něco nižší kvalitou v porovnání s obdobně drahými produkty jiných značek (samozřejmě se nebavím o stokorunových kusech z tržnice), nevadilo nikomu nevadilo, protože přece šlo o imidž. Za každým imidž se ale skrývá pozlátko a obávám se, že na jeho demaskování dojde v okamžiku, kdy by si lidé, kteří chtěli imidž, měli začít platit za obsah. Jasně, někteří z nich dodnes na šedém trhu kupovali dárkové kupony do iTunes a pak pod svým, v USA registrovaným účtem „kupovali“ hudbu. Ale to dělali pouze proto, aby posílili imidž. Co teď, když může mít muziku z iTunes každý?

BRAND24

Za třetí, iTunes Store je v současné podobě pro většinového českého zákazníka k ničemu. Ceny v €, anglické rozhraní (ne že bychom anglicky nerozuměli, ale naše kultura diktuje, že i rozhraní nejhloupějšího MP3 musí být česky), komplikovaná spolupráce. Komplikace spojené s používáním iTunes, špatná integrace do Windows a výkonnostní problémy i na moderním hardware.

Samozřejmě pokud jste fanouškem značky, hrdým majitelem iSbírky a nadšencem pro jablečné technologie, již nyní stahujete Karla Gotta z iTunes a dost pravděpodobně i žehráte na fakt, že je bez DRM. Pokud jste kdokoli jiný, možná iTunes jednou zkusíte a už se nevrátíte. Nechci zde zapalovat další flamewar, ale myslím si, že pro naprostou většinu českých uživatelů Internetu zůstanou iTunes prázdným krámem. Otázkou je, zda je menšina dlouhodobě uživí.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).